Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Offerdal

Djupmätare Sea Ray

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta ut original Lowrance 3500 instrument inklusive givare som går igenom skrovet. Instrumentet har blivit sämre och sämre varför jag tänker mig att byta mot en modernare version som inkluderar vattentemperatur.

Jag hittar flera intressanta alternativ på nätet b.l.a. från Faria.

Problemet är att jag har ingen erfarenhet av att byta givare, antar att den sitter som berget. Jag hittar heller inga uppgifter på vilken diameter den gamla givaren har. Jag vill självklart inte göra nya hål. Jag vill helst inte heller montera på insida eller akter då jag redan har ett hål för givare.

Båten är en Sundancer 250 från 96.

M.a.o. jag söker alltså erfarenhet från demontering av givare, ideér om hur man hittar storleken (diameter) på original givare samt om någon redan gjort detta och kan föreslå bra instrument. 

Tack på förhand.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paliswe, Tack för ditt svar. Sökfunktionen på forumet lämnar ju en del att önska så det här inlägget hade jag missat...

Tyvärr är det inte svaret på min fråga som var: -M.a.o. jag söker alltså erfarenhet från demontering av givare, ideér om hur man hittar storleken (diameter) på original givare samt om någon redan gjort detta och kan föreslå bra instrument.

Jag vill alltså inte montera en givare på insidan.

Jag kanske ska tillägga att original sitter det en Lowrance 3500 med en through-hull givare.

Finns det någon som har erfarenhet av detta?

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag knuffar lite på den här tråden då jag verkligen behöver lite råd i från forumets duktiga medlemmar. Det borde finnas folk med erfarenhet av att byta ut sensor då dom verkar ha en begränsad livslängd...

Någon?

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Då puffar jag på den här frågan en sista gång innan jag ger upp. Det borde finnas någon som gjorts detta tidigare...

Tack på förhand.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra...du skriver att du vill ha en likadan givare som du har idag som är en through hull men du vill inte montera den på insidan. Du vill inte heller montera givaren i aktern...var ska den då monteras...?blush

Bilder underlättar alltid när det gäller att få tips och råd...det kanske inte är så många som har en Sundancer 250 och ett Lowrance 3500...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone, tack för ditt engagemang. Det är alltid en utmaning att försöka uttrycka sig tydligt i text...

En through hull sensor är borrad rakt igenom skrovet, vilket är det jag alltså har. Andra monteringar invändigt kallas för in-hull vilken söker igenom skrovet. Sist men inte minst finns det transom-mount vilket betyder att man fäster sensorn på aktern.

Jag vill alltså byta ut min sensor som är fastsatt via ett hål igenom skrovet. Här är jag intresserad av någon som känner till diameter på sensorn. Dessutom undrar jag hur besvärligt det är att få bort gamla sensorn. Jag antar att den är limmad, riskerar man att gelcoaten rycks med osv.

Sist men inte minst undrar jag om någon gjort detta och kan rekommendera något bra instrument vilket inkluderar vattentemp utöver djupet.

Jag hoppas att detta blev tydligt nog.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, då är jag med...i manualen till mitt ekolod kallas in-hull för through-hull, det var därför jag blev förvirrad.

Då jag inte är insatt i Lowrance through-hull kan jag inte ge några specifika råd när det gäller just dem men när det gäller de övriga frågorna kanske jag kan bistå lite.

Om det är svårt att hitta en givare som passar exakt kan du ju alltid använda befintligt hål för ett sjövattenintag. Vår båt hade ett riktigt gammalt skrivande ekolod med en jätteklump till givare under båten. Detta är nu borttaget och i hålet kommer jag montera ett sjövattenintag för att kunna diska med sjövatten i pentryt (fick tipset här på MG tror jag). Det är avgjort enklaste sättet att bli av med ett hål i botten.

Ett framtida ekolod kan du ju montera givaren in-hull så slipper du borra i båten. Sitter den på rätt ställe så kommer termometern fungera fint eftersom skrovet har samma temperatur som vattnet.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att gelcoaten kommer ryckas med när du tar bort din givare. Och skulle det följa med lite så är det ingen katastrof...det är bara att måla i med någon bra kölsvinsfärg, typ International Danboline. Monterar du ett sjövattenintag så kommer säkert muttern täcka skadan.

Mvh
Fred

EDIT:

Förresten, jag kom att tänka på att ifall du bestämmer dig för att använda en in-hull montering till ditt nya ekolod så är nog det abslout bästa att låta gamla through-hull-givaren sitta kvar. Då slipper du en knepig bortmontering och risken för lossnande gelcoaten försvinner.

Senast ändrad av Flintstone | 13 mars 2012 | 19:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fred, tack för dina tips. I båten är det ju trångt som sjutton och jag vill därför använda befintliga lösningar så långt det är möjligt. Jag får ge mig ut i helgen och prova att knacka lite på givaren och fatta beslut efter hur det ser ut. /H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...