richard021 0 Postad 23 Februari , 2012 Ska köpa min första båt. annänds i sjö dra wake & ring sola / bada behöve ej övernatta driftsäker lättmeckad har kollat lite på --bayliner capri 1700 bowrider -88 med en 85 hk force motor -88 ca 50.000 kr, bra båt? har dock hört att force är dåligt stämmer det?? -- four winns -90 med en evinrude 140 hk tl v4 -88 70.000 kr bra båt? har även där hör att motorn ska vara törstig och kass? --Legend 19, Volvo Penta AQ131 ca 120 hk 70.000 kr vet inget om den såg bara en annons Törstig pentamotor? eller ska man gå på en lite frächare styrpulpet med några dynor kanske inte så skönt att sola på? När kan man säga att motorerna börjar bli driftsökra och dra mindra soppa ca årgång? ca 50.000 kr kanske kan sträcka mig till 75.000 kr Kan bara köpa på firma så firmapriser räknar vi på ej några fynd på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 25 Februari , 2012 Hallå ! Kul o höra att folk ska köpa båtar Men bayliner ska du akta dig för ! det är inte så bra kvalite på dom.. jag tror att jag hade valt en four winns med evinrude motorn ! det är bra motorer och en bra båt med bra kvalite ! Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Februari , 2012 Åh, den här Baylinertråden ska bli kul att följa. Jag känner på mig att det snart blir en Fukushimaeffekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Februari , 2012 Force är ett budgetmärke sprunger ur Chrysler, omodern redan när den var ny 1988, inte kända för o va driftsäkra o fantastiskt glada i mat. Johnson/Evinrudes största V4 på 140 hk är fantastiskt svår att få o gå riktigt, extremt känslig för synkningen av knasarna, tvärspolad o med mycket god aptit även den. Pentan är en bra motor men drevbåtar kräver alltid mer underhåll än utombordardito. En 25 år gammal motor kan va slut men även ha mycket kvar att ge. Båtarna får nån annan kommentera. Om du vill ha nåt tillförlitligt o inte vill lägga tid o pengar på mek utan bara åka båt så köp nåt annat. Mitt förslag, en 15-16 fots styrpulpetare med runt 50 hästars snurra, bensinsnålare, enklare, nyare o tillförlitligare. Stålarna bör räcka till en sen 90-talare, kanske t o m en bit in på 00 om du sträcker dej till din övre gräns.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 26 Februari , 2012 Haha ja vi får se var de slutar haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 29 Februari , 2012 Jag köpte en Uttern 5001 från 1991 med en 2-takt Mercury 75hk från 2006 för 70.000 och är supernöjd. Mitt resonemang var att köp en äldre båt av bra fabrikat och premiera en nyare motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 1 Mars , 2012 Stor (V4 ??) Evinrude från 80 talet låter som en blandning av mardrömmar och problem. Om du skall dra wake och ring så räcker det med 40 hk motorn, det funkar utmärkt för oss. Varken ring eller wake skall dras snabbare än 20 knop (till skillnad från vattenskidor). Nackdelen med liten båt är att du aldrig får en 'hoppvåg', som med en tung och stor båt. Själv tycker jag att för 75 000 får du en acceptebel styrpulpetare med 50 hk motorn, välj hellre än tvåtaktare (Hoppas jag inte startar en tvåtakt vs fyrtaktdebatt nu). Tyvärr är det så att man får vad man betalar för, ibland inte ens det. Inse att en stor gammal båt med en stor, gammal motor kan innebära stora problem, om du nu inte råkar vara duktig på att meka med motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 2 Mars , 2012 Jag skulle inte tveka att köpa en Force. Som tidigare sagts i detta inlägg så är det en gammal konstruktion urspunget ur Chrysler, om det är en 1988 så är det till 99% Chrysler (senare modeller fick Mercury komponenter då Brunswick köpte upp Bayliner och fick med Force på köpet då Bayliner ägde Force). Observera om man köper beg. båt och motor så skall man veta att man får alltid serva mer eller mindre. Allting kräver underhåll oavsett om du har en Mercury, OMC (Johnson/Evinrude), Force , Yamaha etc. Kan man skruva själv så är det ett stort plus och kan då säga att en Force är mycket lättare att skruva än ex. Mercury, Yamaha, OMC etc. Som att skruva VOLVO 140 om vi jämför med bilar. Dessutom är reservdelar mycket billigare än övriga märken. Force och Bayliner fick ett dåligt ryckte pga att Bayliner sålde färdiga packet båt/motor i USA till ett lågt pris och det var många gånger inträde till båtliv för många och de som köpte dessa hade ingen tanke på att serva och underhålla, vilket medförde att motorerna och båtarna kördes ner och fick därmed rycktet att vara skräp. Törstigare är dom, det är ingenting att säga om men jag resonerar som så att du får mycket för pengarna och åker väldigt länge på skillnaden i pris mot andra märken. Sen kan väl sägas som också nämts tidigare i detta inlägg att en Evinrude 140Hp V4 är definitivt ingen snåljåp och dom är svåra att få att gå riktigt rent. Nu kan det tyckas att jag är lite färgad i detta ämne och så kan det vara då jag skruvar med Chrysler/Force. Senast ändrad av Nordin | 03 mars 2012 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 3 Mars , 2012 Oavsett val av båt så skulle jag nog vänta minst någon månad till innan inköp av båt. En anledning är möjligheten att testa båten i vatten. Men framförallt att så här års avspeglar inte marknaden realistiska priser eller utbud tycker jag. Nu ligger många båtar ute som inte sålts eller säljs. Bland annat pga orealistiska priser, oattraktiva modeller, skick och säsong. Visst finns det attraktiva båtar ute på vintern också, men de är betydligt färre. Flertalet är dock typ Legend 19 båten du nämner, har säkert legat på annons något år eller så, mindre attraktiv motor och märke till ett pris som väldigt få skulle köpa den för. Jag blir faktiskt förvånad över vad folk tror sina båtar är värda, men man kanske vill testa och inte behöver sälja, eller är bara helt orealistiska. Har faktiskt sett identiska båtar (med samma motorpaket) där det skiljt 10 år mellan dem till samma pris (båda i gott skick). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydan88 0 Postad 3 April , 2012 Jag köpte min första riktiga båt förra sommaren. Hade en Marieholm Concorde innan. Nu blev det en Four Winns 180 horizon från 1989 eller 1990 med en Johnson 140hk. Hittils är jag helnöjd. Riktigt robust båt som inte är speciellt kännslig för vågor. Gör lagom stora vågor för den som åker ring/skidor/wake bakom, Motorn är rätt så törstig. Men den går bra. Är den bara välservad så är det nog inga problem! Kör på four winns! Du kan kika min sida för bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 4 April , 2012 Hahaha! Huvudet på spiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser