Gäst Wille Postad 19 December , 2004 Har tillverkat en egen variant på rodkick till min triss magnum. rodkicken förenklar trimmet på storseglet i lätta vindar och elliminerar dirklinan. Kan tyckas vara lite overkill på en så här liten båt, men det har inte kostat speciellt mycket. konstruktionen är som följer: en gasfjädercylinder från biltema: artnr. 68-1183 med ett tryck på 610 nm (fullt tillräckligt) finns dock en med ett tryck på 1500 nm artnr, 68-330 men den har en kort slaglängd. (ca 10 cm) därtill kommer två styck gaffeländar från clas ohlson med artnr. 20-4678. två fästen i bommen flyttades för att fungera med rodkicken. ett fäste fick tillverkas i rostfritt för att kunna leda rodkicken mot masten. och slutligen så införskaffades ett passande rör i aluminium som ytterhölje. Voila så har man en rodkick till en totalkostnad på cirka 350:- trehundrafemtiokronor som ska jämföras med en original från känt märke som kostar cirka 2800:- komplett med gasfjäder. Lycka till med liknande lösningar. Som synes på bilden så finns det även lazyjacks och ett integrerat bomkapell. (kapellet hemsytt i somras) /Wille :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 20 December , 2004 Måste vara bekvämt och enkelt med en självlyftande bom. Inte minst när man angör brygga eller boj utan motor. Blir inspirerad.... Ett par funderingar; - vilken slaglängd har gasfjädern? - fästet på bommen, är det fast? - fästet mot masten, är det fast eller kan det glida? -vid bidevind t.o.m slör förstår jag fördelen med rodkick. Men vid läns, då får man använda kicktaljan även vid svag vind? :roll: /SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 20 December , 2004 Hej SvenA, slaglängden ligger på cirka 20 cm och är egentligen lite för mycket. vid montering mot bommen så ökar kravet på slaglängd ju längre ut på bommen den monteras men fjäderns tryckkapacitet minskar istället. men för mitt montage så passade 610 nm i tryck väldigt bra. fästet i bommen är fast monterat men ledbart så att bommen kan röra sig nedåt. fästet vid masten är dessutom ledbart för att kunna följa bommens rörelse i sidled. detta är en enkel lösning som inte kostar skjortan! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser