Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
T_M_C

Hitta begagnad Volvo Penta D6 m drev?

Rekommendera Poster

Hej! Ersättning för vår AQAD41B/290DP torde hellre vara en D6 310 än en 44/300 men trots rundringningar är det inte så värst lätt att hitta en beg. motor. De flesta pratar hellre om att sälja en fabriksny vilket jag inte är intresserad av. Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte köpa en Volvo bara för att det suttit en Volvo där tidigare. Hyundai har en  170hk V4 och 250 hk V6 med adapter till VP:s DP drev som kostar en bråkdel av vad VP  D6 kostar.

Med den stora prisskillnaden och en försäljning av den gamla motorn kan det bli en riktigt god affär.

Diesel Power Sweden är agent i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, jag pratade med representanten för Hyundai på Båtmässan för ett par veckor sedan men problemet med mitt 290DP-drev var enligt deras expert att han inte kunde råda att använda ett sådant till 250 hk versionen av deras motor så nytt drev åker jag på ändå.

Sedan vet jag av egen erfarenhet att vi särskilt här på Västkusten kan få hjälp med en Penta-spis på varenda kobbe, men när vi använder båten, mitt under brinnande semester finns det inte en gôbbe som rör annat än Pentas prylar, än mindre har saker hemma i lager just den dagen jag vill ha hjälp.

Har inte mycket till övers för Volvo på landbacken - men till sjöss har jag än så länge (även haft BMW diesel) alltid fått bra hjälp så länge det sitter en Penta i aktern.

Tanken på D6-310/DPH är mest för att det känns som en robustare konstruktion än en pumpad KAD300 där rätt många detaljer är special=dyrt och då verkar D6:an ha ett rejält bottenvrid och lägre trimgrad. Precis som min 41:a kan man säga.

Men fler tips mottages tacksamt - jag säger inte nej tack till något när det verkar övervägande intressant!

Någon som har nämnda Hyundaispis och kan dela med sig av erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart kommer forumets alla bensinkramare gå igång; tjööööööp en V8 bensin i stället, mycket mer långlivat, tryggt och säkert på alla sätt!!!!.wink

Motoroljan köper men i 20-litersdunkar (Statoil VDS-2 eller 3) på Swedol för 500:-, så det är inget större bekymmer.

Annars var den här ganska billig på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_D6_435_hk__2009_Fabriksny_i_kartong_38757931.htm?ca=11&w=3

Man behöver ju inte använda alla 435 kusarna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men att sätta i en V8 i en båt där AD41:an är i klenaste laget kräver en V8 med ett vrid och egenskaper som inte är vilken standard V8 som helst har jag tyckt mig förstå. Normalt bör en V8 bensin ha ca 50% högre effekt för att motsvara dieselns egenskaper (?).

Vridet kommer bra mycket tidigare på dieseln har jag uppfattat det som och förbrukningen på en bigblock V8 (vilket torde krävas) är ju också en annan historia (kanske inte rent kronor och ören) med tanke på att jag har min befintliga tank och det finns inte utrymme för större!

Så om jag nu söker en motor kring 300 hk men skall fundera på V8 behövs en standardmaskin på 450 hk och det tycker jag inte det vimlar om - så jag lägger ner bensintankarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 435 hk hade nog inte varit fel - men den finns ju inte för drev (max 400 hk för specialdrevet till D6 vill jag minnas?).

Kul funktion när Blocket föreslår sin Skicka lätt-frakt vid sidan av annonsen, hur tänkte dom där? surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Hyundai istället då får du ingen problem.

Köpa  Volvo då behöver du hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4 skulle då vara maxtrimmade 300-versionen men den är för ny för att hitta begagnad för vettiga pengar och D3 ger bara lite mer effekt än vad jag har även om jag slipper vikt. D6 ger riktigt gott överskott av vrid vilket är mycket värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Du kanske skulle kolla med CMD . Har själv en CMD  (VW marine 265 TDI V6) är inte besviken 570NM och låg vikt...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relativt off-topic men;

Har en D6-370... Den skickar iväg 6,5 ton mjukt och fint från 0 till nästan 32 knop.. Marchar kanonfint i 25-26knop..

Riktigt skön motor med gott vrid.. En säsong och strax över 100h på timräknarn, över 1000nm på loggen och vi är toknöjda än så länge.. Skulle definitivt välja en D6:a igen om vi skulle byta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi väl inte kolla vem som kan pinka längst, men...

Du kanske skulle kolla med CMD . Har själv en CMD  (VW marine 265 TDI V6) är inte besviken 570NM och låg vikt.

D6-310 levererar trots allt 750NM(utan kompressor) vid 2000 varv, 575NM levereras vid 1500 varv.

Som gammal Yanmar-entusiast så är jag imponerad av D6:ans silkeslena kraft som utan vibrationer, rök eller ansträngning på några sekunder puttar upp 6,5 ton i planing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du hört med Leif Tuta Karlsson i Gbg? Han brukar ha bra sortering på volvospisar.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ursäkta om jag var otydlig, Nu tänkte jag ju närmast på deras 4,2 l 8, 350 HK 700NM , även om jag använde min egen som referens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du hör med dom på volvo så är 41an bland de bästa maskiner som de gjort. Hade en sådan innan som gått 9000h. (renoverad en gång)  De väsnas lite men de går rätt bra och är pålitliga. Slipper all elektronik, inte så mycket som kan strula.

Jag monterade en D6-310 i denna båt jag har nu, sattt 2st V8or i innan som var kassa. Lätt beg 300000 ink propp.  Men i ditt fall om maskinen går bra så finns det ingen ekonomi att köpa en bättre beg för den kostar ju ändå minst 300 000 plus att det drar alltid med andra saker ex multiistrument,kul att ha. Riser om maskinen ligger för lågt / vattennivå.

Men det är ju alltid kul att pyssla lite. Och om du bytar så kommer du bli  nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

I dagsläget finns det inga tecken på att det skulle vara aktuellt med motorbyte nu beroende på motorns skick. Den går än så länge strålande och enda underhållet utöver vanlig service i år blir nya packningar i sjövattenpumpen.

Mer effekt hade inte varit fel, men all den teknik (ev. strulande) man får på köpet om man sätter i en KAD44EVC eller modernare känns ju skönt att slippa med tanke på att strul alltid kostar pengar på gamla motorer.

Du har ju lång erfarenhet av 41-motorn ser jag; hur tror du motorn mår om den exempelvis under marschfart ligger på ett varvtal på 3600 varv? (Detta är ett resultat av propellrar, båtens vikt med normal last och planingströskel.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade axel på den båten, körde mycket på lägre varv och endast maxvarv -300 rpm ut till fiskeplatser ( 14 knop 5,5 ton).

Om maskinen börjar bli dålig märker man ju att den startar sämmre, ryker ,drar olja, blir varm och mera bränsle. Märker du inte något av detta så är det inget fel. Volvo rekomenderar ju att repa maskin efter 1500-2000h, då undrar jag varför? Det beror ju hur den är skött och körd med.

Om du säljer den beg idag så kommer ju köparen ändå att renovera den innan han slänger i den.

Bra bränsle och ren olja  och rena kylare kommer man långt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...