Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Langemanen

Någon som monterat ankarspel på en Yamarin HT59?

Rekommendera Poster

Jag ska montera ett ankarspel på min Yamarin HT59 och har några funderingar på hur jag ska göra. Jag har två alternativ: Ankarboxen är lite för grund och funderar på att borra hål i botten på ankarboxen och låta linan gå ner under, problemet är då att få ner en blöt lina under akter soffan!? det finns ingen dränering där utan jag skulle då få göra en låda till linan, blöt mm. Någon som har erfarenhet? Alternativ två är att bygga upp ankarboxen och linan hammnar då i ankarboxen med dränering, inte så snyggt och frågan är om det går att bygga så det håller? Det kanske är någon som har monterat ankarspel på en HT59 och som sitter på svaret!? Jag har funderat på ett South pacific 710Fs med Frifall men att motorn tydligen behöver snurra med vid fri fall! Någon som har ett sådant?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte monterat ankarspelmi min 59ht, men jag har kollat upp saken tidigare. Kom fram till att det troligen blir bäst att montera ankarspelt imbefintliga ankarboxen, ta hål i den och låta linan löpa ned i stuvutrymmet under. Du får då göra en dränering därifrån ned i kölsvinet. Eftersom båten har elpump med manövrering från förarplatsen behöver du bara tänka på att köra pumpen efter att hamtagit upp ankaret för att tömma ev vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på den iden och det var en bra ide att ta dräneringen ner i kölsvinet!! Det jag är lite fundersam över är om det blir lukt av att ha en blöt ankarlinan inne i ruffen?

Jag har ingen elektrisk länspump på min HT59 utan en manuell pump, jag får i så fall montera en elektrisk pump. Det skulle vara smidigt om jag kunde ta bort min manuella pump och sätta den elektriska på samma plats! Vart sitter den elektriska pumpen? 

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken årsmodell har du? Jag har en -07 och har både manuell och elektrisk pump. pumpen ser man om man öppnar luckan i durken framför soffan och sedan öppnar inspektionsluckan ned till kölsvinet. Jag tror du måste skärma av/bygga in utrymmet där den blöta ankarlinan hamnar. Både för att fånga upp smutsvatten samt att vattnet inte ska söka sig till övriga delar av stuvutrymmet innan det runnit undan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Min är en 5930 -04, föregångaren till HT59 men mycket lika vad jag förstått. Jag tänkte bygga en låda som linan hamnar i, men funderar på om den ska vara tät med en inspektionslucka eller om den kan var öppen. Jag är rädd för att det ska luckta om det är en öppen låda? Du menar att den elektriska pumpen sitter under den större ispektionsluckan som man skruvar bort?

//Lange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller faktiskt på och monterar just ett SP 710fs i min 59 HT, bara elen kvar. Verkar bli bra men vet inte hur det blir med det låga fallet som blir under. Har satt spelet i ankarboxen och funderar på en lös plastlåda för linan, eventuellt med Drän.slang ner till pumpen.. Modifierade fäste/rulle som de sålde på loggin och det stämde så väl med deras plätt att jag kan säkra med 8mm sprint under gång, ankaret sitter i princip fast då. Skall försöka komma ihåg att fylla på med mer info och bild när jag är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har nyligen inköpt en 59HT och går i funderingar kring ett ankarspel. Vore därför intressant att få se bild på utförande och ungefärlig kostnad. Har även en tanke på att installera en liten rund vask på konsollen framför passagerarsätet med antingen en enkel vatten behållare med en dränkbar pump alt. en installation med en pump som även kan förse badbryggan med en dusch. Någon som har erfarenheter av detta? Leakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt in ett 710Fs. Har modifierat ett horisontal fäste som sitter vertikalt på aktern. Spelet sitter i ankarboxen och droppar ner linan i facket under. Har ännu inga bilder på montaget men skall försöka komma ihåg att ta när jag är vid båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...