freed 0 Postad 1 Mars , 2012 Hej, vad vore livet för en båtamatör utan Maringuidens forum! Vi har ett fotogenkök i båten, det är bra då det är bränslesnålt och har ingen öppen låga men det luktar tyvärr inte hallon. Vi kan leva med doften, den är inte jättestark, men lukten är markant i förhållande till annat och allt som tas hem från båten luktar båt. Jag tycker det är lite synd då det är en i övrigt torr och välhållen båt. Finns det något jag kan göra med köket för att få bort lukten? Luktar era fotogenkök likadant? Hur är det generellt med säkerheten när det gäller fotogenkök? Är det säkrare eller sämre än t ex gasol och sprit. (farliga ångor, risk för brand osv) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2012 Att elda fotogenkaminer och kök och lampor luktar mer eller mindre beroende på vilket bränsle du har. Testa med lampolja. Blir det inte acceptabelt då så får du byta kök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 1 Mars , 2012 Jag funderar inte så mycket på lukten när vi kör köket, den kan jag acceptera. Det är främst lukten när vi inte eldar som är jobbig. Kan det bero på att något är otätt eller är det bara att acceptera lukten eller byta till spritkök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Mars , 2012 En båt har i allmänhet ganska liten innervolym och fotogen luktar. Är inte köket tätt när det inte används så är det säkert besvärande lukt. Skule tro lampolja luktar minst av de olika sortena man kan köra med. Tändvätska värre. Du kan väl testa att ha det utanför och bedöma om det luktar då. Om inte måste lukten komma från fotogen som skvätt på andra ytor t.ex via påfyllning eller förvärmningen. Det smäller i alla fall inte som gasol om det läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 1 Mars , 2012 Håller med tidigare inlägg om att lampolja definitivt är det som luktar minst. Jag är övertygad om att om du använder lampolja och ingenting läcker eller om du har spillt så luktar det i princip ingenting. Men frågan är svår att svara på om man inte vet villket bränsle du använder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 1 Mars , 2012 Jag har inget fotogenkök men däremot fotogenlampor. Genom att tillsätta en skvätt k-sprit (5%) när jag fyller på bränsle, försvinner nästan all fotogendoft. Staffan Senast ändrad av naffatS | 01 mars 2012 | 19:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 1 Mars , 2012 Ok bra svar, nu har jag lite att laborera med! Även om man kanske inte ska labba för mkt med fotogen i en båt Köpte båten förra året så jag vet tyvärr inte vad för typ som finns i tanken och om det är spillt fotogen någonstans, låter nästan så. Klart värt att kolla upp. Det är en wallas safeflame ceramic tydligen. Den förre ägaren måste definitivt få lite cred då det verkar som att han sparat i princip varenda broschyr och manual snyggt sorterat i en pärm. Inga problem att köra detta kök på lampolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 1 Mars , 2012 Släppa ut trycket när köket inte används. Lite mer pumpande men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Mars , 2012 Jag tycker inte våran Wallas luktar speciellt när den är avstängd. Använder iofs Statoils fotogen som luktar mindre än de flesta andra. Tidigare hette den Statoil Blå men nu heter den något med camping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 3 Mars , 2012 släpp ut trycket.... på vilket sätt skulle det påverka att släppa ut trycket, om köket är helt så skall det inte komma ut något när ventilen är stängd. och om köket läcker så förvinner trycket ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Mars , 2012 Den heter väl Camping Paraffin nuförtiden, om jag inte misstar mig. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 3 Mars , 2012 Joo så sant.Men om det läcker lite så luktar det. Läcker det och trycket försvinner så luktar det :-) eller så har det luktat hur man nu vill se det. Nyrenoverat borde inte läcka men jaa efter ett tag så,lite kanske siprar ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 3 Mars , 2012 Du har helt rätt. Med erfarenhet av diverse båtkök så är min mening att så länge det inte läcker så luktar det inte. (nu menar jag naturligtvis inte när det används). Har själv för tillfälet ett dieselkök och det luktar ingenting även vid användning) . Men jag är medveten om att det inte är helt lätt att få ett fotogenkök helt tätt, och definitivt om det har några år på nacken, Så igen mitt råd är i första hand att kolla alla anslutningar slangar etc.. och om nödvändigt använda lampolja. Senast ändrad av blondbella | 03 mars 2012 | 19:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser