excel319 512 Postad 5 Mars , 2012 Håller med Fredrik B som skrev 0,8! Det är tre stora starka för mig ungefär. Då ska jag INTE köra båt. Herregud. När det gäller försäkringsbiten så redan idag finns det inskrivet i försäkringsbeskedet att ersättning kan reduceras eller helt utebli om personen varit alkoholpåverkad. Det är dock inte specificerat vilken berusningsgrad som behövs för reduktion. Det viktiga är dock att tredje man ska stå skadelös och inte behöver driva en personlig process mot den skadevållande. Det får försäkringsbolaget göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Mars , 2012 Skillnaden här är att det finns fakta bakom hur mycket säkerhetsbälte skyddar i bilen. Hur många allvarliga skador som förhindras med säkerhetsbälte. osv. Motsvarande finns inte för 0,2 lagens påhittade problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 5 Mars , 2012 För några år sedan gick jag en amatörradiokurs och träffade där Milo Dahlman, första svenskan att ensamsegla över atlanten. Vid någon av diskussionerna i kaffepauserna nämnde hon att hon inte drack alkohol, jag lyfte på ena ögonbrynet och för mig själv tänkte jag nog larvigt. Det här är vad hon berättade för mig: För att finansiera seglandet så jobbade hon bl.a. helger på södersjukhuset i Stockholm, helg efter helg såg hon skadade och döda barn och vuxna, kvinnor och män. Och det var nästan alltid alkoholen som var orsaken till misshandeln i tunnelbanan, krogen, hemmet och bilolyckan och självmordet. Hon bestämde sig helt enkelt för att alkohol för med sig så mycket skit att hon inte vill ha med den att göra - och hon slutade dricka helt. Jag tycker också att det är trevligt att ta en öl på sjön men jag ska försöka rätta mig efter lagen, för i grunden tror jag att det är rätt. Mycket av den skit jag varit med om har orsakats av alkohol och för att komma till 2,0 måste man passera 0,2.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 Mars , 2012 Tack folkew. Alkohol ställer till mycket elände för dem som inte kan hantera den. Där är vi helt överens. I fallet Gunnar vet jag ju inte vad gärningsmannen stoppat i sig. Kanske alkohol, kanske alkohol i kombination med rohypnol, kanske alkohol i kombination med anabola steroider, kanske inte alkohol över huvudtaget, utan i stället någon form av narkotika....... Men en sak är säker, ingen normal människa beter sig så ens efter kopiöst alkoholintag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 6 Mars , 2012 Hej Labbibia Lite OT, men du skulle bli förvånad vilka konstiga saker normala människor gör med relativt små mängder alkohol. Även om jag efter detta inlägg kommer att få motstå en massa spe, så anser jag faktiskt att det är viktigt att det framkommer. Den absolut farligaste egenskapen med alkohol är att den påverkar omdömet. Och det relativt tidigt i berusnigstrappan. Detta är inget problem i 95% av fallen när man sitter hemma med polare, är på en restaurang etc. Men så fort situationer uppstår där omdömet prövas, skapas problem. Ett par exempel på vad människor gjort som vid första anblick inte förefallit berusade (sluddrat och vinglat) - Muckat gräl ensam mot fem andra - Hoppat ned på spåret och kissat utan minsta aning om det kommer ett tåg eller ej - Oprovocerat slagit ned andra personer för att de tittade snett Och mitt egna favoritexempel: jag arbeta en kväll i tunnelbanan tillsammans med en kvinnlig kollega. Vi är båda två lugna och hamnade ytterst sällan i bråk, hon studerade till lärare och jag till ekonom. För oss var detta som vilket extraknäck som helst. Vi blir kallade till en person som sov på tåg på Slussen. Vår uppgift; att väcka mannen så att han inte blir rånad. Mannen är svårväckt, så vi får höja rösten. Då reser sig en ung kvinna upp i soffgruppen mitt emot, alltå bakom oss. Hon blir upprörd över att vi är otrevliga mot mannen eftersom vi skriker. Min kollega, som står bredvid, frågar lite glatt om hon har några förslag eftersom tåget står och väntar på att vi ska bli klara och ingen av de andra passagerarna vill vänta. Nu börjar mannen vakna, jag sänker rösten och ägnar full uppmärksamhet åt det hållet. Helt plötsligt skriker min kollega: VA FAN GÖR DU!!!!!!!! Jag vänder mig om och ser den unga kvinnan med en brun hårtuss stor som en tennisboll i handen (hon var blond). Hon har alltså, när min kollega vänt sig om mot mig, tagit tag i min kollegas hår och ryckt allt vad hon hade. Vi griper kvinnan på plats, och, lite ovanligt i mitt dåvarande jobb, så hade vi hela vagnen med oss. Väl ute på platssformen börjar kvinnan sparkas, rivas, spottas och göra maximalt motstånd. Och för dem som anser att det där med att brotta ned en kvinna kan väl inte vara så svårt på två personer, säger jag bara; försök. Det är svårare än det ser ut. Efter att vi belagt den unga kvinnan, som för övrigt hette Anna, med handfängsel lugnade hon ned sig. Hon var ångerfull, hade varit med några kompisar på stan, druckit fyra glas vin på lika många timmar (har ingen aning om vad detta innebär i alkoholhalt, inte relevant). Efter 10 minuter släpper vi hennes fängsel, och i inväntan på polisen berättar hon att hon läser till läkare, och hon verkar vara riktigt trevlig.. Sedan kommer polisen. Kvinnan tror att hon kommer bli släppt på plats, men polisen tänkte köra hem henne. Hon missförstår dock detta, och tror att de ska låsa in henne. Varpå hon kör 12 ronder till med sparkar, slag, och två poliser får lyfta in henne i polisbilen. På väg in i bilen sprkar hon den ena polisen i ansiktet. 2 år senare möts vi i rätten. Kvinnan hälsar inte, tittar ned i marken hela tiden. Gråter vid flera tillfällen. Enligt hennes advokat har hon mått mycket dåligt sedan det inträffade. Tydligen hade någon känt igen henne antingen i tunnelbanan eller senare och rapporterat detta till skolan, vilket ledde till att hon blev avstängd tills dom föll. Om hon blev dömd skulle hon enligt advokaten blir utkastad från läkarutbildningen. Hon yrkade på att hon därför redan hade straffats tillräckligt. Hon dömdes för två fall av våld mot tjänsteman samt ett fall av våldsamt motstånd, villkorlig dom samt dagsböter. Hur det gick med hennes studier vet jag inte. Jag är ledsen för denna långa harang, men jag vill säga två saker: - Väldigt många fall av misshandel, våldtäkt, och andra brott sker när personerna i fråga har måttliga halter av alkohol. Många av dessa sker, som du säger labbibia i sammanblandning med andra preparat, men många är också vanliga svenssons som inte tagit annat. - Jag anser att alla borde få se alkoholens baksidor. Att följa med nattvandrare, vara på en akutmottagning en lönelördag, arbeta i tunnelbanan. För vissa kallar detta vi ser alkoholdemoner. Jag kallar det alkoholens baksidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 Mars , 2012 Tak Arne. Det menar jag verkligen. Inte ett personangrepp,ingen fulretorik. Varför kan du inte alltid skriva på detta sätt? :-) Jag tror inte att någon av de som tycker nya sjölagen är dålig, inte delar delar din, min och folkew:s uppfattning om att alkohol ställer till mycket elände. För det gör den. Alternativet alkoholförbud har prövats i stor skala i USA. Fungerade inte så bra, utan gav i stället den organiserade brottsligheten ett jättelyft. . Så, vad göra? Och då är vi på sätt och vis tillbaka vid mitt första inlägg i den här tråden. Prioriteringar. Och eftersom samhället ser ut som det gör, så står jag fast vid min uppfattning om att man ska sätta fast våldsverkare, inte hederligt hårt arbetande människor som inte gör en fluga förnär. Vad gäller Anna som du nämnde.....vissa människor blir oerhört provocerade bara av åsynen av väktare/ poliser. Vagnen var ju inte tom på passagerare, var alla de andra spik nyktra? Det var ju bara en (Anna) som spårade ur.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 6 Mars , 2012 Ett tips till Ljungbergarn. Vore det inte ide att öppna en tråd nr 2 med UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN? När det nu är över 400 inlägg så orkar man knappt vänta på att sidan ska ladda klart, det är också ganska svårt att hitta tidigare inlägg. Det var bara min lilla fundering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 6 Mars , 2012 Hej, och tack själv. Personligen tror jag att min defensiva attityd lite kommer ifrån att jag är trött på att i denna, och tidigare trådar hitta på alkoholdemoner. För med tanke på all misär och allt lidande jag sett tar jag lite illa vid mig när proffstyckare anser att jag har alkoholdemoner där demoner avser hitte på, fantasier eller hjärnspöken. Men jag är den förste att erkänna att jag kan kamma till mig gällande attityden. Önskar att fler hade haft den insikten. Och nu pratar jag inte om dig labbibia Gällande Anna. Jag är den första att erkänna att jag blev ytterst förvånad över att inte fler inne i tåget la sig i. Detta brukar vara mer regel än undantag. Men jag tror att hon faktiskt uppfattades som lite rabiat, många var på väg till fester och var taggade, samt att jag förvisso höjde rösten, men ingalunda var otrevlig. Men visst var de flesta berusade. Sedan när vi brottades med henne på perrongen blev det så klart lite tumult, människor skulle filma och tyckte vi var dumma som brottades med en stackars tjej. Men jag tillhör de som gillar när jag blir filmad då det kan användas som bevis både för att jag inte gjort något fel, men även att personen vi brottades med gör motstånd. Det har hänt flera gånger att filmer som tagits med mobiltelefoner i syfte att dokumentera de dumma vakternas misshandel beslagtagits och använts som bevis för våldsamt motstånd. Detta var dock en parentes. Gällande Sjöfyllerilagen. Jag förstår till fullo ditt ställningstagande. Jag påstår absolut inte att det är fel. Jag tror vi helt enkelt har lite olika syn på människors eget ansvarstagande. Du är en filantrop som tror på människor och dess förmåga att sköta sig. Jag har demoner. Jag är en misantrop. Inget är fel. Det är olika sidor av samma mynt. Och trots det som står ovan anser jag på fullaste allvar att alkoholen naturligtvis har en positiv effekt för många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Mars , 2012 Å - nej. Inte en tråd till om att förare till stora och snabba båtars skall få framföra dess onyktra. Visserligen är pajkastningen lite roligt att följa - men. Det hade varit bättre att Ljungbergarn startade en tråd om de 10% av Sveriges befolkning som har en problematiskt alkoholkonsumtion och de 4,4 % eller 330.000 svenskar uppfylla kriterier för alkoholberoende, och hur vi gemensamt bäst kan hjälpa dessa. Och de styva 20 miljarder som alkoholens skadeverkningar årligen kostar samhället varje år. Senast ändrad av toaen | 06 mars 2012 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 6 Mars , 2012 Den här tråden finns ju redan så det blir ju inte riktigt en ny tråd, meningen var bara att det skulle bli lite lättare att följa inläggen. Sen tror jag att det säkert finns lämpligare forum där man kan diskutera alkoholens skadeverkningar och alla problem som den medför än i denna tråd som handlar om 0,2 gränsens vara eller icke vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Mars , 2012 Ehhh, ursäkta mig men har inte alkoholens skadeverkningar nåt med alkohol-lagar att göra? Mycket hänger ihop med annat s.a.s. Om det blir lättare att följa inläggen om man skapar en ny tråd (jo, det blir ju faktiskt en ny tråd där inte tidigare inlägg följer med) vette dock fasiken. Då får man leta i 2 trådar efter tidigare bevis och statistik (el f den delen brist på dylikt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 6 Mars , 2012 Det är klart att det hänger ihop, det mesta hänger ju faktiskt ihop på något sätt. Men då kanske vi även kan börja diskutera storlek på skolklasser, mobbing, dålig uppväxt, trasiga leksaker, olika klassförhållanden, frånvarande föräldrar mm mm som på något sätt kan innebära att barnet när det blir äldre, börjar missbruka tex alkohol och i förlängningen köper en båt som dom sedan kanske kör berusade Vad jag menar är att om man tex ska börja grotta i alkoholens alla nackdelar, kostnader för samhället mm så kanske det finns något bättre forum, jag tycker då inte att det har någonting på ett båtforum att göra men det kanske bara är jag som tycker så, vem vet? Ang att man får leta i 2 trådar så håller jag med dig, det blir nog för rörigt i alla fall, men kanske borde tråden istället delas upp i sidor och att man då enkelt kan välja vilken sida man vill gå in på, men jag vet inte om det går att ordna så enkelt, det är väl en kostnadsfråga antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Mars , 2012 Jodå, jag fattade... Det gjorde säkert Toaen också och föreslog en ny tråd om det ämnet istf att tjöta hål i huvet om en sak som redan avhandlats i 6-7 likadana trådar Men det fattade nog du med haha. Jag kunde bara inte hålla mig. Det är soligt o fint ute, men isen håller fortfarande att gå på så jag har lite seglarabstinens och tog ut frustrationen på dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 Mars , 2012 Jo, fast det där är ren sifferlek. Allt handlar om vad du stoppar in i nämnaren, dvs om vi accepterar antaganden med hur många som var berusade i täljaren och tänker att det är rätt. I det här fallet har man lagt in siffran som visar hur många personer som har tillgång till fritidsbåt, dvs 2,5 miljoner personer. Skulle man istället stoppa in t ex transporterad sträcka under ett år och jämföra med en liknande faktor för bil, flyg eller tågtrafik skulle siffrorna för båtåkat bli horribla i jämförelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 6 Mars , 2012 Ja, jag håller med om att det här ämnet börjar bli (lite) uttjatat men det är ju alldeles tydligt att det är det här ämnet som berör folk allra mest och jag håller med Toaen om att det är kul att följa all denna pajkastning från alla håll och kanter. I dom senaste inläggen så verkar ju tom Ankan ha blivit timid, kanske för att det börjar droppa från taken Skämt åsido, det är väl ändå tur att vi inte tycker likadant om allt(förutom i 0,2 frågan förstås) Det vore ju ganska trist och intetsägande om alla hade samma åsikter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 6 Mars , 2012 Tänkvärt. Det alla skriver och påstår är lite som Jesus. Många pratar om honom men ingen har sett honom. Vi hade inget problem, ändå försökte vi lösa det. Ber om ursäkt till de som tog illa upp för jämförelsen. Senast ändrad av crabfish | 06 mars 2012 | 16:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Mars , 2012 Jag är varken alkis eller rabiat nykterist eller vilket fack resp läger nu vill stoppa in mig i. Min åsikt är dock att 0.2 är en bra nivå för att förebygga en ev olycka. Med person- eller materialskada som följd kvittar lika i mina ögon. Jag vet med mig själv att även om jag inte är berusad efter 3 småttingar så är jag heller absolut inte nykter och that´ s it för mig s.a.s. Då kan jag ta dom när jag ligger förtöjd. Vill jag ha nåt under gång funkar läsk el en kall lättis bra om ingen annan kan styra min enormt stora segelskuta. MEN jag kan förstå ilskan hos de som anser att lagen instiftades för lättvindigt och mot vissa instansers reservationer av principiella skäl med tanke på hur underlaget kanske ser ut för andra VIKTIGARE lagar. I just det här fallet med 0.2 tycker jag dock inte det är värt allt tjafs, allt tjat osv att röra upp himmel, jord och vågor för att fruktlöst försöka ändra något som i grund och botten i mina ögon är helt naturligt och OK att lagstifta mot. Nyttan med lagen kanske inte alla ser men jag är personligen övertygad om att den finns där. Så, jag kan möta dig på halva vägen och säga att du/vi/ni inte såg problemet innan lagstiftarna redan hunnit lösa det. Men så som en del här debatterar verkar det som att ölen i sig är viktigare än mycket annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 6 Mars , 2012 tror många som hyllar denna lag har kört påvärkade det kan räcka med en öl för att blåsa 0,2. mer öl åt folket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Mars , 2012 Tycker faktiskt att det vore mer på sin plats att politikerna snarast instiftar en 0,2 lag på trottoarerna som är betydligt farligare. Smalt att möta andra fotgängare på, bilar som susar förbi i hög hastighet bara någon meter från fotgängaren som tagit ett glas vin. Hur många dödsolyckor är det inte med fulla fotgängare. Kanske borde vara 0,1 i stället. För jävligt att folk får ge sig ut på trottoarena dyngpackade efter 1 glas vin och utsätta bilisterna för risker Detta måste väl alla 0,2 anhängare här hålla med om annars börjar det bli lite löjligt Senast ändrad av sea-ray_230 | 07 mars 2012 | 09:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 Mars , 2012 Håller på att repetitionsläsa denna tråd eftersom jg är på väg till båtmässan i dag och tänker besöka Båtfolkets monter. Mna vet aldrig vem man träffar där. Ser nu efteråt att jag på flera ställen skrivit 2 promille i st f. 0,2. Har faktiskt skett i ett annat inlägg också. Hoppas alla läsare insett att jag menar 0,2. I annat fall måste mina resonemang framstå som minst sagt egendomliga. Eller i vissas ögon ännu egendomligare Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 7 Mars , 2012 Enligt dig och några få till: Inga problem... Enligt mig och väldigt många till: Farliga problem med omdömeslöshet, och risk för mindre och större olyckor till följd... Och ingenstans möts vi... Vi har helt enkelt olika åsikter om detta, och eftersom du fortsätter att lufta ditt Icke-problem utan att visa upp något som bevisar att det är ett Icke-problem, så fortsätter vi att lufta att det är problem, utan att vi visar upp något som bevisar på det - Endast åsikter om rattnykterhet på sjön (ja, det skall stå rattnykterhet) och i många fall egna erfarenheter om möten med båtförare som bara tagit två öl innan de drar vidare med båten - Fort eller sakta, stor eller liten... Spelar ingen roll i mina ögon, Köra fordon = nykter... Friheten har man ju ändå på sjön, utan att behöva dricka två öl eller två glas vin när man kör... Däremot så pimplar jag mycket gärna när jag INTE kör... Men då förutsätter åtminstone jag att den som kör INTE dricker... två öl eller två glas vin eller en grogg eller två supar eller........ F*n... Jag skulle ju inte skriva något i denna tråden... Nu har det ändå blivit ett par inlägg... NOTE: Skriver som en kratta, därav redigeringar... Senast ändrad av Kenneth_S | 07 mars 2012 | 09:23 Senast ändrad av Kenneth_S | 07 mars 2012 | 09:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Mars , 2012 Då lär du väl även stödja mitt inlägg om max 0,2 på trottoarena som antagligen orsakar fler olyckor och skador samt ökade risker för fotgängare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 7 Mars , 2012 Det är många svåra begrepp i denna fråga. Ett av alla svåra begrepp är hänsyn till andra. Att knalla runt onykter på en trottoar är mest farligt för en själv. (Lättare ord?) Risken att gå ihjäl en familj på söndagsutflykt i en SUV anses som mindre än att någon med en fem tons båt i 40 knop ska köra ihjäl en familj i en roddbåt eller varför inte en simmare? Hoppas jag kunde hjälpa till lite. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 7 Mars , 2012 Det där är ett s k halmgubbeargument. Om du är osäker på vad det är, kan säkert labbibia förklara det för oss en gång till... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Mars , 2012 Nja Jag har själv kört ihjäl ett fyllo med tåg som ramlade av perongen framför mig. Han dog och jag blev sjukskriven för chock och det drabbar årligen flera lokförare och tror även bilister drabbas av det efter att ha kört på en fotgängare med över 0,2 promille. Så 0,2 på trottoarer och peronger bör införas snarast om resonemanget med 0,2 på sjön skall hålla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 7 Mars , 2012 Hinner inte skriva så mycket och ser ingen anledning att bemöta inlägg som innehåller osakliga bemötanden med andra ingridienser av konstigheter. Du har givetvis helt helt rätt. Upprop mot lagen hade varit bra mycket bättre. Man ska inte vara full någonstans, vare sig på sjön eller så, men lagar ska stiftas på saklig grund, inte för att gå bl.a nykterhetsrörelsens vägnar etc, jag har skrivit mer än tillräcklig om detta. Det som retar mig mest är alla enorma resurser som spolas rätt ut sjön på ett icke-problem. Mina skattepengar! SVD idag: Det går inte att bevara förtroendet för ett rättssystem där polis och åklagare påstår sig maktlösa att rå på organiserad brottslighet. Men att ge sig på Svenssons för deras val av måltidsdricka till lagad mat, då finns det resurser. Inte undra på att det ser ut som det gör i samhället idag. Tack alla ni som insett att så här ska det inte få gå till. Ingen är full vid 0,2p. Att samhället nu ger sig på de som har flytvästarna på och förarbeviset i handen så de kan ny-kriminilaseras på rent tyckande är obehagligt. Ingen på båten som tagit en eller två öl går egentligen fri. Källa: Prof i sjörätt, H.Tiberg Senast ändrad av Ljungbergarn | 07 mars 2012 | 11:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 7 Mars , 2012 Sorry men jag förstår inte riktigt början av ditt inlägg. Denna tråd heter ju faktiskt redan Upprop mot sjöfyllerilagen, vad jag menade var bara att det blir för grötigt när tråden blir så här lång. Förresten, var är er monter på Allt för sjön? Mvh Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 7 Mars , 2012 Fick nedanstående på min mejl. Tja jag vet vad jag tycker. Tyck vad ni vill men det ligger mycket i vad författaren skrivit. Tack Båtfolket. En öl på bryggan tack. www.båtfolket.se Tack för att ni fortfarna finns, jag började frukta att jag var ensam här ute på förnuftets hav. Tack för att ni orkar ta itu med alla politiska dårfinkar som häckar i den politiska snårskogen. Tack för att ni gör det möjligt för mig att stödja er ekonomiskt i som jag tyvärr tror är en hopplös kamp mot dessa icke människor som fattar beslut i vår riksdag. Våra akutsjukhus är fyllda av skadad ungdomar som druckit sig redlösa i innerstan på lördags kvällarna och sedan går ut och skadar sig själva och andra, vad gör politikerna sänker krogmomsen, mer fylla på stan fler skadade!!!!!!!! Men en öl på bryggan, nej då jävlar kommer dom, hela pajaskåren med sin blåsmanicklar. Den svenska polisen fick en ökad bemannig med 3000 man vad gör dom, inte ett jävla dugg man har till och med lämnat över sjöbevakningen till en organisation som är okunniga och exempellöst arroganta i sin tjänsteutövning, jag vet, jag blev fast i Visby ytterhamn för dom tyckte att gubben ( då 63 år) hade kört jollen för fort en polis och två kustbevakare handhade ärendet i ¾ time ha ha, vilka nollor. Det går ständigt lastbilar med tjuvgots (båtstölder) österut vad gör tullen, polisen, kustbevakningen inte ett jävla dugg, jo förresten dom kollar om jag kör för fort med min jolle eller druckit en öl och har jag gjort både ock då är det rena julafton för pajasarna. Jag har fåt min fritidsbåt rensad på värdesaker 2 gånger de senaste åren vad gör polisen, inte ett jävla dugg, jag blev hånad av en kvinnlig polis för att jag föreslog att dom skulle ta fingravtryck i båten vid det senaste inbrottet, hon sa med ett leende ”nej du (underförstått ”gubbe lilla”) det där med blåa lampor som man ser fingeravtryck med i amerikanska deckare är bara påhittat ??” Efter 50 år med fritidsbåt i Stockholm skärgård och Mälaren har jag aldrig set en olycka som jag kan relatera till en för hög promillehalt. Jag har själv gått på grund några gånger men inte en gång med det minsta alkohol i kroppen. Vänner gå in och stöd folk som kämpar för sunt förnuft för vi blir bara färre och färre, det är 60 tals Maoisterna som får sätta dagordningen i vår riksdag det måste vi sätta stopp för. Personligen hade jag hoppas på Jan Björklund skulle få mer inflytande i regeringen för ”mitt” parti moderaterna har tyvärr förskjutit alla frihetsfrågor långt bakom horisonten, tyvärr tyvärr. Vår statsminister har blivit en riktig bryggseglare och det kommer han att få erfara vi nästa val. Sprid detta upprop till dina vänner innan det är försent. ”Fan” kom just på att det är försent ni/vi är redan förslavade med skinnade är jag vet om det men vet du/ni det? 2014 kommer Transportstyrelsen med en lagförslag så vi inte får bajsa i naturen längre för det blir sån övergödning i östersjön samtidigt har man låtit skarvstammen explodera i våra insjöar och skärgårdar. Skarvarna ”övergöder” skärgården på ett år lika mycket som båtfolket gör det på 1200 år, hej å hå för alla kloka riksdagsmän och kvinnor. Jag har beräknat att jag kommer att förbränna mellan 100 till 150 liter dieselolja på ett år enbart för att göra omvägen till en latrintappstation. Hej och hå för alla miljökämpar i riksdag och regering. Senast ändrad av sea-ray_230 | 07 mars 2012 | 11:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 7 Mars , 2012 Vad glad man när man skrivit och MG laddar så långsamt att man måste skriva om. C-hallen monter 21. Från H-entren. till slutet på C-hallen. Vikinga skeppet segel. 2 gången upp till höger för seglet. Goda nyheter ! Lagen får nu storpisk politiskt. Kanske vi snart kan anses vuxna nog att få avgöra alldeles själva vårt val av måltidsdricka utan moraliska pekpinnar.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 7 Mars , 2012 En motfråga: Det talas om gamla sjöfyllerilagen, och att den var tillräcklig, och att man inte är full vid 0,2 promille, och att man borde få dricka ett par öl till maten. För att följa ditt resonemang vidare, menar du då att fyllot som ramlade på spåret var såpass lite full att han i dina ögon borde ha fått framföra en större och/eller snabbare båt? Annars, om fyllot var såpass berusad att han inte borde det enligt din mening - vad har det här och resonemanget kring trottoarfyllon med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser