Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
jonke_66

Maringuiden.se Info tack

Rekommendera Poster

Hur vore det om ni gav oss som hänger på Er site och ser till att den lever lite info om hur det går med drift,prestanda, uppgraderingar osv osv.

Jag tycker nog att informationen från er är undermålig när det gäller tidsplaner och vad som ska hända med detta forum.

Som det är nu så är forumet olidligt segt i mellanåt och det kan inte vara så svårt att få lite fart på det, nån timmes jobb på sin höjd. Varför kan ni inte kommunicera ut vad ni sysslar med?

Jag jobbar med it själv och vet att information till användarna är a och o för ett lyckat sammarbete.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvänta dig inget trolleri. Efter stenåldern kommer järnåldern, bronsåldern och medeltiden. Just nu är vi nog i järnåldern nånstans. Det är låååååååångt kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig Jonas. Det har ju utlovats förändringar på hemsidan och byte av forumplattform men jag har inte lagt märke till att något gjorts överhuvudtaget. Jag har full förståelse för att saker tar lite tid men det skadar ju inte att informera dem som är själva förutsättningen för sidan, medlemmarna, om vad som sker bakom kulisserna. För det kan väl inte vara så att det inte finns något att informera om?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen blir det inga förändringar för sådant kostar pengar och sådant finns inte för att utveckla sidan.

(eget antagande)

Vi får nog nöja oss som sidan ser ut nu med sina brister och fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, bronsåldern kom före järnåldern, men långt kvar är det wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit medlem några år nu och alltid samma svar..det är saker på gång för att förbättra, jojo för några år sedan startade man en klistrad tråd som förslag och idèer till förbättringar där man lovade guld och gröna skogar och skulle lyssna på alla medlemmar och alla förslag, kom in massor med inlägg och vad hände med dessa, inte ett skit! Sen för ett tag sedan kom nya ägare som lovade ny forumplattform och var tända i början och var inne och skrev och modererade, sen somnade dom om! Dom ser enbart till reklamintäkter och nu dyker en jävla vikingtomte från en sponsor upp vid varenda klick!!!

Senast ändrad av Westfjord26 | 21 februari 2012 | 18:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Sidan är seg och därmed blir den lite otidsenlig och pinsam, bitvis, men jag har vant mig att det tar den där stunden som mest påminner om internet i sin barndom, med skrikigt modem från Telia. Vi ställer krav men betalar inget för tjänsten så de som sitter vid rodret bryr sig nog inte nämnvärt. Sidan är 100% reklam och konsumtion och vi älskar våra båtar och vi älskar konsumtion så vi stannar nog kvar. I ärlighetens namn kollar jag aldrig på något annat än hoppar direkt till forumet. När det gäller inköpskanaler för båt och liv till sjöss har vi redan våra kanaler och de priserna kan inget i detta forum slå, inte ens med bästa vilja i världen.

Så länge som vi inte pröjsar en spänn så kan vi nog inte kräva något, tror jag!

Harry Brandelius får illustrera inlägget med sin Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat det slår. Oavsett vilket seglar skutan vidare, i långsam seglats...

Senast ändrad av Seari | 21 februari 2012 | 20:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag håller inte riktigt med. Det är ju trots allt så att det är vi som driver trafiken och det är den man betalar för som annonsör. Visst oss kostar det inget men ägarens enda intäkter är reklam som i sin tur baseras på vårt deltagande.

Dessutom så är det inte några jätte pengar som måste till för att utveckla och drifta en site som denna. Klart att det kanske inte är världens största kassako detta men det är trots allt en levande site med vuxna och köpstarka individer och det är värt en del. Forumet är naturligtvis livsviktigt för siten.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Självklart har du helt rätt i ditt resonemang; utan oss inget underlag/forum eftersom någon såklart måste läsa alla annonser och se all fånig reklam. Jag tror dock inte att de som står bakom sidan bryr sig eftersom de av någon underlig anledning verkar lite anonyma. Hastigheten måste upp eftersom seg site förpassas till de pinsammas rike. Vem vill ansvara för en site som är seg?

Jag vet också att det inte är mycket pengar som skall till för att utveckla sidan men det är kanske inte pengarna som är det stora problemet, det är kanske lack of interest ? Det är ett värre scenario och kanske någon tycker att det är bra som det är?

Segt eller inte; hur många lämnar sidan pga segheten?

Kanske dax att lägga forumet för sig själv och ta betalt.

post-10019769-1394236952,4676_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo kanske det men man har ju ändå köpt tillbaka siten från LRF Media så någon form av tanke har man nog. Ingen vill ju investestera i något och sen bara låta det förfara. Tror säkert att man filar på nya saker och jobbar på med någon form av utveckling som gör det hela bättre men det som stör mig är att man har en ganska nonchalant hållning till oss användare. Man borde ganska enkelt kunna lägga upp en infosida där ledningen informerar löpande.. Om jag hade så här mycket intresse och engagemang på någon site så skulle jag försöka ta vara på den.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går också raka vägen till forumet. Tyvärr är det mesta om båtar på nätet och i tidningar rätt  trist,

Det var en av skälen att jag startade min hemsida om myrabåtar och Myra(b)loggen eftersom jag tycker det som finns att läsa så fantasilöst.  Vore kul om fler gjorde hemsidor om båtar och båtliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har faktiskt fixat till så att man kan skriva långa inlägg/använda lång tid till att skriva utan att inlägget försvinner.

Kalle yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men har man skrivit något om det någonstans?

Det är ju konstigt att man inte informerar om att man förbättrar saker och ting.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kanske ingen dum idé att lägga upp ett helt nytt forum och lämna maringuiden helt. Jag vet att det finns många som har åsikter om hur det är men också hur det sdkulle kunna vara. Kanske just hotet kan räcka som incitament...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är inte speciellt svår att fixa då man enkelt sätter om timeout tiden i servern och för applikationen.

Dock gör den att systemvaraiabler blir kvar för länge och segar ned servern om den inte ges en kraftigare masikn.

Speciellt med skit som att systemet just nu tror att 1358 entusiaster är online. Hänger dessa kvar i servern även om de lämnat forumet har du troligen en av förklaringarna till forumets seghet. Detta har påpekats men man bry sig inte. Antingen kan man inte eller så saknas resurser.

Men andra viktiga förbättringar lär nog dröja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finn ju flera andra forum att använda redan, men jag tror MG är den mest aktiva. Jag är helt säker på att ett nystartat forum också ganska snart skulle få en massa kritik, men det är väl bara att dra igång och prova i stället för att gnälla. Skulle vara intressant att se hur många som följer med och skrotar sitt användande av MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod och talade med systemadmin på båtmässan och pratade just om att MG är seg. Jag fick då den uppfattnignen att det är all reklam som det länkas till när man ska öppna en tråd som tar tid. Jag fick inget grepp om det fanns några förändringar på gång för att avhjälpa detta

Jag hade lite förslag på hur forumet skulle kunna utformas (som jag också skrivit om i trädar här) och fick ett vänligt men avvisande svar om att det finns lika många åsikter som det finns användare. Det må så vara men tar man aldrig till sig nånting nångång så blir man kvar i den föråldrade struktur som MG har.

Om man nu har några förändringar på gång vore det på sin plats att presentera nånting av detta. Annars tröttnar ännu fler användare och söker sig till andra forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever inte forumet segt men det kanske är för att jag har ett reklamfritt forum.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man starta ett nytt forum om man tror att detta är en lösning, själv tror jag dock inte att  det är så enkelt. Det är många faktorer som påverkar prestandan i ett forum vilket gör att det sällan finns några enkla långsiktiga lösningar. Skall man göra stora förbättringar av forumet så behövs det säkert vaskas fram en hel del pengar då min erfaret från IT-drift säger mig att källan till upplevda problem oftan finns på flera ställen än ett.

Några uppenbara faktrorer som måste utvärderas:

- Koden som forumet är skrivet i, är detta optimalt utifrån dagens behov och alternativ på marknaden?

- Finns tillräckligt med serverkapacitet, ibland kan det bli väldigt dyrt att bara uppnå någon procents förbättring.

- Hur hanteras databasen/erna för att prestandaoptimering?

- Nätverk mellan olika komponenter som tillsammans blir forumet, här finns säkert en hel del att önska

- Slutligen så är det väl forumägarens intressen som styr vad man gör respektive inte gör, det är ju trots allt ett gratis forum, hade man betalt för tjänsten hade det varit enklare att ställa andra krav

Den som känner sig kallad kan väl starta ett nytt forum så kan vi väl i efterhand se om detta blir fritt från problem.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jo, nog händer det lite i verkstaden alltid. Håller med att en uppdatering på vad som är på gång kan vara på sin plats.

- 2 nya servrar är inköpta och installlerade (men ej driftsatta ännu) 
- Ny forumprogramvara/plattform är inköpt och ett testforum är driftsatt 
- Redesign (försiktig modernisering) av övriga sidor jobbas det på just nu.
- Ny loggo är redan lanserad. (ingen som märkt något ;-)  )

Segheten som ibland uppstår beror på en mängd faktorer och vi jobbar kontinuerligt på att förbättra prestandan i maringuiden.se.

Vi kommer löpande att publicera uppdateringar under senvinter och våren. Det tar tyvärr mer tid än vad vi hoppats på. Vi har givetvis en begränsad budget men gör vad vi kan för att sajten skall bli så bra som möljigt. 

------------------------------------------------------------------------
Komplettering;

Vi har nu under veckan skrivit ett nytt ramverk för att analysera prestandan i sajten och kommer under nästa med hjälp av detta samla in information om de specifika delar som vi i närtiden skall optimera.

Vi håller även på att skriva om stora delar av grundstenarna i sajten för att kunna lastbalansera mellan flera databasservrar och vi kommer i senare uppdateringar även lastbalansera övriga tjänster.

Om man sedan även ser till de ändringar vi gör med den nya grafiska profilen så kommer även dessa ändringar resultera i en bättre upplevd hastighet av sidan.

Detta arbete är något som vi hoppas och tror att i närtiden skall resultera i en bättre totalupplevelse på maringuiden.se.

Hälsar 
maringuiden.se

edit: Rättning av stavfel...
edit: komplettering ur ett tekniskt perspektiv.

Senast ändrad av siteadmin | 22 februari 2012 | 14:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Kul att ni jobbar på det!

Lastbalanseringen mellan databaser brukar kunna ge ganska mycket prestanda så det löser säkert en hel del. Jag vet inte vad ni kör för databashanterare men om ni stöter på patrull när det gäller detta eller tuning så finns det kompetens att tillgå så att säga :)

Loggan känns 2012 så det blev bra.

Kull att ni kämpar och ser tll att siten utvecklas.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jomenvisst, han är kvar, samt ytterligare en nygammal tekniker. Han som byggde nuvarande plattform.

//maringuiden.se

Senast ändrad av siteadmin | 23 februari 2012 | 10:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ok, det är noterat för framtiden ;-). Kul att du gillade loggan. 

Mvh
maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit med sedan 2004 och upplever inte att det är mer segt och långsamt nu än förr. Naturligtvis har det varit upp och ner med farten ibland, men det kan ju bero på andra faktorer. (Mitt egna nätverk, internet är segt det är kallt eller varmt ute. Eller att det regnar och många medlemar är här samtidigt.

Snyggare Logga.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är de troligen väldigt sällan inne på MG och skriver.

Mitt senaste inlägg (precis före detta) tog ca 2 minuter att ladda upp och avslutades med krash

Meddelande

504 Gateway Time-out

Händer rätt så ofta att forumet bara står och tuggar.

Stora långa inlägg är idiotsega och krashar ibland.

Forumet har brister i att alla inlägg laddas direkt och inte sidvis som de flesta moderna forum gör för att undvika väldigt stora datamängder att plockas fram från server och skickas till klienten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

siteadmin skrev:

- Ny forumprogramvara/plattform är inköpt och ett testforum är driftsatt 

Det skulle vara kul att få reda på vilken plattform valet föll på så man kan leta upp ett annat forum som också kör det och känna på dess funktioner?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...