Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Jobhurt

Johnson Sea-Horse vilken oljeblandning

Rekommendera Poster

Har en gammal Johnson Sea-Horse 5,5 hp 1961 som jag funderar
på att göra i ordning till sommaren. Vet att oljeblandningen ska
vara 24:1 men undrar om inte den utveckling som varit på olika
oljor sedan 60:talet gör att man kan minska blandningen till
kanske 40:1. Någon som vet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du den på 4% som tillverkaren rekommenderar. Vissa gamla små amerikanare hade inte ens  kullager i vevpartiet så de vill nog gärna ha olja så de inte skär ihop eller nöts upp.

Om du vickar på svänghjulet när kolvarna står halvvägs upp resp ner  så kan du kanske känna glappet. Om inte har den nog gått väldigt lite.

En fd oäkta svåger hade en Evinrude från den tiden som vi bytte impeller på och den var glapp, men gick ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog bra med 3%. Nån gång på 70-talet blev det vanligt att använda speciella 2-taktsoljor och då gick man ned i inblandning. På köpet blev det bättre sikt akterut. 

 Tidigare blandade man vanlig motorolja.

Det här är en lekmans gissning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är svårt att ge några garantier på gamla motorer men visst går det bra att köra på 2,5 % oljeinblandning. Kör en bra syntetolja så funkar det högst troligt utmärkt. Motorn är väl tänkt att gå på en sämre 2t mineraljoljeinblandning eftersom det inte fanns så mycket annat att välja på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Precis som 2taktoel är inne på så gick man ner i oljemängd för att man började använda nållager i motorerna isf för bussningar. Denna motor har sannolikt bara bussningar o därför skulle jag va väldigt försiktig med att gå ner i oljemängd.. Däremot behöver du ju inte köpa nån dyr olja utan håll dej till de billigare.. Men det är bara mina 2 ettöringar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb, vet Du när OMC övergick till nållager på sina småmotorer ?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån gång i mitten på 60-talet men jag TROR man kan va så generell att en motor som har 24:1 i rekommenderad oljeinblandning inte har nållager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina mopeder på 60 talet gick på 4% oljeblandning och de hade nållager. Hade även för mig att min Archimedes 4HKr motorn från 1971 kördes på 4% trots nållager.

Men jag läste om den udda gammalmodiga engelska Seagullmotorn som brukade sitta på träsegebåtar av nostalgiska skäl på 70 talet. Den hade 10:1 i oljeblandning. Så småningom gick de över till nållager också och sänkte oljeinblandningen till 25:1.

Det är nog bäst att försöka kolla upp vad tillverkaren av motorerna rekommenderar och inte experimentera själv.

Bästa sättet att ta kål på  en 2 taktare är att minska oljeblandningen så den skär.

Många harvanligtvis pajat pga att folk glömt hälla i olja i bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en sprängskiss på MarineEngine.Com som faktiskt visar
att det finns nållager i motorn. Vid siffran 57 på bilden (om jag
lyckas få med den) så står det Liners and needle bearing assembly.
Enligt Marinshopen så började Mercury redan 1947 att använda
lager på alla rörliga delar av betydelse. Tror att Johnson började
använda lager senast 1954 då modellen Sea-Horse lanserades.
Att man rekommenderade en blandning på 24:1 måste då bero på
något annat, som sämre kvalitet på olja och/eller lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul du hittade sprängfskiss. Men det verkar saknas nållager vid vevstaken och kolvbulten.

Kan du känna något vevstaksglapp om du vrider sakta fram och back på svänghjulet då kolvarna är halvvägs upp och ner?

Det brukade man kunna på amerikanska småmotorer runt 70-75 eller äldre då de gått ett tag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skrev om 24:1 och avsaknad av nållager syftade jag enbart på OMCs motorer, moppar kan jag inget om :-) För att jag skulle våga sänka oljeinblandningen så vill jag att samtliga lagringspunkter ska vara nållagrade, alltså både ram, vev och kolvbultslagringarna.. Är dom det på din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade sprängskisser på www.ishopmarine.com.

Evinrude 4 hkr -77 har bara ett nållager på vevaxeln vid svänghjulet. Inga på vevstaken eller unders på vevaxeln.

78 har det skett en uppryckning hos OMC då på 4Hkr vevstaken och undre vevaxellagret också fått nållager.

Det kanske var då japsarna dök upp på marknaden med riktiga lager och OMC fick hänga med om de skulle sälja?

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...