Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
thundergod

Köpa nytt kapell inför försäljning eller inte?

Rekommendera Poster

Vi ska sälja vår Yamarin 59HT till våren eftersom vi har beställt en större båt.

Dock har kapellet tydliga jordslag (svarta små fläckar) på insidan, men inte på utsidan. I övrigt är kapellet felfritt. Det ser ju dock inte så jättetrevligt ut med dessa prickar på insidan speciellt för en potentiell köpare tänker jag. Tror ni att det är värt att lägga ut drygt 10k på ett nytt kapell inför försäljningen för att få båten låttsåld? Är medveten om att jag inte kommer att få tillbaka alla pengarna men jag vill ändå ha en relativt lättsåld och fräsch båt.

Hur skulle ni som köpare resonera? Om jag inte köper nytt kapell så får jag såklart räkna med att pruta lite på priset om potentiella köpare anmärker på kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte köpa ett nytt kapell för bara lite jordslag inför en försäljning. Nu vet jag inte vad du hoppas få för din båt men med tanke på hur båtmarknaden ser ut så tror jag inte att ett nytt kapell gör så jättestor skillnad för antalet spekulanter och därigenom vilket pris du får båten såld för.

Kan du inte lämna in kapellet för rengöring istället? Det kostar inte så mycket och du får bort de små fläckarna. Det är ju också ett försäljningsargument: Kapellet rengjort och genomgånget av proffs.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapellet var på rengöring häromåret men fläckarna gick inte bort. Den kapellmakaren påstod att med de miljögodkända medlen som finns idag får man inte bort jordslagen.

Är det någon som har tips på kapellmakare i Sthlmsområdet som får bort jordslagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr sitter jag på andra sidan men det kanske är någon annan som har nytta av mitt svar:

Jag lämnade in mitt kapell till Sjöverkstan i GBG förra våren. Han hade ett specialprogram för jordslag. Resultatet blev mycket bra. Rekomenderas. Smolket i bägaren var en kraftig försening av leveransen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöverkstan har jag också anlitat ett par gånger, dock inte haft problem med jordslag, och han är jätteduktig och har en kanonbra impregnering, dock så tar det alltid lite längre tid än vad han säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips även om det var lite fel stad! Ska på Alltförsjön imorgon och hoppas det är några kapellmakare som ställer ut? Ska höra lite med dem.

Kan man impregnera ett nytt kapell på något sätt för att slippa jordslag? eller är det bara bra ventilation som gäller? Torrboll o sittbrunnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har anlitat Hensson kapelltvätt med mycket gott resultat. Man beställer hem en påse och postar kapellet till dom. 

I mitt fall var det måttligt med jordslag som helt förasvann vid tvätten. Det man kanske skall komma ihåg vid tvätt är att det sliter på tråden i sömmarna, inte sällan får man sy om en hel del sömmar efter behandling. Detta gjorde jag själv i en helt vanlig hushållssymaskin, av bättre kvalite, men en speciell jeans nål. Och JA om någon undrar, min hustru bistod med både maskin, nål och ovärdeliga råd.

Men resultatet blev mycket bra och det är ju trots allt det viktigaste.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att försöka få bort dem är så klart bäst, enligt ovanstående tips.

Att köpa ett nytt kapell tror jag inte lönar sig. Skriv i annonsen att fläckarna finns så borde detta inte vara något att pruta på vid försäljning, det är ju redan medräknat så att säga.

Alternativt så tar du höjd för det i priset. Priset kommer säkert att diskuteras och jag personligen tvivlar på att det gör varken till eller ifrån om det inte ser väldigt illa ut. Ser det väldigt illa ut kan det ju göra köparen med tveksamt inställd till både dig och båten och det är ju inte bra varken för dig eller köparen.

Du kan ju alltid kolla upp var ett kapell kostar och vad rengöringsalternativen kostar så du är förberedd inför en diskusion.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...