Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
SvenA

Relingslist....

Rekommendera Poster

Sitter här i decembermörkret och funderar på kommande vårrustning av Magnumen. Gummilisten runt relingen har släppt på ett par ställen (där man kliver med foten när man går ombord). Det har också samlats mycket smuts runt listens kanter under åren. Om man kränger av listen,gör rent, sätter tillbaka listen.... kommer den att vara lös runtom då? Skall den limmas fast? Eller? Någon som vet? SvenA :x-mas:

post-5258-1394234318,6162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi är nog fler som inte har byggt någon magnum ännu. på stortrissen vet jag hur det sitter men det hjälper ju inte Sven! Nu är bägge båtarna på landbacken känner mig lite strandsatt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej seglarvänner! montera loss det bleck som sitter vid roderfästet och dra av hela listen. Efter rengöring så börja vid aktern på ena sidan och punktlimma med sikaflex runt hela båten. avsluta med blecket igen. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej JanE, Tänkte väl att du hade förslag på lösning. Listen är alltså skarvad vid rodret? Se bilden. Är den punktlimmad med Sikaflex från fabriken? Sikaflex passar bra i båtar, till skillnad från Silikon vilket tidigare ägare tätat med lite här och där. :-( Köpte en patron med Sika, tyvärr självhärdade den en tid efter att jag öppnat den. Hjälper det att förvara en öppnad patron i frysen? Annars skall man kanske inhandla mindre förpackning, en tub, istället.

post-5258-1394234318,7476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hallå SvenA. absolut ingen silikon iallafall. sikan skall förvaras frostfritt och mörkt, det finns dock en förkortad förbrukningstid efter att tuben eller patronen är öppnad. Tänk på att endast punktlimma annars så blir det ett h-vete om det ska loss igen av annan orsak. ca 10 cm limsträng och sedan en meter mellan till nästa limsträng. Jag seglade loss delar av min list i somras, då den låg under vattenlinjen vid ett flertal tillfällen :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...