Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
ntica

Jordan drogue el.?

Rekommendera Poster

Vad är er åsikt om bromsanordning på båten vid dåligt väder. era ev. erfarenhter?!  vad/har använder ni.?

gärna  förberedd på det mesta, har kollat in både Jordan & para anchor. men dyrt, alternativ?

såg ett sjöankare på Hjertmans, undrar om det duger ngt. till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nödvändigtvis nu måste bromsa så släpa ett gammalt bildäck efter båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man skall tänka på är att man ska få i och upp drivankaret. Har man för stort drivankare dvs med bara 1 strut kan stoppet bli så häftigt att knapar eller linor rycks av. När man så sedan skall få upp det så är det fyllt med en otrolig mängd vatten och är svårhanterlig.

Men en Jordan Drough (stavning?) så kan man enklare och säkrare mata ut drivankarna och när det är dags att bärga så väger inte varje drivankare så mycket utan det blir relativt lätt att få upp dem.

Ett Jordan kan du relativt enkelt sy själv. Tänk bara på att du skall ha rätt antal strutar i förhållande till din båts storlek. Finns massor av info på nätet, bara att googla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en bok som heter Hårt väder till havs om jag kommer ihåg rätt. Det är nån slags bibel på detta område och har funnits i 30 år (med senare revideringar) eller nåt liknande. Har man läst den kan man säga att det finns inget enkelt svar. Det beror på, kan man säga. Båtmodell, vindstyrka, våghöjd, storlek på hav osv. På Östersjön i storm kanske strutar och bildäck kan räcka. På Nordsjön och Atlanten i orkan med riktigt långa vågdalar verkar det vara fallskärmar med 150 meter lång tross som gäller, men dessa verkar vara i princip omöjliga att bärga å andra sidan.

Jag tror boken finns på biblioteket och är skriven av nån engelsman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även boken Storm Tactics Handbook av paret Pardey, finns på biblioteket. Jag fick ta min på fjärrlån men intressant att läsa om dom vanligste felen som begåtts och i många fall enkla lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ang. Jordan & sy själv. har kollat på detta faktiskt men milda Jisses... ca: 100st strutar & nylonband. Känner att det kommer att ta en evighet & ett tag till att sy själv. Tyvärr!  buktande rep fr. aktern verkar vara en ide' men undrar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gammal hederlig symaskin och ett 100-kit http://www.sailrite.com/Series-Drogue-Cone-Kit-100-Cones så har man ju något att göra under dom mörka månaderna. Efter lite övande så borde man ju kunna göra en kon på ca 2 minuter.
Sailrite verkar ju föredra att man gör det i sektioner så om man gör en sektion varje sykväll, borde det ju inte vara så jätte betungande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får väl ge  mig ikas med att sy lite jordan's...uh... Tips på var jag kan köpa lämplig Nylon till konerna & nylonband här hemma i Sverige???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken segelverkstad som helst kan nog ordna det, drougerna ser ju ut att vara av något lite plastigare material så det är säkert något vanlig material man använder till segel. Har ju noll koll på allt men kan tänka mig att det måste vara tiligt och absolut UV-säkra material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...