Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
freed

Förankra sig själv och kidsen

Rekommendera Poster

Det råder delade meningar om att förankra sig själv i båten. Jag har i princip bestämt mig för att det nog ändå är det tryggaste alternativet, särskilt för barnens del som är små och ännu inte simmar så bra. Dom ska dock fortfarande även ha räddningsväst! Jag vill även att vi vuxna ska förankra oss själv vid dåligt väder och alltid när vi lämnar sittbrunnen. Kommentarer? Vad finns det för bra lösningar för förankring? Några smarta tips? Eller är det sele och de här platta typ spännbanden längs däcket som gäller? Läste någonstans om att fästa barnens selar i spinnakerfallet. Stämmer det? Hur funkar det egentligen? Är det bara att fästa fallet i selen och hissa lagom mycket? Det är ju viktigt att tampen är sträckt så barnen inte fastnar eller får den virad runt kroppen osv. Ser ni några risker, är det egentligen ett bra sätt. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har för avsikt att surra ungarna i spinnfallet under dåligt väder förstår jag inte riktigt säkerhetstänket eftersom båten då gungar så riskerar de att gunga utanför båten och vid returen slå sig ordentligt. Men du kanske förklarade fel?

Att använde springlinor/band över däck är det riktiga sättet att hålla sig ombord.

Jag lånade ut ett segel till en kille efter Tjörn Runt i höstas som under natten efteråt trillade överbord, dessvärre hade han varken livlina eller flytväst på sig, kroppen har fortfarande inte funnits vad jag vet. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt några öglor på olika ställen i sittbrunnen så kan ni säkra er där. Ingen som inte måste ska vara på däck vid sämre väder. Det finns säkerhetsselar med dubbla remmar - en lång och en kort så man aldrig behöver vara osäkrad även när man byter fästpunkt. Ni vuxna bör ha sådana medan barnen kan ha enkla att använda i sittbrunnen. Vill de vara på däck som omväxling vid riktigt bra väder kan de koppla sig i bandet ni kan ha längs däcket så nära mitten som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var lite otydlig, jag skickar givetvis inte upp barnen på däck i dåligt väder. Jag tänker på de lugna stilla dagarna med lite vind. Jag har reagerat på att de platta linorna så nära kanten på båten. Mitten är givetvis bättre men kanske svårare att hitta bra fästpunkter för längre band. Bra tips ang två fästkrokar, sån ska vi skaffa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte krokar - öglor - så inte karbinhaken kan lossna.

När det gäller barn brukar de ha ganska bra styr på kroppen och är dessutom inte så svåra som vuxna att få ombord om de råkar bli hängande i tampen över relingen. Sedan så aktar dom sig bättre till nästa gång.

Tänk bara på att en motorbåt också kan orsaka väl så stora vågor som ett oväder. Lär dom att sätta sig ner och hhålla i sig på kommando

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen problematiken.

När barnen var riktigt små så funkade en bilbarnstol i sittbrunnen riktigt bra, har även sett de som har en barncykelstol fast monterad i sittbrunnen.

Problem blir mer påtaglig när barnen blir lite större och rörligare. För oss blev det då kortare sträckor och nästan uteslutande bara lugnare väder. Under gång så var barnens plats i sittbrunnen eller nere i båten, så vida det inte var väldigt lugnt och vi gick för motor

Det är nog mindre lämpligt att vara till havs i tufft väder med barn som inte kan kopplas med säkerhets-sele och då egentligen bara på plats i sittbrunnen, så man har koll.

Iden att koppla till spinnfallet tror jag inte alls är en bra ide, att koppla till mantåget är inte heller särskillt bra, Då är det bättre att dra en lina inne över båten från sittbrunnen och framåt, Men det finns alltid risk att snubbla över linor överallt och att barn kopplar loss sig då de tyker det är för krångligt med linor och hakar .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öglor, inte krokar, rätt! Kommer att sätta två fästöglor i sittbrunnen, här befinner vi oss vid dåligt väder. Sen blir det två platta band, ett på varje sida, för vuxna att fästa sig i om vi måste fram och fixa något. Vid fint väder kan ett av de platta flyttas in i mitten o fästas i närheten av masten. Ska bara komma på ett bra sätt för att se till att de inte kommer ivägen för den självslående focken. Det blir mycket att snubbla över till våren....men fasen vad kul det ska bli att komma ut påvattney igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öglor, inte krokar, rätt! Kommer att sätta två fästöglor i sittbrunnen, här befinner vi oss vid dåligt väder. Sen blir det två platta band, ett på varje sida, för vuxna att fästa sig i om vi måste fram och fixa något. Vid fint väder kan ett av de platta flyttas in i mitten o fästas i närheten av masten. Ska bara komma på ett bra sätt för att se till att de inte kommer ivägen för den självslående focken. Det blir mycket att snubbla över till våren....men fasen vad kul det ska bli att komma ut påvattney igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mötte en J24 i Kallskär NÖ Sthlm som hade monterat en cykelbarnstol på akterpulpit. Där placerade dom sin 1-åring när det brallade som mest. Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fästa i spinnakerfallet har jag blivit lärd att man ska göra EFTER att ngn ramlat i om man inte får upp personen annars. att en hoppar i och fäster fallet i den andras flytväst (eller personen själv som ramlar i, om den personen kan. Dvs är vid medvetande och mår bra).

Har ingen erfarenhet själv av att någon ramlat i. Men det låter väl logiskt. Snarare än att ha fallet fäst i flytvästen hela tiden.

När jag var liten fick brorsan och jag ha sele med en lina (platt lina) som gick mellan selen och masten, när vi var på däck. Dock var vi bara på däck vid fint väder såklart. Mammas motivering var att OM man går för motor och ramlar i så finns ju risken att man får en arm eller ett ben i propellern. Har inte utvärderat sannolikheten att det är precis där man hamnar om man ramlar i, men att ha en lina mellan båten och barnet är väl vettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...