Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Chrile

Byta däckslucka

Rekommendera Poster

Hej finns det någon därute som bytt däckslucka på sin båt. Har en Najad 34 -78 som jag har tänkt att sätta på en lewmar ocean lucka (utan fläns). Gamla luckans hålöppning är något mindre det rör sig om några millimeter runt om. Funkar det att skruva dit en sån lucka utan fläns direkt eller måste det sågas upp precis efter hålmåttet. Det är ingen i båtbutikerna som kan ge mig ett svar på detta och luckan finns aldrig i lager så man kan se den utan är alltid beställningsvara.Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byttte luckan vid min Wasa 55 till en Lewmar Ocean utan fläns. Något att tänka på:

- Ocean utan fläns kräver att däck där du bygger den på är stadig, dvs inte flexar. Är däckmaterialet  klent  dimensionerat så rekommenderar jag varianten med fläns.

- ytan där ramen till luckan kommer att ligga på skall vara platt och 'i plan'  (eller vad det nu heter..) då luckramen utan fläns inte är vridstyv. Vid min båt monteras luckan på en 'krage' av teak som gick att hyvla plant för att få en stadig installation.

- kolla också yttre dimensionerna, om för inget annat så för kosmetikens skull.

Om den gamla lucköppningen är en aning mindre spelar ingen roll.

Luckramen med fläns har vissa plus-punkter: man kan montera gardin, mycknät etc dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall du ha lucka utan fläns, för att det är billigare.? Håller med ovanstående då denna lucka är klenare kräver det stadigare däck, sen får du problem med en kant som inte blir så snygg som en sådan fläns annars täcker.

Då luckorna är rätt stora och man ofta går och trampar runt luckan så är det bra om det är styvt och tätt vid luckan. Jag har lucka med fläns som börjat läka, monterade då loss den och tätade om. Läckaget var under luckflänsen och var litet. (men irriterande vid tvätt och skyfall)

Erfarenhet. Det tar tid och är inte lätt att få loss den gamla luckan då den är limmad med sikaflex. Men det går.  bra verktyg är gamla bordsknivar, plåtmellanlägg i massor, tvingar, bräder och tålamod.!! (det gäller att lyfta lite skära av och lyfta lite till skära lite till osv utan att bryta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gå på varianten med fläns. Större luckor skall ha genomgående bult på gångjärnssidan.

Är det sandwichdäck så ska du ta bort distansmaterialet runt öppningen och spackla igen med ett fiberförstärkt epoxispackel så att ett läckage inte leder in i däcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...