Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst

Goldspar och skumgummiroller = + eller -

Rekommendera Poster

Har i dagarna återmonterat inredning efter slipning och lackning. Använde original och satin och resultatet blev bra. Fick lägga 2 lager satin för att täcka allt det blanka man missade i första strykningen. 

Läser man på burken så ska man använda Goldspar först och sedan Goldspar satin (är tydligen samma lack men med matteringsmedel i den sistnämnda), men som sagt så blir det bra och hållbart med original. International ger dubbla budskap när man läser på lite, irriterande.

För övrigt  så är original billig och mycket trevlig att jobba med, rinner inte, luktar gott (!) och man får ett fint resultat.

Det är ju viktigt att förtunna de första lagren för att få ett bra fäste mot träet (teak i mitt fall).

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

International har också rekommenderat Original och det är ju anledningen att vi lagt den i botten... Beträffande Original så håller jag med dig; luktar grymt gott, flyter ut helt fantastiskt, rinner inte och resultatet blir outstanding. Hoppas lukten stannar kvar, även med Satin ovanpå (fniss)

Enligt International så tillverkas inte Goldspar blank mer - förvirringen är ju total!

Outstanding är dock inte Internationals ibland konfliktande rådsad

Senast ändrad av Seari | 01 april 2012 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är som det är och jag vet inte om det är Westfjord eller Flintstone som gjort en woododocka av undertecknad och resultatet kan utläsas i mitt vanligtvis glada båthumör 

Vad är det för fel på dig?!

Jag har valt att inte läsa dina trådar den senaste tiden för att slippa dina märkliga uttalanden, konstiga tankar om en del saker och ditt provocerande sätt. Nu ville jag att läsa igenom den här tråden för att jag är intresserad av andras kunskaper i konsten att fernissa...och så hittar jag detta! 

Det är jävligt sårande att du funderar i banorna att jag skulle önska dig olycka. Jag må tycka att du i vissa fall beter dig illa här på forumet men det betyder inte att jag vill att du ska råka ut för motgångar när det gäller din båt! 

Det är för mig helt obegripligt att du är en vuxen man med hus och båt när du beter dig som en omogen barnrumpa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Din reaktion är helt överdriven eftersom min kommentar sanningsenligt skrevs med glimten i ögat, tro mig. Inte för ett ögonblick hade jag en allvarlig tanke på vare sig voodoo eller något annat åt det hållet. Så otroligt trist att se att du tog detta på allvar och vad som jag vill att du skall fundera över är följande: Om du nu tror att jag trodde det du trodde, varför inte bli besviken genom att kolla med mig istället för att bli en helt onödig dramaqueen här. Så otroligt onödigt om du nu inte gillar rollen som  dramaqueen förståss...

Du måste också kunna läsa in mellan raderna och inte bara läsa och reagera genom att hämta yxan ur skåpet. Ett råd; på väg mot skåpet, tänk efter; Vad menar han egentligen? Tolkar jag det fel?

Återigen; det du tror menade jag aldrig och det bör väl framgå om du tänker efter en gång till.

Det skrev med humor och inget annat. Väljer du att tro något annat så är det trist och då är det ju inte jag som är en barnrumpa, omogen. Redan där, i ditt ordval, kan jag ju tycka att du borde förstått galoppen, eller hur?

Du hänger hela tiden upp dig på detta med att vara osammanhängande, provocerande och gdu vet allt; hur omoget är inte dessa kommentarer? Men jag har vant mig och det stör mig inte längre eftersom du antagligen har något veck i ditt liv som du försöker fylla ut med att tro att någon, eller något, jagar dig.

Konstiga tankar, och jag citerar dig själv; det rekordet har du nu slaget med råge!

heartKram på dig,

Danne

P.s. Vuxen man med hus och båt, skrev du. En sak måste du lägga till i denna din konstiga formulering; onödigt stort sommarhus på Österlen... (vad nu hela denna mening har med något att göra?).

Senast ändrad av Seari | 08 april 2012 | 20:48

post-10019769-1394237003,3802_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej Westfjord!

Gud så skönt att du förstod humorn i den mening som gett lille Flintstone hjärnblödning. Vad var det nu den där kinesiske filosfen sa; Det vapen som dödar flest människor är pennan. Hoppsan då!

Jo, projekt fernissa går mot sitt slut. Allt slipades ner och det var lite hjärteskärande men det som inte dödar härdar, som någon sa (inte var det Flintstone inte). På detta har det lagts 4 lager Original som fått härda enligt alla rutiner och imorgon påbörjas finslipning och 1:a lagret satin som sedan skall följas va det 2:ndra lagret på onsdag. Därefter skall allt återmonteras och min 11 dagars lediga period skall användas till att få gjort det allra sista inför sjösättningen.

Ett annat stort beslut som vi taget är att skifta hemmahamn till fashionabla Dockan i Malmö. Vi får plats A60 i gamla Kockumsvarvets stora fartygsdocka, allt grymt flott ombyggt. Ett skönt beslut faktiskt. När jag var 12 år var jag med min pappa på besök just på Kockumsvarvet. Då gick vi under hans arbetsplats, den stora SJ-tågfärjan M/S Skåne. Minns att jag dunkade den vackra färjan i botten och nu ska vi ha vår båt på samma ställe. Weird!

Tack för dina råd och övriga inputs i detta fernissahelvete. För att räkna bort alla risker så har helt nya burkar inköptssmiley

Senast ändrad av Seari | 08 april 2012 | 20:46

post-10019769-1394237003,4762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som säkert många förstår så passar den klassiska meningen I rest my case in väldigt bra här!

Jag går nu tillbaka och försöker undvika läsa dina inlägg Seari och hoppas att nästa forumplattform har den praktiska funktionen att man kan blockera vissa användare. Då slipper jag läsa flummet, försöken till infantil humor och påhoppen från valda användare.

Ha så trevligt i ditt onödigt stora sommarhus på Österlen Seari! *asg*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkade inte läsa igenom allt så ursäkta om detta blir en upprepning:

Högblank lack ger ett bättre UV-skydd än sidenmatt. Vi lade alltså på 6 lager högblank innan vi tog ett sidenmatt i vår båt - allt på inrådan från Rosättra båtvarv. Sista lagret var det absolut lättaste då Internationals Goldspar sidenmatt är väldigt förlåtande och gardinerna drog ihop sig fint. Min man använde för detta sista lager en bra pensel medan jag föredrog en skumgummipensel. Vi fick samma fina resultat båda två.

http://linjett37.blogspot.se/2009/09/semesterdag-13-vad-vi-kan.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...