Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Ljungbergarn

UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN !

Rekommendera Poster

Men det finns ju ett flertal modererade båtforum i Sverige. Jag tror jag finns med på de flesta. Men man ser inte denna diskussion på någon av dessa trots att sidor som boatsite och boatlife mfl, borde samla betydligt fler anhängare sett till båttypen.

Varför då envisas med att starta tråd efter tråd på det omodererade maringuiden om det är så hemskt?

Förövrigt tycker inte jag att det är ett påhopp att kalla någon för lögnare som bevisligen ljugit och förvanskat uppgifter. Det finns helt enkelt inget annat namn för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag startat någon tråd om 0,2:an. Rätta mig gärna om jag har fel.

Och nej, det är inte fel att kalla någon lögnare om du kan visa att det faktiskt förhåller sig så att personen i fråga medvetet förvanskat uppgifter / far med osanning. Men då måste du ju naturligtvis med hjälp av fakta visa det.

Det är ju inte sånt jag vänder mig emot. Det  är jag övertygad om att du förstår.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avslutar kvällen med en bild, som kanske kan illustrera hur de båda lägren i debatten kan uppfattas? ;-)

post-22515-1394236968,6381_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag och frugan tar båten till våra goda vänner i deras sommarstuga och äter en god middag en kväll och dricker några glas vin, då är man alkis, fyllesvin och oansvarig.  (om man summerar vissas inlägg)

Jösses vilken konstig värld ni lever i.

Om man sedan tar sin 26 fots båt som faktiskt kan gå i 40 knop men väljer att sakta åka hem i 5 knop på kvällen är man kriminell och ett svin enligt er. 

Men hade man valt en 26 fots segelbåt hade det varit ok. (eller annan långsamtgående motorbåt)

Så har har vi tidigare gjort i många år utan problem för någon men nu är vi kriminella om vi gör så.

Förra året valde vi att strunta i trevliga stunder med vännerna. Men till sommaren kommer vi återgå till att leva ett liv som fria människor då vi inte är till last för någon annan.

Livet är för kort för att inte passa på att leva det på det sätt vi anser vara rätt.

Tycker inte synd om er som valt ett annat liv, det är ert val.

Senast ändrad av crabfish | 08 mars 2012 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen är helt absurd:

Och om jag nu inte ens får ro en båt som kan gå 15 knop kan jag inte ens ro över till grannen i vår minsta båt. Om jag inte monterar av tjugohästaren just då.

Ett annat, dock verbalt: Hur kom man fram till 10meter? Blir det mindre skador med en båt som bara är 9meter än 10meter om olyckan är framme?

Ni för lagen. Inside info är att edra (även mina) skattepenar kommer att totalt spolas ut i sjön fortsättningen på detta icke problem, men i avsevärd större volym. Allt i syfte att torrlägga båtlivet utan påvisbara positiva effekter såsom minskade olyckor.

Vi kommer att gå mot mer övervakning och kontroller under parollen ökad säkerhet på fler områden. Sådant går ju hem lätt i trygghetsnarkomanernas land. helt utan påvisbara uppsidor, men vad spelar det för roll, det låter ju fint. Som ett tjusigt paket men inuti var det tomt, men dyrbart. Ni kan ju tänka på detta när ni tittar på de oranga kuverten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om jag nu inte ens får ro en båt som kan gå 15 knop kan jag inte ens ro över till grannen i vår minsta båt. Om jag inte monterar av tjugohästaren just då.

Tja, man K A N ju låta bli att ta med soppatanken. Då kan ju bevisligen inte båten framföras i några 15kn

Ett annat, dock verbalt: Hur kom man fram till 10meter? Blir det mindre skador med en båt som bara är 9meter än 10meter om olyckan är framme?

De som är för lagen håller ju f det mesta med om att lagen är felskriven just här. Den ska givetvis omfatta A L L A storlekar.

Inte många (om ens någon) av oss som inte har något emot promillegränsen som sådan tycker att lagen är välutformad/välskriven med de undantag som medges.

F.ö. Jag -och de flesta förespråkare- är inte mer trygghetsnarkomaner än du är alkis så om du vill slippa ev sådana kommentarer så vore det kanske en bra idé att se över dina egna tillmälen.
Just sayin´ ;)

När det oranga kuvertet kommer ska jag svära mer över den som slösade resurser på att insistera på att bli ivägskjutsad till polisstationen för blodprov istf att blåsa direkt, hellre än jag svär över att man räddat -om så bara ett enda- liv gm attt begränsa möjligheterna att köra påverkad.

Ja, jag VET att 0.2 inte är detsamma som att vara full. Men nånstans ska gränsen gå och vid 0.5 är den gränsen nådd och passerad. JAG är olämplig att köra vid 0.5 och jag är knappast ensam i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad Ljungberarn kom in på är vad jag också stör mig på.

Med hjälp av miljöalarmisterna håvar man in miljarder i skatteintäkter till en aldrig mättad statsapparat som likt ett svart hål slukar våra pengar.

Hög moms på det mesta och höga inkomstskatter.

Sedan kan vi lägga resurser på sådant som inte tillför någonting alls utan endast ett påhittat problem.

Massa andra utgifter som vi har minimal eller ingen nytta av alls.

Resultatet blir som Ljunbergarn beskriver nästan ingenting kvar.

Tomt i oranga kuvärtet. Fick mitt nyligen och jag har jobbat hela livet från 19 års ålder och utan eget sparande hade jag fått samla aluminiumburkar som penisionär. Båt kommer jag aldrig ha råd med som penisionär med den lilla summa som oranga kuvertet varslade om.

Huset lär jag få sälja för jag kommer aldrig ha råd att betala för uppvärming som säkert kommer kosta abnormt mycket mer i energiskatter.

Planerar att skjuta upp pensionsålder till 75 år för att kunna leva som fri människa. 

Och då blir jag så förbannad när vi lägger resurser på fel saker och hittar på massa idiotlagar som inte tillför något mervärde.

Redan idag är sjukvård, äldreomsorg, skola i stor brist av resurser men KBV kommer garanterat få kraftigt utökade anslag till sitt maklystna utövande.

Glömmer aldrig idioterna på tv som skrek 

mission accomplished när de blåst massa skattepengar med sin Cobra

Det var nya lagens baksida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänker jag lämna denna tråd men vill först skriva några ord.

Jag tror inte det finns någon här som förespråkar ett hejdlöst supande på sjön som anhängarna vill göra gällande. Jag tror bara att folk vill kunna svalka sig med ett par öl i värmed eller kunna ta ett glas vin på en klipphäll i solnedgången. Jag vet inte någon som tappar omdömmet efter den ringa mängden.

Jag tror inte heller anhängarna vill ha 0,2 på trottoarer som jag gjorde gällande i tidigare inlägg. Varför måste allt hela tiden dra till sitt yttersta? Råfylla och total avhållsamhet.

Jag är emot lagen men är det så att den är här för att stanna så skall den ta mig tusan även gälla snipåkare, seglare, kanotister och luftmadrasser också.

Tack för ordet, ses i andra trådar. Nu vill jag ha islossning smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ge  dig....

Med hjälp av miljöalarmisterna håvar man in miljarder i skatteintäkter till en aldrig mättad statsapparat som likt ett svart hål slukar våra pengar.
Det är intressant detta med båtmänniskor och miljö; vi vill ha en fantastisk natur, men målar gärna våra båtar med giftfärg och tycker att våra politiker är miljöalarmister.

Hög moms på det mesta och höga inkomstskatter.
Sedan jobbskatteavdragen införts har vi inte alls samma skattetryck som tidigare.

Sedan kan vi lägga resurser på sådant som inte tillför någonting alls utan endast ett påhittat problem.
Dina åsikter, inget annat

Resultatet blir som Ljunbergarn beskriver nästan ingenting kvar.
Haha, japp, snart bor vi i Nordkorea.

Tomt i oranga kuvärtet. Fick mitt nyligen och jag har jobbat hela livet från 19 års ålder och utan eget sparande hade jag fått samla aluminiumburkar som penisionär. Båt kommer jag aldrig ha råd med som penisionär med den lilla summa som oranga kuvertet varslade om.
Det är ingen hemlighet att vår befolkning blir äldre för att vi blivit alldeles för bekväma för att föra 3-5 barn per familj som skulle behövas för att säkra våra pensioner. Som man bäddar får man ligga.

Huset lär jag få sälja för jag kommer aldrig ha råd att betala för uppvärming som säkert kommer kosta abnormt mycket mer i energiskatter.
Vad har detta med statens utgifter att göra?

Planerar att skjuta upp pensionsålder till 75 år för att kunna leva som fri människa. 
Men sluta! Ingen har planerat något, Reinfeldt har föreslagat att man ska ha rätt att jobba så länge. Viss skillnad?

Och då blir jag så förbannad när vi lägger resurser på fel saker och hittar på massa idiotlagar som inte tillför något mervärde.
Jag anser inte att det är en idiotlag att man ska vara nykter när man framför en båt.

Redan idag är sjukvård, äldreomsorg, skola i stor brist av resurser men KBV kommer garanterat få kraftigt utökade anslag till sitt maklystna utövande.
Det finns garanterat andra svarta hål som både är större och mer slösaktiga än dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej SeaRay. Jag har väl mer eller mindre lämnat tråden jag med, känns meningslöst att gagga vidare. Du har  rätt i allt du skriver i ditt sista inlägg.

Förmodligen blir din bön hörd även att lagen kommer att omfatta även snipåkare, seglare, kanotister och luftmadrasser också enligt säker källa.

denna källa säger att övervakningen ska utökas ordentligt.

Olyckorna sker i insjöar, även där kommer man se till att övervaka, hur nu det ska gå till.
Man har sagt att det får kosta vad kosta vill, varje liv som kan räddas har inget kostnadstak.

Olyckorna går inte att få ned mer, det är utopi. Vi går nu mot ett kontrollsamhälle ingen vill ha, våra pensionspengar går åt till förvisso en lovvärd sak men omöjlig. KBV äskar 100-talsmiljoner varje år, nu kan de äska än mer p.g.a av denna högst sannolika komplettering av lagen.

Trevlig helg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går snabbt i svängarna i denna debatt. För några dagar sedan skrev Ljungbergarn:

Goda nyheter ! Lagen får nu storpisk politiskt.

Kanske vi snart kan anses vuxna nog att få avgöra alldeles själva vårt val av måltidsdricka utan moraliska pekpinnar.?

Känns som att detta är motsägelsefullt jämfört med att den helt plötsligt ska omfatta alla. Är det definitionen av storpisk. Av Ljungbergarns tidigare inlägg var det ju Goda nyheter.

Jag har förvisso haft lite svårt att hänga med i svängarna, men nu, nu är jag helt lost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arne_Anka, du skriver i inlägget ovan att du är lost. Det blir jag också när du skriver 

Det är ingen hemlighet att vår befolkning blir äldre för att vi blivit alldeles för bekväma för att föra 3-5 barn per familj som skulle behövas för att säkra våra pensioner. Som man bäddar får man ligga.

Ditt inlägg är altså svaret, gjort i annan färg av mig, och jag förstår inte hur fler arbetslösa ska kunna fixa vår pension. Det har ingenting med lathet att göra. Det som behövs är fler arbetstillfällen. Att vi sedan behöver en nativitet på ca. 2,3 barn för att överleva som svenskar är en annan sak och har inte med pensionerna att göra. Nu är det mycket off topic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag blev också väldigt förvånad. Ljungbergarns sägenomspunna förhandsinfo har ju fövisso inte redovisats tidigare, bara antytts, men jag har tagit för givet att den funnits samt varit korrekt och väl underbyggd med statistik och annan absolut sanning. Bara vi väntat så skulle vi fått veta. Och som vi väntat i olidlig spänning.
Nu får vi finna oss i att bli blåsta på förhandsinformation i fortsättningen

Tungt, men livet går vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har naturligtvis helt rätt, och min kommentar var en grov förenkling av verkligheten, min enda poäng var att det nog inte har med alkohollagen att göra.

Vi skulle självklart behöva vara betydligt fler i arbete. Detta är knappast en hemlighet, och jag utgick ifrån att detta ingick i förförståelsen. Sedan är det naturligtvis en massa andra faktorer som spelar in, såsom hur det går för våra pensionsfonder, etc etc etc. Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

/Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nämndes i tidigare inlägg :

Flyg en 747 i Usa med 04, promille i blodet, inga problem, men faan ta dig om du i mellanmjölkens land tar båten efter att ha druckit ett eller att par glas vin.

Nää, nu ska jag ta mig en jamarecool, trevlig helg på er från mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju sant. Och det som är lag i USA måste ju vara bra... Såsom:

- Det är deras konstitutionella rätt att beväpna sig. Och att behöva vänta tre dagar för att det ska göras en bakgrundskoll i vissa stater kan ju aldrig vara bra. För det ringer knappast en varningsklocka när en person behöver ett skjutvapen... NU!

- Det faktum att det dör 30 000 av skjutvapen är inte ett problem. För hade det inte varit ok att skaffa vapen hade fler dött. Trots att antalet döda av skjutvapen i Västeuropa knappt kommer upp i 200. Med samma antal innevånare...

- I Arkansas får män slå sina kvinnor. Men högst en gång per månad. I West Virginia får du slå din kvinna varje söndag. Men du måste göra det på trappen upp till domstolsbyggnaden...

- Och som avslutning, med anknytning till sjön; i West Virginia är det olagligt att vissla... under vatten...

Så tack jannelu för denna insiktsfulla observation. Jag undrar hur sugen du är på att flyga med en pilot som har 0,4... men då är det väl inte samma sak längre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snack om at spåra ur likt ett gammalt sj tåg från 40 talet.

Dags för er förbudsivrare att fundera på hur farligt det kan vara att ta ett par öl och ta båten hem.

Visst påverkas reaktionsförmågan och omdömet men är det ens i den grad att det påverkar det behov av kontroll över en båt som behövs?

Efter ett par öl är det knappast ingen som tar snedsteg, tappar omdömet eller har problem med att tänka klart.

Det är därför det är så svårt att finna fall där förare av båt har varit inblandad i olyckor med ringa mängd alkohol.

Men ni förbudsivrare är kanske som en del av mina asiatiska vänner. En del tål inte alls alkohol, ren katastrof med en öl och de avstår givetvis. Men alla är inte överkänsliga och kan faktiskt umgås med andra efter några öl eller glas vin utan problem. Om det är så att ni är överkänsliga mot alkohol förstår jag er inställning, dock är vi många som klarar att dricka två öl utan att ragla omkring.

edit svavfel

Senast ändrad av crabfish | 09 mars 2012 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Repliken var ju ändå apropå om man ska tolka USA:s regler som nån typ av religion.

Och visst är vi/ni många som tål alkoholen bra, utan att spåra ur som... tja, ett SJ-tåg fr 40-talet. Men det finns ju en hel del som INTE gör det. Ska dessa ha egna lagar då eller?

Jag håller med om att det knappast är någon som raglar osv efter ett par bärs men det finns absolut de som gör det efter 4-6 diton. Då man kanske uppnått 0.5. Nånstans ska ändå ribban läggas och 0.5 tycker jag definitivt är för högt. Jobbat en hel del som bartender och visst blir folk packade efter 5 öl... Ingen av er lagmotståndare vill ju ha packat folk på sjön. Vid 0.5 ÄR många personer för berusade för att ha oförändrat omdöme jfrt m 0.19. Vid 0.5 kan man definitivt märka på de flesta att de druckit. Alltså tycker (obs tycker) jag att det är en för hög gräns och därför har jag inget emot att gränsen går vid 0.2

Att sen lagen stiftades på felaktiga grunder, mot remissinstansernas rekommendationer osv i all oändlighet är en HELT annan sak. Det finns säkerligen gott om lagar som klubbats igenom på lika dåliga grunder men dessa har ni inte uppmärksammat. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterar med intresse att ingen valt att kommentera mitt inlägg 08 mars 2012 | 19:03. Av detta kan man ju välja att dra någon av följande slutsatser:

1. Det fanns inget att tillägga och att det jag skrev var vettigt i de flestas ögon.

2. Alla missade inlägget.

3. Jag är persona non grata i denna diskussion.

Jag känner på mig att det är nr 3...vilket är helt OK med mig! laugh Jag återgår till att följa underhållningen med en skål popcorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer in hårresande berättelser.

Skötsam familj varit på sjökrogen.Flytvästar på, pappan ett par glas vin och kanske en konjak till kaffet. Ett barn (tonåring) kör, sjövan sådan. 02.00 i sakta fart tänds plötsligt blåljus och strålkastare tänds och en kustwaffes båt far ur vassrugg. Ungen blir skiträdd. Pappan sitter kvar på sin plats. Waffe bordar båten. Pappan får blåsa. straxt under 0,3p. Landpolis tillkallas, transport till Nacka polishus för kontroll, barn och mor får ta sig hem själva bäst de kan, känner sig mycket osäkra på sjön utan den sjövane pappan som är arresterad. Förhör, rapport, evidencer, polisen återbördar pappan till ön 06.00 på morgonen. 20.000 i böter. Ring till polisen om du har bostadsinbrott.
Och nu ska båtar under 10meter 15knop omfattas av lagen om TRPT-styrelsen får sin vilja igenom. Fint. Jag kan iallafall berätta berätta för mina barnbarn då vi kunde bevista sjökrogar hur trevligt det var. Snart ett minne blott. För vad? Ingenting...hur mycket har olyckorna gått ned med denna lag,..noll...men det kostar enorma summor och övervakningen av de båtar som inte ännu omfattas av lagen kommer KBV at äska 100-tals nya miljoner för fast de statistiskt sett finns i insjöar. Jag förstår nu varför de oranga kuverten ser ut som de gör..glöm pensioner..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett barn (tonåring) kör, sjövan sådan.

.................

barn och mor får ta sig hem själva bäst de kan, känner sig mycket osäkra på sjön

Hmmm, vilket är det nu då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har inte tid längre att svara på hypoteser eller ogrundade inlägg.
denna lag är inte stiftat på sakliga grunder, bara det räcker för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämen så bekvämt av dig...laugh

Förresten, har du kollat upp definitionen på rättshaverist någon gång...? Om du har tid kan det ge en anledning till självransakan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist

Och innan någon kastar sig på Anmäla-knappen vill jag be er observera att jag inte kallar någon rättshaverist utan endast uppmanar Ljugerbergarn att läsa definitionen och se ifall han känner igen sig i något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mr Flintstone.

Själv noterade jag faktiskt ditt inlägg och läste med ganska stort intresse. Till en början.....

Men när jag kom till (du skriver alltså).....Vi måste inse att gemene man inte klarar av att sköta sig... tappade jag definitivt intresset för ditt (långa) inlägg.

Sorry Flinta, du är så långt ute och cyklar som det går att komma här. Det är faktiskt inte ens värt att bemöta.

Menar du på fullt allvar att majoriteten av fritidsbåtsägarna missköter sig på sjön?

Ditt inlägg har fått exakt det bemötande det förtjänade......dvs inget alls.

God kväll!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast harry, det du skriver ovan är ju direkt motsägelsefullt.

Ena meningen:
Efter ett par öl är det knappast ingen som tar snedsteg, tappar omdömet eller har problem med att tänka klart.

Ett par meningar senare:
En del tål inte alls alkohol, ren katastrof med en öl...

Hur var det nu? Eller jag vet; låt oss införa en lag som gäller endast asiater. Detta skulle ju inte vara något som helst problem. För de avstår ju givetvis. Sedan kan vi höja gränsen för ryssar, för jag känner några ryssar som kan dra ett helrör med vodka utan att påverkas. Känner förresten några killar nere på parkbänken som jag tror spelade i A-laget i tidigare liv, de omämns så i alla fall. De kan ha 2.0 utan att man märker skillnad på dem i nyktert tillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, Labiblia, jag menar inte att majoriteten inte kan sköta sig på sjön. Vad får du det ifrån?! Till och med när du citerar mig så förstår du inte innebörden i det jag skriver. 

Vänd på det istället: om gemene man KUNDE sköta sig så skulle vi ju inte behöva några lagar, precis som jag skrev. Gemene man betyder alla medborgare och lagar skapas inte för dem som sköter sig, utan de som inte gör det. Det är här som det låser sig mellan er som är motståndare och oss som är anhängare (för gränsen, inte lagens utforming eller tillkomst). Ni tar lagen personligt medan vi anser att lagen skapats för gemene man (om man nu kan använda det uttrycket). Vi litar inte på att alla klarar av att göra bedömningen om sin lämplighet att köra båt alkoholpåverkad medan ni endast tittar på hur ni själva upplever alkoholens påverkan på er.

Lagen skapades inte för att ni inte ska kunna dricka så mycket ni vill utan för att medborgare som har svårt att avgöra hur mycket de kan dricka ska veta att de, i princip, inte får dricka någonting alls. Som jag skrev, det ska inte finnas någon tveksamhet: får jag slå med öppen hand? Nej, du får inte slå alls!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Detta blir bara bättre och bättre.

Ok, så en ömsom erfaren, ömsom rädd son kör en båt när KBV far ut ur en vassrugg. Han blåser strax under 0,3 (märkligt med tanke på hur detaljerad historien är annars hur just denna siffra blev avrundad). Observera hur mannen även kanske drack en konjak till kaffet. Ljungbergarn vill inte vara specifik här, det avslöjas inte för förbudsivrare.

Och hur var det nu med ett par öl/glas vin. Detta är märkligt, enligt min erfarenhet är ett par = 2. I alkoholens förunderliga värld är ofta inte ett par två, utan från 2 och uppåt (och kanske en konjak).

Jag kan även konstatera följande; hade jag druckit två glas vin och en konjak hade jag inte varit i stånd att köra en båt.

Och nej, jag är inte asiat.

Förresten Ljungbergarn, har du någon kompis du kan kolla med om han kan få fram båda versioner av denna historia. För om inte är detta just det; en historia och inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så går vi på med personliga angrepp, så förvånande..rättshaverist. jaja, har man inga sakliga argument så vad ska man då ta till..

Trots flera båtar på sjön så har olycks-statistiken sjunkit, så ditt tal om vargen kommer håller inte, (samt annat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...