Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Ljungbergarn

UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN !

Rekommendera Poster

...hur menar du med storpisk politiskt..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Coppertail skrev ovan, så är det ju inte just för risken att skada en själv som denna lagen införts... Det är för att minimera riskerna att en förare gör bl a felbeslut p g a omdömeslöshet vid promillehalt över 0.2.. Att jag går på trottoaren efter två öl innebär ju ingen fara för att en familj i en SUV riskerar att rammas av mig så att de i SUV:en skadas... Visserligen är jag överviktig och så, men jag är definitivt inte lika hård i kroppen som en en Smart-car...

Och Ljungbergarn skrev även bl a detta i ett inlägg strax ovan här...
 Ingen är full vid 0,2p.

Det är väl ingen som påstått att man är full vid 0.2 promille heller... Däremot finns det många (och det går att kolla upp, ja...) vetenskapliga bevis på att omdömet börjar försämras redan vid den halten... Och att just omdömet tappas vid denna promillehalt, ja det räcker för mig för att jag skall stödja denna lag... Att möta omdömeslösa förare som inte tagit sig två öl, två glas vin, en grogg, två supar........ är farligt i sig... Att möta någon som dessutom tappat än mer omdöme just för att de tagit sig dessa två av vad det nu är - Gör åtminstone mig rädd och vill därför få bort dessa förare från sjön...

Senast ändrad av Kenneth_S | 07 mars 2012 | 13:07

Senast ändrad av Kenneth_S | 07 mars 2012 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä. Annhängarna av lagen här menar att man inte är kapabel till ett gott omdömme efter 1 glas vin så var är skillnaden med att åka 15 knop i en styrpulpetbåt eller att gå runt på en perong eller trottoar och riskera att chockskada dom som utsätts för ens så dåliga omdömme? angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så lösningen är att låta lokförare och bilister vara lite på snusen för att undvika chockskador när de kör ihjäl fotgängare?

Förslaget låter en aning kontroversiellt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara vi som menar detta att omdömet börjar tappas... Det finns gott om undersökningar som påvisar detta.... Någon här ovan hade bl a lagt in en del om vad som händer vid vissa stadier av alkoholintag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen att någon törstig politiker vill göra sig populär och inte bara nån avdankad proffessor.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, allvarligt talat så undrar jag exakt vad som avses.
För mig är storpisk politiskt exempelvis när hela opossisionen sätter sig emot ett beslut, eller JK ger en bassning på en lags utformning.
Så, jag undrar vad ljungbergarn menar med uttrycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undra på ni..smiley..släpper inte all  info till folk som ska tala om för andra vad de får och inte får dricka till sina måltider som dessutom inte kan anföra några sakliga grunder, resursslösa, ny-kriminilasera etc etc etc osv osv..

ni får tids nog veta ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då stödjer du alltså mitt förslag om att omedelbart införa 0,2 på trottoarer cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att stirra plottern är rena mördarmaskinen. Du behöver inte vara rädd, var inte orolig, lita på statistiken samt TRPT-styrelsen som sägar ett båtliv är mycket säkert, samt alla artiklar i media.

Några fyllisar på sjön lär du inte träffa, inte statistiskt.

Inte ens ett par hundra miljoner till av skattepengarna kan få ned olycorna mer, såvida man inte avsätter stora resurser där de sker, små båtar i insjöar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skrev du i en annan tråd 2010-11-13, så visst det som är på gång det går undan må jag säga.......

det är nog som så Harry att som politiker har man nog inte alla indianerna i kanoten.

Något är på gång..jag vet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, du han före mig.
Undra om det är samma hemliga grej på gång..?
Eller om det är en ny hemlig grej på gång?
Den gamla hemliga grejen fick vi ju aldrig reda på vad det var.
Men, stor grej var det om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarn skrev bl a:

Att stirra plottern är rena mördarmaskinen.

HUH...? Vad har det med denna debatt att göra...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag retar uppe en eller annan....Nej förresten, det tror jag inte?

Europas största båttidning, Båtliv, har börjat vakna till.

Lasse Bengtsson tar upp flera aktuella ämnen i sin senaste krönika, Krutröken tätnar, och håll i er nu, han länkar till en viss vitbok! Gissa vilken? :-)

http://www.batliv.se/blogg.asp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under de tio år jag fått Båtliv har hr Bengtsson skrivit en enda krönika där något framhölls som bra. Annars är alla som bestämmer i landet mest dumma i huvudet och fattar ingenting om båtar, miljö, hur skärgården ser ut eller hur båtlivet i allmänhet fungerar. Att han skulle gilla Vitboken kommer nog inte som en större chock för någon gissar jag, och det kommer inte att påverka någon som bestämmer. Istället är det ytterligare en spik i kistan på att båtägare framstår som nejsägande surkukar, vilket gör att man kommer längre och längre ifrån att SBU är några som det lyssnas på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte som om nuvarande regering lyssnar över huvudtaget? De skiter fullständigt i vad remissinstanser osv säger, gör som de tänkt i vilket fall som helst. Delar du den uppfattningen, Peter? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkohol dödar hjärnceller! Det finns det bevis på HÄR!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många inlägg har det blivit i debatten, men sannolikheten att parterna här skulle bli överens är lika stor som att det skulle bli ett kramkalas på Västbanken mellan palestinier och israeler. Lagen är dock ett populistiskt hopkok utan verklighetsförankring. På annat sätt kan inte jag tolka det, genom att lagstiftarna lagt gränserna 15 knop eller10m. Anser lagstiftarna att det finns ett reellt problem så är det tjänstefel att inte gå hela vägen och omfatta alla. Antingen är man berusad vid 0,2 eller inte, inget hattande. Det verkar mest röstfiskeri på bekostnad av en liten grupp väljare. Om alkohol måste drickas under färd så skulle gränsen vara situationsanpassad. Ensam på havet i lugnt väder ok med t.ex 0,5. Besvärlig tilläggning i trång hamn så är 0,2 för mycket. Men sådana regler fungerar inte.
Så har det blivit ett inlägg till i tråden smiley

Senast ändrad av excel319 | 07 mars 2012 | 18:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Försökt att hålla mej utanför debatten. Men det här är väl rekord i självmål.

Ursäkta kunde inte låta bli,laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cyklister kan kör ihjäl fotgängare på övergångsställen och cykelbanor kombinerad med gångbana.

Cyklister kan hamna framför bussar, lastbilar eller personbilar och orsaka mentalt lidande för föraren.

Cyklister kan köra ihjäl andra cyklister. Förutom att köra ihjäl sig själva.

Lag om cykelhjälm skulle knappast hjälpa fotgängare.

Gissa vilken gräns av alkoholhalt som gäller för att få cykla i trafiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sa han som förknippas med en blond dum bloggerska. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det  gör inget, vi tycker om dig ändå.yes

Dock är ditt antagande helt felaktigt då underlaget till påståendet är lika dåligt som för de som införde 0,2 lagen. Saknas bevis till att alkohol dödar hjärnceller.

Senast ändrad av crabfish | 07 mars 2012 | 18:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag tycker inte om dig! Jag är inte lagd åt det hållet serru!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hahalaugh Ja men det är ju ett steg i rätt riktning att åtminstånde någon har förstått att den dumma bloggerskan är en man.
Lite självdistans ibland kan ju inte skada..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutsatsen är ju uppenbar!

Hjämtvång och flytväst även för fotgängare! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...