Snoilsky 3 Postad 25 Februari , 2012 Hej Om mindre än 2 månader är det sjösättning. Mycket är gjort men jag väntar bla på möbelsnickaren som ska tillverka nya ruffluckor med akrylglas för ljusinsläpp. I tisdags var jag på väg från snickaren till plastfirman för att hämta rutorna men vi fick åka och hämta en bebis på BB istället. Om någon vecka kommer jag bära ut masten för att montera Lazyjacks. Det verkar finnas lite olika modeller. Novan har en lång bom för sin båtstorlek och jag tror att tre parallella linor är att föredra. Kan någon komma med tips om vilka modeller som är bra och vilka som är mindre bra. Att tillverka egen Lazyjack är inget alternativ för mig)? Jag föredrar om man kan slacka och spänna från sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Februari , 2012 Vi hade två parallella lazyjacks men det är som du säger ingen nackdel med tre på en Nova-bom. Är inte hemma på köpe-lj då våra var hemgjorda. Vi hade på var sida två tampar : en som gick från sittbrunnen där de kunde fästas i en clamcat(?) via ett block vid mastfoten upp till ett block högt upp i masten och vidare ner halvvägs till bommen. Den tampen avslutades i en ögla. Genom den öglan (här kan man också ha ett litet block) gick den tampen som sedan fästes på två ställen på bommen med ca tre meters mellanrum Sedan kunde vi reglera spänningen i LJ genom att slacka eller spänna från sittbrunnen. Vill man ha tre fästpunkter får man göra ett steg till på den lägre nivån Den här anordningen är inte dyr eller komplicerad att göra men jag förstår om du har annat i tankarna nu! Senast ändrad av ciaraud | 25 februari 2012 | 11:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 25 Februari , 2012 Satte en 2-delad på Omega 28:an som fungerade perfekt, Benns som kostar under 500 med alla grejer, hur bra som helst. Saknar Lazy Jacks på nya båten och har beställt Benns även till den, men då den 3-delade varianten eftersom bomen är 5 meter lång. Andra fabrikat är mer än dubbelt så dyra varför välja dessa. Att köpa lösa delar och lina blir inte billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 27 Februari , 2012 Tack för svar. Har läst att prisskillnad ofta beror på vilka block som används. Antar att man inte behöver de dyrast blocken för att det ska fungera. Ska söka lite på var man bäst monterar i mast (spridare eller mast). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jurre 0 Postad 27 Februari , 2012 Eftersom du tänker montera själv, finns det ingen anledning att köpa en färdig sats om du är rädd om pengarna. Har du tid så finns sparpengar på inköpen av separata grejor Sex/åtta block, d:o antal fästöglor (om du ska reglera fr sittbrunn) och bra lina i rätt längd, torde inte kosta som en sats. Monelnitar mot aluminium skall isoleras med TefGel (Townshend Trade säljer) . Det struntar Benns i. i sin riggverkstad vilket jag kritiserat dem för, men inte möts av med argument som håller. Utan TefGel blir inte bra i längden, speciellt i saltvatten. Kolla Benns hemsida ser du hur det ska göras. Klart att det är bekvämare att köpa en påse med det mesta, men du får lägga till för nerdragningen grejor i alla fall. Har gjort egen lazy till kortare bom än din, för en struntsumma jämförelsevis. Inkl gummistroppar som håller ut linorna så de inte nöter på seglets sömmar. Viktigt är block utan skarpa kanter mot seglet. Lycka till - med bebisen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 27 Februari , 2012 Tack för tips och lyckönskningar! Jag kommer dra till sittbrunn ettdera via block vid mastfot eller att snöret dras till änden av bommen!? Tror ni det skulle fungera? Jag har mängder av så kallade monelnitar men jag kommer använda aluminiumnitar pga att laster är små och pga att det inte är så kritiskt om en nit skulle gå sönder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 1 Mars , 2012 Varför vill man kunna reglera spänningen på Lazy Jacks:en? Jag spänner upp dom så mycket att seglet ligger bra på bomen. Sedan när jag hissar blir Lazy Jacks:en slacka, men det är inget som stör. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Mars , 2012 Samma uppfattning, Lazy Jacks justeras en gång direkt på bomen och kan sedan vara så resten av sommaren. Har du dessutom kickbom så är det även lättare att hålla bommen i stort sett lika varje gång och då behöver du aldrig justera om läget. Satte Lazy Jacks'en övre fäste (mitt under sommaren på Omega 28:an) klättrade då upp och hängde/knöt den då tillfälligtvis några decimeter ut i spridaren. Men upptäckte att det var för långt ner, kommer i lutning för mycket. Monterade därför efter avmastning beslagen på riktigt ca 3 meter ovanför spridaren och satte sedan små tunna linor vid spridaren för att hålla isär lite, fungerade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 2 Mars , 2012 Släpper ni ner bommen för att L-J ska spännas innan ni tar ner storen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Mars , 2012 Vi spände upp LJ när vi tog ner seglen och slackade vid segling så de inte störde luftströmmningen över storseglet. Storseglet vill man ju ha mer bukigt ibland och kicken vill man ju justera för att trimma så att ha fasta LJ var aldrig akuellt. Vi var väldigt nörjda med möjlighteten att kunna spänna/slacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 2 Mars , 2012 Jag monterar så att möjligheten finns.. Ciarud, på undersidan vår bom finns tre glidfästen/glidöglor. Hade ni också det på er Nova? Vad använde ni dessa till? Ett av våra tre glidfästen är fastnitade (det aktre glidfästet). Om ca en vecka kommer nya ruffluckor. Ska bli intressant att se om det var värt pengarna. Senast ändrad av Snoilsky | 02 mars 2012 | 15:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 6 Mars , 2012 Nu när det mesta är gjort så kan jag bara hålla med er som säger att det inte finns anledning att köpa en färdig sats. Finns det någon tumregel för hur högt upp översta blocket (blocken) ska fästas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 6 Mars , 2012 Varför använder ni block? Vad är fördelen, för det är inga stora belastningar som kräver att det ska gå lätt? Jag har bara gjort en ögla att dra nästa lina igenom och så har jag haft det i fem år och jag kan inte se något slitage på öglorna ännu. Ett block tycker jag medför en större skavrisk på seglet. I synnerhet för de som har linorna permanent framme. Själv spänner jag upp dem vid masten när de inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Mars , 2012 Snoilsky - vi fäste revlinorna i öglorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 8 Mars , 2012 Borde man inte kunna använda rostfria ringar istället för block? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 10 Mars , 2012 Det funkar säkert men nu är arbetet gjort. Tack för all hjälp! Fick hem mina ruffluckor i går med ljusinslätt. Blev riktigt bra. Salongen känns trevligare och större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tandem 0 Postad 24 Mars , 2012 Hej Lazyjacks till min Accent gjorde jag själv, efter förebild av Benns (ritningar finns på deras hemsida). Istället för block använde jag en pålstek där jag förberett med en bit krympslang, efter knopen var gjord trädde jag öglan runt en cylilnder och värmde med varmluftspistol. Resultatet blev mycket lyckat, och jag fick många förfrågningar i somras över var jag hade köpt Lazyjacksen någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Mars , 2012 Tänk att så lite kan göra så mycket! Skulle aldrig kunna ha en båt utan plexi i luckorna. Ibland får man hänga för en handduk eller något om man hamnar så folk kan se rätt in men det är sällan. Till dig med krympslangen - suverän idé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser