Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Gäst

Goldspar och skumgummiroller = + eller -

Rekommendera Poster

Gäst

Fick ju rådet att använda Goldspar istället för Schooner och vilken underbar lack. Utöver detaljer med pensel ska vi också lacka om lite större ytor i båten och då känns det B med pensel. Har någon testat att rolla med skumgummiroller och om utifallatt; måste man efterdra med planstrykare? Åhh, säg att man slipper smiley

post-10019769-1394236952,6065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar köra med korthårig mohair-roller (obs! tvättas med tvål och vatten innan den används, annars blir ytan skit!!!) och efterdra med pensel. Blir grymt slätt, och fort går det.

fernissa.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med international på mässan och de sa att om du sänker temperaturen till 10 grader så kan du köra med skumgummiroller utan att efterstryka med pensel eller planstrykare. Detta för att luftbubblor och annat skulle hinna ta sig ut innan härdning förstod jag det som.

Blir lite kallt att stryka dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det verkligen Goldspar, den ser väldigt blank ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope, på just den bilden är det Le Tonkinois, ytjämnheten framgår ju bättre på en blank fernissa, och det var den bilden jag hade... Har också kört med andra blanka fernissor, det blir lika jämt och fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har ställt frågan i en annan tråd men jag jag lägger den här oxå. På redan fernissad inredning i suveränt skick så undrar jag lite över detta med att grunda med tre lager original för att sedan lägga 2-3 lager satin. Om underlaget är i fint skick (fernissat) så är väl grundningen lite väl overkill,

eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Overkill? blir lite svårt att svara på som fernissafantast, men om man säger så här..ytan kan vara perfekt men om man har ett underlag som har djup i sig av blank fernissa så blir typ satin/halvmatt yta snyggare än om dom blanka lagren är färre, skulle jag idag lägga upp en satinyta på nytt trä så skulle jag lägga minst 6 lager blank i botten, helst 2-komp. Skall om jag hinner lacka mina durkar och byta till satin, det ligger 9 lager blank 2-komp på dessa, kan skicka bilder om du vill, alltså om jag hinner detta i vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tack för ditt svar, det uppskattassmiley

Ärligt talat så är jag lite lost i det här. Hur kan det halvmatta lagret bli bättre ju fler blanka lager som ligger under? På vilket sätt kan detta påverka den matta ytan? Om jag nu tolkar ditt svar rätt så handlar det enkom om att ge ytan en bättre lyster (om man nu kan säga så om en matt yta),

Vi ville ha en halvmatt yta och resultatet har blivit skitbra, duktigt snyggt. Den ursprungliga Storebrofernissan var blankare men nu är det finare, tycker jag. Då skippade vi också de blanka underliggande lagren utan körde med noggrann avtvätt, slipning med fint papper och sedvanlig dammevakuering upphöjt till 8, grand final med microduk.  Därefter 3 lager satin med skumgummiroller, vackert utdraget med dyr pensel och mjuka, sensuella handrörelser (?) och resultatet blev helt slätt, lite chockad själv faktiskt.

Hur skulle ytterligare 6-9 lager blank fernissa under dessa tre fernissalager kunnat förändra skitfint till overkligt absolut allrafinastebäst?

Senast ändrad av Seari | 04 mars 2012 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra fråga som jag inte har kompetens att ge ett vetenskapligt svar på, har bara sett det med egna ögon bl.a. på mässan i Göteborg  för ett par år sedan i hallen där dom renoverar och lackar upp gamla träbåtar och hos en träbåtsrenoverare här i staden som har visat och tipsat, har dock inte praktiserat detta själv mer än att jag är på gång med mina durkar som redan har 9 lager blank på sig. Kanske jag har en övertro på dessa? fan vet.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad kan detta bero på, tror ni?

Lackad mahogny som är i fint skick men som tvättats och slipats och därefter noga tvättats av igen. På vissa ställen får jag lacksläpp. Testade den grymma varianten med bred målartejp som trycktes fast och hastigt drogs av; lacken sitter. Gnider man däremot med nageln släpper lacken efter ett tag.

Försöker tänka ut vad detta kan bero på. En båtkompis kom med förslaget att det skulle kunna bero på att den första lackskiktet inte torkat riktigt.

Jaha, tänker man ju. Min planering har inte tid med detta så vad ska man göra? Slipa ner det hela och börja om eller (om det beror på att det första lackskiktet inte var riktigt torrt) kommer då problemet att lösa sig.

Någon som känner igen det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första tanke, vad har du tvättat med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Rödsprit - kan det vara det som spökar?

Detta efter slipning men innan slipning ett målaravtvättningsmedel som jag inte minns namnet på - fick det av båtvarvet.

Senast ändrad av Seari | 13 mars 2012 | 16:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sköljt av ordentligt efter du kört målartvätten? Om det är sådan variant som ska sköljas efter... Med rödsprit har jag aldrig haft problem själv. Har du slipat överallt, eller är det blankfläckar? Har du lackat i plusgrader så att T-röd och målartvätt/vatten hunnit dunsta bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Sköljt rejält (nästan maniskt smiley) och mattslipat, det har jag också gjort, lackning har skett i 6-9 plusgrader. Det hela känns helt underligt och den stora frågan är vad jag ska göra nu. Visst kan jag göra om det eller är det nödvändigt? Slipa ner igen, bli av med Goldsparskiktet... voine, voine. Efter att ha funderat ett tag känner man ju bara; a fan, det blir till at göra om det hela igen. Naggar på positivitetskontot gör det däremot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det ha funnits fukt kvar från alla maniska sköljningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lång tid har det gått från lackning till test? hur lång tid har det gått mellan lackningarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nix, båten står i  varmhall och det tvättades dag 1 och lackades dag 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Mellan skikten gick det ett dygn och det lackades klart för 3 dagar sedan. Tror att det blir till att börja om och det momentet hade inte varit en sådan mardröm om inte skikten hade behövts tas bort igen... Det som är underligt är att det losnnar vid friktion (petar med nageln) men det klarar det tuffa tejprycktestet...

Bita ihop, andas in och ut och räkna till 10, eller kanske 1000wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Seari..jag skulle då ha räknat till 500 i alla fall, mitt råd är vänta ett par dagar och se om det stabiliserar sig. Ingen kritik nu (då du ibland är lite känsligcrying, precis som jag, och hugger som en kobrawink) först och främst så tycker jag torktiden från tvätten till första lackningen var lite kort, sen tycker jag att det bör gå minst 2 dygn vid en temp. på 7-8 grader innan nästa lager läggs på, lager 3 3 dygn...detta för att fernissa alltid löser upp fernissa, så mitt råd är att ligg lågt ett par dagar så sitter nog fernissan.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tillägga att flera gånger då jag själv har fernissat så har jag haft partier som är lite för mjuka, eller inte genomhärdade innan jag har lagt nästa lager, och har ändå kört på och gett det tid, hittills har inget släppt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kobra... förstår inte vad du talar omsmiley

Visst är det konstigt att man kan peela bort lacken med nageln, inga stora flagor men ändå. Vänta eller göra om... hatar att vänta på något som kanske ändå inte blir bra men det är kanske ett bra råd ändå. Räkna till 7000 kanske kan hjälpa...

Tack för svaret !

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte på nått sätt expert i ämnet lack men är det inte väldigt individuellt hur en lackad yta uppfattas? Det som är vackert för den ena behöver inte vara lika vackert för en annan, så frågan hur en redan fin yta kan bli jätte-super-mega-snygg genom att grunda med fler lager blank är högst individuell, iaf enligt mig.

Men en blank lack är ju oftast tåligare än en matt eller sidenmatt, tåligare både mekaniskt och kemiskt.
För varje lager matt eller sidenmatt lack man lägger på blir ytan lite grumligare, det är enkelt att testa genom att lacka en provbit med X antal lager men där den lackade ytan görs mindre för varje lager. Då kan man tydligt se hur dom olika lagrena med lack påverkar utseendet och slutresultatet.
Och som nämnts tidigare så bygger man vanligtvis upp ett djup med en blank lack, d.v.s. träts struktur fylls igen ju fler lager lack man lägger på. Men för att få ett riktigt spegelblankt resultat krävs att topparna slipas ner mellan varje lager, det kan liknas ett spackelarbete. 

Jag skulle vilja slå ett slag för sickeln, ett mycket bra redskap som efter lite övning ger ett riktigt fint resultat. Men det krävs lite know how i hur den skall användas men även hur man lägger upp en sickel, d.v.s. slipar den.
Personligen föredrar jag att bygga ett djup med ungefär 3-6 lager blank fernissa, beroende på vilken detalj det är. Jag sicklar mellan varje lager. Det mesta av lacken försvinner vid sickingen men det är bara topparna som försvinner och varje nytt lager lack spacklar igen dalarna. Tillslut är det en helt slät yta. Sickeln hyvlar mer medans ett sandpapper nöter bort materialet.
Som avslutning lägger jag på ett lager sidenmatt, nu senast har jag använt just Goldspar satin och jag håller med, den lacken flyter ut riktigt fint om man använder rätt sorts pensel.

Förra vintern lackade jag en vägg i båten och den 200 kronorspenseln jag använde till slutstryckningen var allt annat än lämplig, den var hopplös! Trotts att penseln var rikligt fylld med lack krävdes det ett tjockt lager för att det skulle flyta ut. Och självklart blev det rinningar av stora mått mätt. Återigen fick sickeln visa vilket bra verktyg det är, jag bytte sedan till en skumgummipensel och resultatet blev enligt mig mycket bra. Och eftersom det är min båt så räcker det med att jag är nöjd smiley. Att sen andra komenterar hur fint det blev är ju bara en bonus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du har helt rätt och hade det inte varit för den aktuella problematiken så hade jag varit grymt nöjd; Goldspar satin är helt suverän. Det där med att sickla är en konst som jag praktiserat rätt mycket då vi renoverade en 9 meters mahognybåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering... Borde inte första lagret ha lossnat lika lätt redan under slipningen mellan 1:a och 2:a lagret?

För 3 veckor sedan lackade jag en ny arbetsskiva till pentryt och på undersidan av det hål jag gjort för diskhon blev det droppar. Ingen big deal tänkte jag och lät den va (låg i 20 gradig snickermiljö). Men i lördags drog jag bort dropparna med sickeln och dropparna var inte genomtorra efter tre veckor. Däremot så är ytorna utan droppar fullt härdad.
Kan det i ditt fall va så att lacktjockleken va lite för tjock i kombination med att lager 2 lades på förtidigt? d.v.s. 1:a lagret han inte härda helt?

Edit: Fat fingers

Senast ändrad av PeltO | 13 mars 2012 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Onekligen en intressant teori. Låter inte helt otroligt faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nu har vi låtit det hela vara och imorgon skall vi tillbaka till båten och ta ställning, låta vara eller göra om. Det som är störigt är att man är noga för att slippa överraskningar men ändå... Tack till alla som gav intressant input i ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7-9 grader är egentligen rätt kyligt för att lack ska torka eller härda... Det är också rätt kallt för att den ska flyta som det är tänkt..

Tvättar man med tex rödsprit (vilket jag normalt inte använder själv - brukar köra silicone-entferner) så tar det längre tid för den att torka i så kallt klimat också.. Och man bör inte riskera att ha något kvar som inte torkat innan man lägger lack eller annat på.. Silicone-entfernern är ännu mer långsamt-torkande - brukar blåsa torrt (och damfritt) med tryckluft...

Själv har jag blivit vän av 2-komp och har nu senast provat en PU lack från biltema. Den kostar 199kr och bygger förhållandevis tjocka fina lager utan att rinna allt för lätt men den är inte jättekul att pensla. Bör nog strykas med planstrykare eller rollas. Den känns schysst att spruta - men det blir ju inte aktuellt annat än på delar man kan plocka ut ur båten.. Fördelen med 2-komp är att den blir så hårt att man framöver kan våtslipa med finare och finare papper för att till slut rubba och polera och göra den blankare än den finaste motorhuv man någonsin har sett..

Men... Den är nog inte kul i under 10 grader.. (lacken alltså.. )

Fördelen med 2-komp är ju att den verkligen härdar ut och blir lätt att mellanslipa inför nästa lager osv.. 2-3 dygn så går den att slipa i 15-20 graders värme.. Vanlig 1-komp lack ska nog helst torka 5-6 dagar innan slipning så den blir någorlunda hård..

Well.. Det är några små synpunkter även om dom kanske inte punkterar själva problemet, men kanske kan vara ett förslag för att lyckas bättre om man börjar om från början...

Hoppas att det torkar/härdar så ni slipper skitjobbet med att gör om gör rätt från början.. Sånt tar på tålamodet..

Senast ändrad av pelle75 | 15 mars 2012 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ja du Westfjord, you wish... NOT crying

Resultatet vi mötte var exakt detsamma som vi lämnade för några dagar sedan. Petar man tillräckligt hårt på ytan släpper lacken från underlaget och kan peelas bort. Idag fattade vi det grande beslutet och har renslipat och skall fortsätta med resten imorgon. Eftersom denna trista setback snor tid från annat just nu kommer vi att lämna några ytor och får ta detta vid nästa uppläggning, om det skulle visa sig bli nödvändigt.

Jobbet att göra om var bland det tristaste man kan tänka sig och har någon i detta forum någonsin blivit ställd inför fullbordat faktum att tiden och jobbet helt kolliderar så vet ju också denne person med vilken motivation jobbet nu görs.

Samtidigt som jobbet görs pågår en ständig haverikommisionsverksamhet i huvudet och jag fattar inte vad det var som gick fel. Jag som alltid har jobbat med mina händer med alla möjliga och omöjliga projekt kan inte räkna ut vad det var som gick fel.

Imorgon fortsätter sliperiet och det är en helt underlig känsla av dödlig irritation och lite stress i fingrarna när man skulle vilja syssla med helt annat. Det vi håller på med nu måste ge vika under början på april då jobb med motorer och axlar ska ta vid. Jag har fanimej inte tid med det här! Men det är som det är och jag vet inte om det är Westfjord eller Flintstone som gjort en woododocka av undertecknad och resultatet kan utläsas i mitt vanligtvis glada båthumör smiley

Imorgon 0900 fortsätter sliperiet och när klockan slår 15 så är kanske humöret på bättre nivå efter åtskilliga timmars helt onödigt arbete. ja onödigt och onödigt; det blev ju nödigt...

Nu kommer vi att stå med renslipa trärena mahognyytor. Nu måste jag till mig ännu fler råd eftersom det nu är trärent...

Ett plus i bedrövelsen är att det är en fröjd att se en renslipad mahognyyta...

Update: HAVERIKOMMISSIONEN sad

Snackade idag med International och där var man också helt oförstående till det inträffade och man ville gärna ha in resterna av burken.

Senast ändrad av Seari | 16 mars 2012 | 20:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Funderar på följande: International rekommenderar att man lägger minst tre lager med original och på detta sedan 1-2 lager med satin. Om jag nu har fattat det rätt så är original en rätt mjuk fernissa och satinen en polyuretanfernissa, dvs hård. Hur funkar detta ihop? Hårt på mjukt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...