Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
patrikholmqvist

B23 (230A) Tändnings hjälp.

Rekommendera Poster

Hejsan gott folk.

Tänkte ragga tag i en brytare till tändningen till min motor.

B23 Aq230a eller vad den nu heter.

Trodde det skulle vara brytarlöst men ikke.
I denna motor är det iaf brytare,

Finns detta på mekonomen tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med den gamla brytaren när du skall köpa den nya. De flesta brytare till gamla Bosch fördelare är snarlika, det som skiljer är anslutningskabelns längd och kabelsko, fjäderns styrka samt att det finns spegelvänt utförande. Det finns massor med artikelnummer på Bosch brytare men det är en jäkla massa som passar i varandras ställe, eller som nästan passar...

Mekonomen borde kunna hjälpa dig, dom har ju marindelar nuförtiden,men ta med den gamla brytaren för säkerhets skull, man vet ju inte om det är originalfördelaren som sitter i motorn efter alla år. Du kan läsa bosch nummret på fördelaren också om skylten sitter kvar och går att läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Martin.

Men det tråkiga är ju att båten/motorn är inte i närheten av mig,

Har den på en tillfällig plats för att sedan sälja den och ta motorn.
Men ska ringa ut till min bror och kolla om han kan kolla upp detta imorgon när det är lite ljust ute.

Skulle ju vara nice om man kunde få igång motorn imorgon för att se om allt är ok.

Och självklart så är målet och hoppet om framtiden att jag ska sätta in två stycken förgasare och slänga in 123tändsystem så jag slipper brytarna.

Framtiden framtiden. :-=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp brytar löst ,,,kan bara bli bättre ,har själv en b23 å den blev lättstartad eller lättare samt bättre go i motorn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden man hade brytarspetsar på bilarna rekommenderades byte var 1000e mil. Gjorde man det funkade det. De som slarvade blev stående förr eller senare. (även jag en gång)

1000 mil omräknat för sjön är väl ca 100 timmar.

Upp till dig om det är värt kostnaden och besväret att sätta dit elektronisk styrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju också en fråga om vad man byter ut mot vad. Om du byter ut en sliten glappande icke optimalt inställd fördelare med brytarspets mot en ny med elektronik så kommer du att uppleva en förbättring. Om du jämför en mekanisk fördelare i perfekt skick med en ny med elektronik kommer skillnaden att vara minimal, tändsystemet kan inte i grunden förbättra motorn och trolla fram några extra hästkrafter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men nu blev det mekonomen och en ny brytarspets.

Vi testa och starta och det var ok, ska juster in allt sen.
Tanken är att åka ett år eller två så man ser att allt är ok
sen kan man införskaffa elektroniskt och dubbel förgasare.

Den ska flyttas från denna båt till min båt.
Köpte en gamal båt bara för motorns skull. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...