Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Stan

Om man vägrar alkotesta när KBV kommer

Rekommendera Poster

Helt rätt Patrik, jag kör faktiskt inte för fort generellt men när det händer och man har otur så...

Jag blir bara lite orolig när människor tycker att det är slöseri med skattepengar att folk verkligen untyttjar sina rättigheter i en rättsstat, må vara att skälet till utnyttjandet kan vara hur tokigt som helst men det har faktiskt inte med saken att göra. Poängen är däremot att om vi inte har för avsikt, och avsätter resurser därtill, att upprätthålla de reglar och lagar som vi skapar så skall vi nog inte skapa dem alls. Bra exempel på detta är där jag bor så finns det en sjö där ungdommar (dvs inte jag) brukar partajja vid skolavslutningar etc, där vill den lokala ordningsmakten införa totalt alkoholförbud, men platsen är också ett trevligt tillhåll för vuxna människor att ha en picknick på och på frågan från reportern hur man skall hantera detta så svarar det intervjuade polisbefälet denna kategori av folk skall vi givetvis inte jaga. Hmmm det svaret blir jag riktigt rädd för.. Vi skall alltså förbjuda beteenden rent generellt och sedan är det upp till varje polisman att bestämma om lagen eller förordningen skall tillämpas? Har man tur och känner polismannen så klarar man sig annars inte...

Nya sjöfyllerilagen verkar ju kunna bli en riktig kalkon eftersom det gäller helt andra regler på sjön än för exv biltrafik, finns inget egentligt krav på körkort etc.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer. låt oss hålla nivån högre.

Men när politikerna stiftar en ny lag kan polisen inte låta bli att kontrollera den. Sedan tror jag faktiskt inte att polisen anser det relevant att sätta dit fyllerister om dessa inte ställde till det.

Klart att det är så att polisen oftast kan prioritera. Men då innebär ju detta att de ska sluta ta nykterhetskontroller. Och vissa anser att detta är rätt. Jag tillhör inte dessa. Och nu är de ju trots allt en lag.

Men om en polispatrull stöter på Ljungbergarn, ber honom blåsa, han vägrar, polisen ska se till ahn han kommer till sjukhus för blodprov, från och med att Ljungbergarn sitter på båten är ju denna resurs låst till just Ljungbergarn.

Jag förstår inte på vilket sätt detta är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så pratar vissa på forumet om resursslöseri gällande den nya lagen. Jo, jag vet inte, men när jag läser det ovan inser jag snabbt varför vårt rättssystem havererat.

Synd bara att våldtäktsmål läggs ned i brist på bevisning bara för att resurserna inte räcker till, polisen har inte ens tid att lyfta telefonen och ringa vittnen. Inte konstigt när poliserna blir överhopade med arbete pga detta.

Det är intressant att det ena sekunden talas om att politiker är imkompetenta. Sedan tror ni att dessa inkompetena människor ska inse sitt misstag. Jo, för att politiker är ju erkända för att erkänna sina misstag.

Så kombinationen av politker som stiftar dumma lagar, medborgare som genom civil olydnad överhopar rättsväsende med arbete (trots att det är de som brutit mot lagen, men en lag som de inte gillar), och politiker som inte är ett dugg intresserade av att erkänna misstag, har följande effekt:

En ung tjej, någons dotter, får hem ett brev där det står Spaningsunderlag saknas. Brott kan ej styrkas. Detta trots att hon har en ganska bra idé om vem det var. Och hennes pappa lyckas hitta förövaren. Men polisen hade inte tid.

Senast ändrad av Arne_Anka | 01 mars 2012 | 21:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Arne_Anka vi är nog på samma nivå och spår du och jag.
Håller helt med.

Jag tycker att det ska vara lagstadgat att man MÅSTE ha körkort för att köra båt.
Jag har förarbeviset och det borde enligt mig vara ett krav,

JAAAAaa.
En ny diskutions forum kommer att startas inom några minuter av mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på vilken debatt denna ickefråga väcker så kan man fundera på om vissa skribenter brinner för båtlivet och värnar om sina möjligheter att uppleva skärgård och hav eller om de brinner för att dricka sprit?

Senast ändrad av Janken | 02 mars 2012 | 11:17

Senast ändrad av Janken | 02 mars 2012 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lättaste sättet att få svar är väl att fråga kustbevakningen direkt...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På så sätt har Ljungbergarn försvarat sitt ställningstagande: att det är en mänsklig rättighet att få köra båt när man är på snusen!

Det borde föras upp i FN och skrivas in i konventionen om mänskliga rättigheter.
Denna gigantiska kränkning av människor som sker i den svenska skärgården!

Fy fan!

Mycket kan man stå ut med här i världen!
Världssvält, krig, diktaturer, torka, översvämningar och kvinnlig omskärelse. Jag kan leva med Talibanernas kvinnosyn och Kinas attityd mot oliktänkande.
Utförsäkrade cancerpatienter och barn som far illa!
Men jag tänker slåss för min rätt att köra båten på fyllan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt!

KBV har (och har även tidigare haft) befogenhet att gripa personer för tex misstänkta onykterhetsbrott. Sen måste det göras sannolikt att den som framförde båten var kompetent nog under rådande förhållanden och att du som ägare inte har haft en funktion väsentlig för båtens framförande, tex utkik eller liknande.

Det där med kompetent nog för rådande förhållanden hänvisar till delar av den gamla, ännu gällande, lagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...