Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
M-G_

Hjälp! Koppla Raymarine s1000 till Lowerance HDS 5

Rekommendera Poster

Jag har nu provat alla kombinationer med de 4 kablarna från piloten till de fyra från plottern.

Men finns ingen pilot i menyn Anslutna enheter.

Är väldigt tacksam för svar !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutna enheter är bara dom som ansluts via NMEA2000 bussen. En ointelligent aotopilot som s1000 som kopplas via gammaldags NMEA0183 lyssnar bara på vad plottern skickar ut.
Plottern har ingen aning om att det sitter en autopilot i änden på dom kablarna :) .Hur du konfigurerar NMEA0183 kommunikationen för att plottern skall fungera optimalt finns i andra trådar om s1000. Skickas det för mycket data blir den överbelastad med data och hinner inte riktigt med, så att funktionen blir sämre. /Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha oki.

Så egentligen vet jag inte om fått kablarna rätt förens jag får båten i sjön.

Eftersom att jag fick veta att jag bara skulle andvända två kablar från plottern (Gul o Blå), tyckte jag att det var konstig med fyra kablar från piloten? Eller ska man gå in med två kablar på en gps kabel?

Väldigt tacksam för svar.

Senast ändrad av M-G_ | 24 februari 2012 | 07:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du manualerna??

För traditionell NMEA finns signalerna TX (transmit) för skickade data. Finns ofta 2 sladdar och - . = TX och -TX

Sedan finns det på samma sätt RX (receive) RX och -RX

För att enheterna skall prata på rätt sätt skall Plotterns TX (transmit) kopplas till Pilotens RX (Receive) till och - till -.

Detta räcker normalt för att plottern skall ta emot det den behöver för att funka.

Om Piloten behöver säga något till Plottern så måste även Pilot TX kopplas till Plotterns RX. Normalt har inte Piloten något att säga till plottern.

Kopplingen blir alltså:

Pilot       Plotter

TX  ->  RX
-TX   ->  -RX

RX  ->  TX (Behövs ej)
-RX   ->  TX (Behövs ej)

Om vi pratar färger blir det:

Pilot GUL till Plotter ORANGE
Pilot BLÅ till Plotter BLÅ
Pilot ORANGE till Plotter Grön (Ej nödvändig )
Pilot Grön till Plotter BRUN (Ej nödvändig)

Dubbelkolla med manualerna så att det blir rätt, det gäller att hålla tungan rätt i mun för att hålla reda på RX TX och alla färger :) 
Enda sättet att se om det funkar är att prova i båten.

Obs. Du behöver sedan göra en del inställningar i plotterns menyer för hur NMEA-signalen skall se ut. Man måste begränsa mängden data som skickas, så att inte piloten blir överöst med data. Detta finns i andra trådar om s1000. Sök bland mina tidigare inlägg.

/Lod

Senast ändrad av lods | 24 februari 2012 | 16:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.

Låter bra.

Ska börja koppla direkt.

Jätte tack, Kanon svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten vet du om man koppla in en vhf på samma nmea kabel?

Köpte precis en vhf där det fanns med en gps kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Det är ju VHF:en som vill ha data från plottern där också. Har aldrig kopplat flera RX (mottagare) till samma TX (sändare = Plottern). Rent tekniskt borde det gå att belasta Plotterns utgång med åtminstone ett par mottagare utan att ha ytterligare elektronik emellan.
Dvs man paralellkopplar pilotens och vhf:ens RX-sladdar med Plotterns TX.
Om du testar, så prova och verifiera att det funkar med varje enhet separat innan du kopplar in båda.
Här kanske någon annan har erfarenhet och kan kommentera.

De gånger jag kopplat 2 enheter, så har mina plottrar haft dubbla NMEA-kanaler och jag har lagt dom på var sin kanal.

Nu kommer mer och mer instrument med NMEA2000 som är enklare. Man kopplar in varje instrument i en T-koppling som sitter på en databusskabel. Ungefär som att koppla datagrejer med USB. Alla instrument hittar varandra automatiskt och kan kommunicera hur dom vill :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du fyra kablar totalt eller fyra signalkablar? Om det är fyra kablar totalt är två st kraftmatning & - och två är signalkablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alltid att koppla in ett par lyssnare till en pratare. Däremot aldrig flera pratare till en lyssnare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ok.

Men jag kikar nog först om jag får piloten, blir att testa imorgon.

Tack så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klargöring...

Det är 4 signalkablar som kommer i en tjockare kabel från Piloten

Koppla:

Pilot GUL till Plotter ORANGE
Pilot BLÅ till Plotter BLÅ 

Isolera och glöm dom 2 andra...

Om du skriver vad det är för VHF du har, kan jag beskriva vilka sladdar och hur du skall koppla dom. Dock får det bli efter helgen, då jag har begränsad datoråtkomst nu.

OBS. Du kan inte kolla din pilot förrän du är i sjön. S1000 får sina styrdata genom att båten rör sig framåt och på så sätt får en kursangivelse att följa. Den  har ingen kompassgivare som kan ge kursdata när båten är stilla. /Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat piloten idag på sjön, funkade kanon.

Stort tack för hjälpen med den!!!

VHF Cobra MR F 55 heter den, finns med en kabel som heter gpskabel.

I den är det bara två signalkablar som kommer ut, en röd o en svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Kul att det funkade direkt...

Du har en GPS-kabel från VHF... Koppla in dom 2 kablarna paralellt med Pilot-Kablarna så att:

VHF (gps) röd kopplas till Pilot GUL och Plotter ORANGE
VHF (gps) svart kopplas  till Pilot BLÅ och Plotter BLÅ  

Då kommer även VHF att få dom positionsdata den vill ha.

Sedan får du programmera in MMSI-nummer mm för att få DSC (nödanrop) att fungera, men det sår i manualen hur man gör.

Senast ändrad av lods | 25 februari 2012 | 22:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon bra, ska provas.

Stort tack för all hjälp!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj! Hoppar in med en liten fråga. Jag har en HDS 5 som jag ska koppla till en S1000. Ska jag klippa av kabeln från piloten och skarva med NMEA kablarna från plottern?

Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autopiloten har en kabel som heter NMEA Spur med en 9 polig D-sub-kontakt i änden.

Enklaste, och det dom flesta gör, är att klippa av kabeln och skarva ihop dom lösa kablarna. Vilka kablar som går till vad står i installationsmanualen och även tidigare i denna tråd. (Sidan 26 i engelska installationsmanualen)

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...