Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
bran82

Huvudströmbrytare

Rekommendera Poster

Håller på och tittar över och ska dra om elen i min Maxi 77 och har börjat fundera på det här med huvudströmbrytare. Varför skall jag ha en sådan?

Båten har en utombordare utan laddning.

Håller på och installerar ett landströmskit från CTEK, blir ju helt fristående med en batteriladdare (troligtvis M200) kopplad till batterierna (2*115Ah).

Sen kommer jag ha solcell(er), via en MaxPower regulator direkt på batteripolerna. MaxPowern är ju säkrad separat.

Kylen har jag tänkt koppla direkt på batterierna likaså, den har ju en egen säkring samt batterivakt.

Resten av förbrukarna (plotter, radio, lampor, lanternor, värmare) kommer gå via en strömbrytarpanel som givetvis har en säkring per brytare. Kommer även ha ett 12v uttag med egen säkring.

Har även köpt en NASA BM-1 batterimonitor, den kopplas via någon shunt över batteripolerna (?), exakt hur har jag inte satt mig in i än riktigt.

 

Så vad ska jag egentligen med en huvudströmbrytare till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med huvudströmbrytare är du säker på att allt är avstängt om den sitter precis strax efter polen.

Då kan du enklare meka med ledningar mm utan kortslutningar och inga läckströmma finns heller då du stängt av.

En huvudströmbvrytare är billig på Biltema så varför avstå om inte du tycker det  stöter på  för  stort monteringsbesvär att sätta dit den.

Varför nyttjar du inte utombordaren för laddning? Har den belysningsspole så bara att säkra och likrikta och nytta den strömmen. Det ger ett plus till batteriet när du kör med motorn .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytare brukar man sätta alldeles bredvid batteriet, men om du har ordning på kablarna upp till huvudpanelen och separata säkringar på de förbrukarna som ligger direkt på batteriet så behövs den inte. Det innebär dock en extra säkerhet och när anläggningen så småning växer (man kopplar på det ena efter det andra) är det bra att ha en brytare som man vet tar alla förbrukare.

ett tips: anslut inte en massa lösa kablar på batteripolerna utan skaffa skenor som anslutningen görs till. Det blir bättre ordning då. Alltså: en grövre kabel till en skena från vilken du ansluter till kyl, huvudpanel osv.

Huvudströmbrytaren ska bara bryta förbrukarna, inte solcellen eller batteriladdaren.

Biltemas huvudströmbrytare är billig men jag har dålig erfarenhet av billiga brytare. Den som fungerar är de gastäta och de får man ge 2-3 hundra för.



Senast ändrad av Paliswe | 25 februari 2012 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare är för att vara säker på att du brutit allt när du lämnar båten.


Men har du solceller och en liten förbrukare någonstans som drar kräm så spelar det ändå kanske inte så stor roll. Det minimerar dock oron för att något ska paja när du är borta och börja dra ström?

Viktigare är nog att du sätter på en huvudsäkring direkt efter batterierna, det är för det osannolika fallet med en stor kortis. Skydda kabeln och indirekt minimeras risk för brand i överhettat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just Biltemas huvudsäkringar, såg bra ut tyckte jag, guldplätterat och fint. Tror dessa fanns i 100 A till 300 A i 50 A steg.

Någon som prövat dessa?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som påpekats i tråden ska man ha huvudbrytare ska det vara en gastät, ej de billiga med röd plastnyckel, gillar ej heller vridbrytaren 0 1 2.

Jag sågade isär min 35 år gamla gastäta huvudbrytare, den var som ny innuti inte en tillstymmelse till att det varit någon som helst gnistbildning vid kontakterna, såg helt ny ut på insidan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag inte avstå ifrån huvudbrytare, trots dess problem. När jag lämnar båten vet jag kort sagt att inga kabelvärmande krypströmmar kan förekomma som s.a.s. går under säkringarnas radar.
[systemet är garanterat dött och oskadliggjort. (Förvisso som sagt en sanning med modifikation, många grejor behöver ju ständigt strömtillgång, radiominnen, länspumpar mm.)]

Egentligen kanske man borde skilja på HUVUD-brytare (att regelmässigt bekvämt brytas då man lämnar båten obevakad i hamn) och NÖD-brytare (att snabbt kunna slå av ifall det faktiskt brinner i båten) ??

Hittade den här gamla tråden - där nyligen bortgångne forummedlemmen Eilean av egen brand-erfarenhet argumenterade för fullständigt bortkopplande nödbrytare. Klart relevant. ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=390649&highlight=huvudströmbrytare

Angående huvudbrytares utförande så är min käpphäst kort sagt kraftiga klonk-don - alltså rejäla icke kvävgasfyllda - vars kontakter som smäller ihop kraftigt. (Misstror läckagerisken och uppskattar servicemöjlighet, gillar också stora kontaktareor utförda i metaller med hög smältpunkt.)
Detta för att det knappast är särskilt jobbigt att manövrera en sådan, för vi pratar ju inte precis winschhandtag!?
Har alltså full respekt för Paliswes m.fl. observation ovan, de dyra förmodligen kvävgasfyllda brytarna (läs saknar syre att bilda oxidskikt) har nog rakt av längre livslängd. Men de saknar därmed också möjlighet för service/ underhåll. Kräver i praktiken en reservbrytare?)

Kör därför alltjämnt med billiga skitströmbrytarn enligt bilden ovan, öppnar och putsar ca en gång per år. Försöker dessemellan att slipa bort oxid genom att helt enkelt upprepat klonka min ca 15 år gamla brytare fram&tillbaka, vilket funkar hjälpligt trots noll glid/skav-vinkel.
Har alltså som synes i skissen vissa elementära förbättringsförlag på dess utförande, men sammantaget så vill jag ändå inte byta. ;)

Synpunkter??



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 februari 2012 | 19:19

post-10006646-1394236954,018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytare skall du alltid ha om du har batterier !.

Solcell kopplar du mot batteriet via regulator och egen säkring, (eftersom denna ständigt är inkopplad bör du se till att kablarna ligger skyddat och inte i hop med andra delara av elsystemet.)

Om du vill ha kyl som inte bryts av huvudströmbrytaren (pratiskt om man tex vill lasta båten dagen innan man skall ut) så bör du tänka likadant här, se till att kablarna ligger väl skyddat skilt från resten av elsystemet och med egen säkring nära batteriet, och att du har en separat strömställare till kylen av god kvalitet.

Med egen säkring menar jag bara en förbrukare /solpanel per säkring, och att denna är anpassad mot märkströmmen. I = P/U = 50/12 = 4-5A

Kylen drar väl typ 25W så där klara man sig med ca 2A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

instämmer smiley

på mitt skepp sitter det en sådan billig med röd nyckel, den funkar bra till att starta maskinerna diesel 8or på 11liter. när jag startade i 10 minus snurrade det inte fort så det måste vart närmast kortslutning, fick mala ett par minuter.men maskinerna startade o brytaren höllcheeky,
 
dyrast är inte alltid bäst, iaf inte alltid nödvändigt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller laddning från utombordaren stödjer helt enkelt inte min motor det. En Mercury 9.9 från -93 tror jag.

Tror jag förstår argumenten för en huvudströmbrytare, men känns lite onödigt ändå.. kommer ha 6st brytare för förbrukare, att titta så att dom är avstängda varje gång jag lämnar båten är en självklarhet. Skall det meckas med systemet är det ju bara att hänga av kabeln till ena batteripolen..? Har dessutom gjort upp ett rejält schema över kommande förbrukare och har tagit höjd för det mesta, så en utbyggnad av systemet i en sån här liten båt tror jag inte det blir. Det kommer isf rymmas på säkringspanelen då bara 5/6 kommer nyttjas från början.

Visst, det är ingen stor kostnad i sammanhanget när man drar helt nytt system, men samtidigt är det ytterligare en grej som skall ta plats och fästas på lämpligt sätt, och ännu en grej som kan gå sönder. Vet att vi hade ett helvete på vår hardtop båt med elen och efter mkt felsökning var det huvudströmbrytaren som var kass.

Jag får grunna lite mer på det och se över en ev placering.



Senast ändrad av bran82 | 27 februari 2012 | 10:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en billig enkel lösning som jag använder på en båt och som många vetaranbilsägare monterat. Det är en polsko på minuspolen med en grön knapp som du kan stänga av strömmen enkelt vid behov. Monteras direkt på batteriets polskruv och behöver alltså inte skruvas fast någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på www.ishopmarine.com på mercury 9.9 -93.. Det verkar som det finns  laddningsspole  till . Kallas stator . Men det är möjligt att den inte är monterad på just din motor. I så fall dyr att eftermontera . Ca $147 plus frakt.

Min 20Hkr Johnson från -90 och 25 Hkr Tohatsu 2006 har belysningsspolar monterade, fast inte likriktare.

Hur kunde du ha problem med huvudströmbrytaren? Kondens och oxid? Biltemas och ELFAs är ju bara tjocka bläck man klämmer ihop med nyckeln så inte så mycket som kan krångla tycker man?

Fast montera och fixa stadigt fäste kan ju kanske vara ett mekaniskt och estetiskt problem som inte gör sig själv utan kräver egen insats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, problem med huvudströmbrytare är inte alls ovanligt. Bara det senaste året har jag bytt ett halvdussin där ägaren har haft problem med det elektriska och instrumentpanelen har fladdrat som ett flipperspel. En snabb mätning över brytanranslutningarna visar både på betydande spänningsfall och hög resistans. Ibland kan man gnugga bort resistansen så man kan få en tillfällig förbättring (genom att öppna och sluta nyckeln ett flertal gånger) men efter att ha bytt till gastät brytare försvann alla elektriska problem i hela båten.

I så gott som samtliga fall har det varit en brytare med röd nyckel. Tom de gamla vreden som är från 70-talet är bättre och håller fortfarande, än dessa nya billiga i plast.

Övriga brytare som varit kass är amerikanska runda där man kopplar in 0 - 1 - 2 - 1 2. På dessa vet man aldrig vilka batterier som är inkopplade eller frånkopplade oavsett vilket läge de ställts i, det kan bli vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var det så lite el inblandad skulle jag skippa den, eller ha en som man sätter på polen som nämdes tidigare, man har ju inte huvudbrytare i bilen och där är det km med kabel. så om du har ett par meter är det ingen fara, om man har krypströmar är det väl bättre att åtgärda felet/en än att montera en huvudbrytare, om man sen skall göra något med El-systemet gör som i bilen lyft minus (-)polen. tar mindre än 1min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Paliswe, vi har helt identisk uppfattning om uvudbrytare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...