Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst

Hyra ut! Någon som har erfarenhet av detta äventyr?

Rekommendera Poster

Gäst

Vi har fått några förfrågningar om uthyrning av vår 31´ a och det är väl lite tveksamt, kanske till och med riskfyllt. Finns det någon som har erfarenhet av detta så vore det kul att ta del av lite hiskeliga stories kring detta.

Även om man hyr ut till någon som vet och kan (och som man känner) så kan jag räkna upp en massa exempel där det kan gå fel och det hela utmynnar i en evig diskussion om än det ena, än det andra.

Det som jag ser som det värsta scenariot är det faktum att man är pedant och att man skulle skitsur om någon drog en repa i det hyperblanka salongsbordet i teak... typsad

Kanske är detta med uthyrning bara för någon som inte bryr sig om sina prylar och som är i stort behov av cash? (där föll vi bort).

post-10019769-1394236953,0366_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har ju lagt ut båten till uthyrning http://www.searibystorebro.se/gallery_8.html så det kanske inte är så konstigt att du får erbjudanden. Marknadsföringen tycks ha funkat. Och gissningsvis borde du ha gjort vissa överväganden om riskerna med att få repor i bordet innan du la ut båten. Sen avslutas din trådfråga med en antydan om att de (loosers?) som hyr ut båtar inte bryr sig om sina prylar alternativt är i stort behov av pengar (vilket du alltså inte är).

Jag kanske inte har alla indianer i kanoten, men min stilla undran är - vad förväntar du dig för svar på denna tråd?

Oavsett vilket så önskar jag dig en störtskön båtsäsong, med eller utan uthyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej

Både ja och nej. Den ligger där eftersom vi fick några förfrågningar och då tänkte vi att vi har perioder under sommaren då vi inte har möjlighet att använda den. Om någon ansvarstagande person är intresserad att hyra så kunde det vara en option. Utfallet blev kanske lite för bra och vi inte det minsta förberedda.

Å andra sidan finns det, precis som jag skrev i inlägget, ett riskmoment som jag har svårt att förlika mig med. Det går aldrig att räkna bort att det finns personer som inte förstår hur noga en båtägare är med sin båt. Så jag antar att det blir att räkna med olika förslitningsskador som man troligtvis inte skulle kunna åstadkomma själv. Vi har fått erbjudande om att hyra ut vår 31´ a till tennisveckan i Båstad och det känns ju verkligen som ett riskmoment. Bollingerdoften går väl inte ur på en säsong...

Min kommentar (loosers var aldrig min kommentar eller tanke utan din) om detta med att göra det för pengar var rätt enkel. Om man verkligen är i behov av cash och inte använder båten, då tar man risken/chansen med uthyrning. Då väger detta före risken att få skavanker på båten. Tänker man så (se ovan) så bryr man sig antagligen inte ett dyft om ev skador på båten.

Det skulle vara kul att höra erfarenheter från båtägare som haft sin båt till uthyrning och som kommit levande därifrån.

post-10019769-1394236953,3933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det båten längs fram på bilden (uthyrningslänken)? Den verkar ju förgullnad och teaken är solblek, en och annan mindre repa kommer knappast att märkas !!!

Risken är snarare att båten kommer tillbaka med sönderkörd drev eller propeller, vilket den nu har. Eller stora repor på botten vilka du upptäcker först vid upptagningen.

Men seriöst, skall du hyra ut, gör det professionellt och inte till vänner eller bekanta, för minsta lilla repa kan ta kol på vänskapen/bekantskapen.

Skulle jag ha en båt som jag gillar så skulle jag aldrig tänka mig att låna ut eller hyra ut den, om jag inte vore i ett desperat behov av pengar. Men det beror mycket på vad är din känslomässiga relation till din båt.

Mycket att tänka på och jag har full förståelse att du funderar och ställer frågan med en annons ute. Det blir liksom mera verkligt då !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så blir man påhoppad igen och det överlever jag. Givetvis gör jag som andra, anmäler ditt fåniga inlägg som är så lågt och omoget att det är pinsamt. Om du orkar, och kan, läsa mitt svar på den mer seriösa frågan så inser du att höger resp. vänster hand visst korresponderar.

Om det ingår i din plan att mota ut mig från detta forum så måste du nog lägga in en högre växel. Vill också påminna dig om det faktum att du knappast inte kan anklaga andra för att förstöra trådar när du själv uppenbart lider svårt av både schizofreni med en släng av paranoia... Hur ska du kunna verka så trogen etiken i detta forum efter det här?

Westfjord; du är en grym hycklare! Hoppas alla inser det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till skillnad från dig kan jag skriva och svara på inlägg med en viss glimt i ögat. och om du nu verkar ha så svårt att fatta det så kan jag bara ursäkta, om jag har en plan att mota ut dig från detta forum? det vet både du och jag att det skulle jag inte vara kapabel till om jag skulle vilja det, och mitt svar är det vill jag absolut INTE, du liksom jag vet att det ibland kan var högt i tak på forumet vilket du också bidrar till i allra högsta grad, men så helt plötsligt vill du tolka ett inlägg som om det bara vore emot dig, det är lite sorgligt. Sen att alla skulle inse att jag är en hycklare har jag inte sett något som helst bevis på då jag har privat mailkontakt och personlig kontakt med väldigt många på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Här har vi någon som har kapacitet att ge ett svar med både humor och klokhet, tack för det! Skönt att inte alla ingår i den Westfjordska-brist-på-vänner-klubben. Bitterhet sucks smiley

Ohhh, nej... inte solblekt; det är originalfärgen som jag tror heter Elfenben...Awlgrip & allt! Och solblekt tjockt teakdäck; finns det något bättre? Knappast! Skämt åsido; hade vår Storebro inte varit i ett så jäkla fint skick så hade vi kanske aldrig tänkt alla dessa mörka tankar kring uthyrning. Du har greppat frågeställningen, all heder ska du ha för det.

Relationen till sin båt är ju det som skapar alla dessa frågor. Vi gillar vår båt enormt mycket och det var som en båtgranne sa till mig i somras när vi diskuterade detta med uthyrning; Tänk såhär, om ni hyr ut er båt, skulle du då inte tänka tanken konstant; var är den nu?.

Jo, det skulle vi!

Till dags dato har vi förhalat frågorna om uthyrning men någonstans måste man ju ta ett beslut...

Tack för din input!

post-10019769-1394236953,4266_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Det är gott så, och det var absolut jag som använde uttrycket looser.

Men min fråga kvarstår, vad förväntar du dig för svar?

Jag hoppar över dyngsnack om hur jag tolkade andan i din fråga kring detta äventyr, men jag har väldigt svårt att se hur du skall lyckas locka fram de som hyrt ut båtar att dela med sig av sina erfarenheter. Dessa stackare (ironi) har du på något sätt stämplat redan från början. Dålig pitch helt enkelt.

Om ditt uppsåt verkligen är att föra en diskussion runt erfarenheter av uthyrning så kan det vara på sin plats att tänka igenom sina formuleringar så att de lockar de med erfarenhet att dela med sig.

Sen är det väl kalas att hyra ut båten till fjollträskstekarna i Båstad, handlar väl bara om priset. En kalkylerad risk - hur stor skada kan en Bollingerflaska åsamka osv. 100 loppor i veckan. Minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bäste lille Westfjord. Lika lite som att det var kul att skriva om lavinen i Norge, där människor dog (ditt alster) så är det lika lite kul att göra sig rolig över detta med schizofreni. Om du inte fattar det så är det inget man skojar med och har du någon gång mött en person som lider av detta så borde du bitit dig trefalt i tungan. Jag hade den trista erfarenheten att behöva hälsa på en lumparkompis till mig när jag låg på KA4 i Göteborg. Lugn, skön och behaglig kille som akut hamnade på psyket där jag också fick hälsa på honom. Diagnos just det där som du tyckte var så roligt.

Låt oss hoppas att mitt möte med den killen också en dag blir ditt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Visst, jag kan förstå att du tycker att det är tveksamt att någon vill ge sig till känna med risk för att verka pengakåta eller fattiga. I min fråga skrev jag hur jag uppfattar det och i det lägger jag bara mina egna värderingar. Å andra sidan kan det finnas andra anledningar till att man inte ger ett svar: man vill inte skylta med detta att man kan casha in bra med pengar vid sidan om. Svarta pengar kan förgylla vems vardag som helst... Det finns säkert folk som hyr ut utan att vara antingen pengakåta eller lever på ruinens brant, eller hur?

Jag vet en kille som ville hyra ut sin Storebro 31´ a till Båstad (tennisveckorna). På sin blocketannons fick han in 1300 svar (på 15 dagar) och då var priset rätt saftigt. Folk har pengar och det gäller också kidsen från 08-området fast det klientelet vill man inte ha ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Seari,

Bra, då förstår vi förhoppningsvis varandra. Din tråd är kanske inte helt rätt navlad för att få fram erfarenheter kring uthyrning, oavsett vilka värderingar man må ha. Vilket ju är synd, eftersom det var det frågan gällde.

Att prassla med svarta pengar är inte direkt  min grej, men varsågod - detta är en kalkylerad risk precis som den med repor i bordet.

Önskar dig en störtskön båtsommar som sagt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återgå till ämnet ... Jag har tänkt på detta mycket. Inte för att vi har en båt värd att hyra ut utan för att jag tänkt på detta som en del av finansiering av en dyrare båt. Båten kommer att slitas mer per tidsenhet om den nyttjas av fler oavsett hur försiktiga de är. Så om båten är som en familjemedlem, hyr inte ut. Är båten en dyr trevlig pryl som nyttjas för lite, så hyr ut den. Mentalt får man nog tänka som att det är en båt man har förmånen att nyttja när som (nästan) och dessutom råkar äga. Detta resonemang bygger inte på mer våra spekulationer. Men vi kom fram till att inte hyra ut en familjemedlem. Men är man beredd på slitage och har rätt relation till sin båt så är uthyrning ett bra alternativ att minska utgifterna. /Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var på väg att byta upp mig i båt skulle jag hyra ut för att få mer kapital att lägga i den nya båten (med avdrag för ev, skador), då gör inte en skada i träet så mycket. Är jag rädd om den o vill ha den kvar så skulle jag inte ens fundera på tanken.

Hyr ut o köp en nyare för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många båtägare är ju båten en ögonsten och en repa i den blanka skrovsidan är i det närmaste en katastrof, vilket ju även framgår av denna tråden.

Jag har inte alls det synsättet. Min båt ( eller rättare sagt mina båtar) är ju bara gamla båtar. Visserligen prolerar jag dem ju när jag tar dem på land innan jag sjösätter dem igen, men om de skulle få sig en repa är ju inte hela världen.

Nån gång på 1980-talet hyrde jag ut den båt jag hade då till en arbetskamrat till en av mina kompisar. Jag visste att familjen som jag hyrde ut till var mycket ordentlig och tanken var väl att få ett litet ekonomiskt tillskott. Det är ju inte helt gratis att ha båt. Dessutom är ju den delen av tiden som man använder båten ganska kort.

Allt gick bra. Kunde inte se att det var vare sig nåt som skadats eller saknades när jag kollade på båten när den lämnades tillbaka. 

Veckorna som följde var mycket varma och en dag nr jag kom ner till båten lukatade det skit.

Vi hade en septitank i form av en plastsäck speciellt avsedd för ändamålet. Normalt skulle luftaren stå öppen, men när man pumpade ur skiten skulle luftaren stängas för att öppnas igen när det hela var klart.

Hyresgästen hade troligtvs pumpat ur skiten vid något tillfälle, men glömt att öppna luftaren igen. Antagligen hade resterna i tanken, som var halvfull, bildat gas i det varma vädret och tanken hade spruckit i den överst sömmen. 

Ur ekonomisk synpunkt var den uthyrningen inte alls lyckat. Bet i det sura äplet och sa aldrig något till killen som hyrt båten. Det var ju så långt efter att han lämnat tillbaka båten som skadan uppstod och att kranen till luftaren stod i fel läge  hade inte jag heller tänkt på. Och hur skulle jag kuna bevisa att det inte var jag som gjort tabben.

Nån uthyrning har det aldrig blivit efter det. Varje båt har ju sina egenheter och det är ju lätt att det blir liknande handhavande problem. Det måste man nog som uthyrare va medveten om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...