nmop 0 Postad 27 Februari , 2012 Hej. Har en spricka i en vantspridare. En lösning vore att kapa spridarna ca 2,5 cm och borra nya hål. Kommer toppvantet att bli för långt? Hur beräkna? Påverkas stabiliteten på riggen och seglingsegenskaperna? Mvh NP Senast ändrad av nmop | 27 februari 2012 | 15:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Februari , 2012 Den proceduren är inte ovanlig när det gäller master på Albin Nova. Det går bra om man har lite utrymme kvar att skruva på vantskruvarna. Sprickorna uppkommer när vanten varit för löst ansatt i sjö. Dra åt dom ordentligt i år och dra gärna efter under säsongen och inför längre överfarter med stor sjö så slipper du problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 27 Februari , 2012 Bra att du upptäckte sprickan nmop. Det är sådana här saker som gör att man funderar på hur bra koll man har då man vinterförvarar med masten på. Även om man hissas upp i masten någon gång nu och då så är det långtifrån lika lätt att utföra en kontroll i jämförelse med att ha allting nedplockat och liggande på några bockar då man kan vrida och vända på prylarna och dessutom själv kan röra kroppen på ett obehindrat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Februari , 2012 Kan nog som sagt vara kvarvarande skruvutrymme i vantskruvarna som avgör ifall kapning blir enklast? För skulle de bottna har man s.a.s. skägget i brevlådan, alltså upptäcker för sent att man hellre borde valt att byta/reparera spridaren? Enligt Cia så beror skadan på dålig anspänning, så kanske behöver du dessutom mer skruvutrymme redan i nuläget än du hitills använt? Behovet av skruvutrymme kan ju med hyfsad noggranhet räknas fram geometriskt ifall man vet riggmåtten, eller iaf båttyp.[Kan måhända vara behjälplig med det, har ju redan nedladdat det fria GEONEXT-matteprogrammet. (Det kan bekvämt pressas att fixa detta med vinklar, sinus hit&dit med stor exakthet. S.a.s. bara genom att peka&klicka så ger det snygga ritningar, helt utan forntidens svettiga miniräknar-grubbel. Men måttsiffror att testa behövs naturligtvis, om så bara uppskattade ur bilder på riggen.] Hmm, bara en fundering ... bakåtsvepta spridare tar ju stöd emot toppvanten och pressar mastens mittparti föröver, undervanten håller emot, så spridarens masthöjdnivå låses nog positions-mässigt ganska hårt. Kapas spridarna avtar förmodligen denna låsande kraft långskepps en smula. Har du peke (ihop med partilarigg där inte häckstaget tar upp all kraft enl. avartarbilden) så är nog vantens vinkel akterut litet extra bra för att motverka förstagets - genom pekets inverkan - ökade förliga dragriktning? Tja, 2x 2,5 cm spridarförkortning är nog inte mycket i ditt fall så det borde funka oavsett. (Och man kan väl tillåtas att fundera litet amatörmässigt hit&dit angående riggens rätt outgrundliga kraftpåkänningar, dragvinklar, wiretöjningar mm? Senast ändrad av Thomas-1 | 27 februari 2012 | 17:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 27 Februari , 2012 Hej, Om inte spridarna är kortade sen tidigare kan det fungera bra. Om dom redan är kortade en gång bör man inte korta en gång till. Då blir spidarna för korta. Om inte vanten är nära bottenläge redan så är det inga problem med dom. Gissar att du har en Isomat rigg. Och då är det mycket som är vikitgt att sköta. Riggspäningen som tidigare nämnts. Det ska sitta en plastbussning i riggbultshålet. Undvik plattläns där storseglet trycker på spridarna. Kolla även spridafästena så att inga sprickor har bildas runt svetsfogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Februari , 2012 Skulle vantskruvarna i botten kan man ju kapa vanten och göra ny pressning. Eller ännu hellre på en gammal rigg passa på att köpa nya vant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 28 Februari , 2012 Hej NP Har du fasta spridare eller rörliga ?. Om det är rörliga kan du ändra lite på vinkeln mellan vant o spridare d v s du flyttar ytterändan lite uppåt. Då ska det bli lite mera utrymme att skruva på vantskruven. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2012 Eller så kapar man och monterar en ögleterminal. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1275,7&artname=Ändterminal&sok=terminal Något har hnt med Hjertmans webbkatalog -bilderna är borta, men det finns en bild här. http://thallatha.blogspot.com/2010/07/nytt-forstag.html Dessutom skall det alltid sitta toggles. Men har riggen några år på nacken är det kanske läge att byta som Cia skrev, Senast ändrad av toaen | 28 februari 2012 | 12:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 28 Februari , 2012 Tack för bra synpunkter. Är den någon matematiskt begåvad som kan beräkna hur mycket längre vantet blir? dvs hur många mm-cm som måste kunna dras på skruven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Februari , 2012 Du får nog bra överensstämmelse med gamla enkla pythagoras. Skillnaden blir mindre än jag gissade, bara runt 5 millimeter. Stora triangeln ABC ger väl det mesta av förändringen, men man kan ju ta med även DEF. Provade med ögonmåtten nedan, och fick resultatet 4,7 mm vid vantskruven. Kontrollera gärna mått och räkning nedan. Före kapning: A=4500, B=1200 ger sqrt (4500^2 1200^2) dvs C=4657,25 mm. D=375, E=5800 ger sqrt (375^2 5800^2) dvs F=5812,11 mm. C F=10469,4 Efter kapning: B=1175 och D=400, annars samma. C blir nu 4650,9 och F blir 5813,8. C F=10464,7 Har du för resten den nyare typen av spridare med en jämntjock hålprofil, och där avsmalnandet närmast vantet sker genom succesivt minskning av profilsvansens längd?http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spars/Isomat_Spreaders/isomat_Spreaders.html Använde f.ö. en räknare härifrån, går att skriva direkt i fönstret om man vill. Sqrt betyder alltså kvadratrot.http://www.onlinekalkylatorn.se/ Bilden lånad här.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Albin_Nova_Saphira.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 1 Mars , 2012 Tackar för en alldeles utmärkt beskrivning och beräkning - plus att det borgar för att vantskruven räcker att dra! Senast ändrad av nmop | 01 mars 2012 | 08:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser