Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
hymano

Ny motor eller ej på Scand 7100 Dynamic?

Rekommendera Poster

Undrar om det är någon som vet hur mycket bränsleförbrukningen utvecklats i en positiv riktning de senaste 20 åren? Lönar sig ett motorbyte, eller skall man renovera den gamla V8:an?

Har en Scand 7100 Dynamic med Volvo Penta AQ225F från 1987. Det är ju en 5,0l GM V8 förgasarmaskin på 225 hk. Motsvarande ny motor skulle kunna vara exempelvis Volvo Penta 4.3GXiE, som ju har avancerad teknologi för motorstyrning osv.

Men hur mycket kan man förvänta sig att bränsleförbrukningen sjunker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt!

Jag vågar inte uttala mig om bränsleförbrukning men jag vill verkligen avråda från en V6. Skrovet är gott för upp till 50knop och båten kommer till sin rätt först när du passerat 33-35knop. Så mitt råd är att motorisera för en marchfart på 35knop där hon går lätt och högt, då kommer förbrukningen att minska, och det går inte med 4.3GXIE tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom gamla förgasar V8 orna har runt 220HK, det är samma effekt som du får ut av en modernare MPI V6:a. Så i ditt fall så kommer förbrukningen att sjunka med samma march och maxfart. Hur mycket den sjunker är svårt att säga, det beror på bland annat hur sliten din gammla motor/förgasare är. men sjunker det gjör den:)

Sedan om motorbytet totalt medför mindre kostnader det är ganska så oklart. MEN skall du behålla båten i ett antal år så tycker jag att det kan vara värd pengarna/jobbet att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era åsikter! Vill ju inte gå ner i effekt, så därför har jag kollat på 4.3GXiE som har exakt samma effekt som VP225F men betydligt modernare teknologi.

Vad tror ni om alternativet att köpa en lite begagnad diesel på 230-260 hk? En ny diesel är utesluten, de kostar ju mer än båten hela båten kostade inkl. bensinmotorn. crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Vi Båtägare nr 2 2012 beskrivs ett byte från VP 4,3 GI 225 hk 1998 till Hyundai Seasall S250S 250hk. Där skrevs att man inte kan köra in kostnaden men att det finns andra vinster än bara minskande bränslekostnader. Bränslevinsterna blev vid 20 knop 39% och vid 25 knop 48%

Genomsnittsskillnad med 2 personer vid farter mellan 5-30 knop blev 36 %

Båten var en Nimbus Max II med en vikt med motor på 1,8 ton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig sjönk snittförbrukningen med 3-4 dl/nm när jag bytte från AQ271C med 280SP till 5,7Gi-300 med DPS samt att jag nu håller kring 4-5 knop högre marchfart. Båten är en fjord 24 weekender.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta inte bara på hästkrafter. Det är vridmomentet Du vill ha. Skulle satsa på en V8 bensin på runt 260-280Hk eller att konvertera till en diesel som har 200-230Hk som jag skulle tro ger samma propellereffekt. En lätt begagnad komplett V8 får Du för under 50.000:- och bara att trycka ner i motorrummet, en diesel för minst det dubbla möjligen närmare 3-dubbla konverteringsjobbet och uppe på det betydligt dyrare reservdelar. Lönar sig sällan på en äldre båt.

Lycka Till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är flera i Norge som bytt till diesel bla. kad300 och Steyer (Stavning?)350hk. Problemet där är ju att dom delvis förstört gångegenskaperna till båten då dieselmotorn är väldigt tung. Scand 7600/7100 har ett högfartsskrov och då vill du inte ha allt för mycket vikt. 

Men båten tillverkas ju fortfarande och säljs standard med D3 men kan fås med D4 300. Anledningen till dom mindre mindre dieselmotorerna säger Scand själva är att kunderna själva prioriterar bränsle ekonomi före prestanda. När båten lanserades så kom kunde man välja bigblock och ha en toppfart på 48 knop, och där var en båt som verkligen kan hantera lite grövre sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för era åsikter och erfarenheter. Det verkar ju som om det kan vara en vettig uppdatering med en modern bensinmotor då båten annars är bra. En inbesparing på i bästa fall 30% i bränslekostnader är ju inte illa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...