ntica 1 Postad 21 Februari , 2012 Som ni kanske vet har jag en IF. & en svagpunkt är röstjärnen i däck...HAr tänkt lägga nya utanpå skrovsidan istället. & behöver hjälp med lämpligt LAminat på insidan. HAr tänkt lägga ngr. lager Roving väv... vad tror ni om det? Visst en del förespråkar knän på befintliga men gillar inte detta. HAr sett IFar med lossat skrov/ däck...usch ve & fasa på öppet hav. Vore än en gång tacksam för synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Februari , 2012 Känner du till den är IF:en? http://ellekari.blogg.se/2011/may/snowflake.html?_tmp=9ef16a4cde9a8c019d25a5f1ab6ac84b08eaa10b Du kan säkert få kontakt med ägaren via dottern som driver bloggen. Senast ändrad av toaen | 21 februari 2012 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Februari , 2012 Hmm ... kan inte se att det skulle vara tillräckligt vinst med besväret att flytta vanten? Blir förvisso jättestarkt med långa röstjärn bultade utanpå skrovsidan, men man riskerar då att repa t.ex. dyra grannbåtar. (Även långseglare hamnar väl bland bredvid dyrbara båt-klenoder då blåsten gör tilläggningen mindre elegant, antar jag. Skulle själv funderat mer på just ett inre knä, alltså en förstärkning som osynligt överför lite av dragkraften till skrovsidan och samtidigt håller ihop skrov&däck just där det behövs. Ofta tenderar man nog att s.a.s. förstärka riktigt ordentligt, när man ändå håller på? Blir antagligen ofta överdrivet och då faktiskt rätt kontraproduktivt?? Gissar alltså att IF:ens rigg är såpass välkonstruerad och samtrimmad hållfastighetsmässigt att bara en smärre förstärkning bör komma ifråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 21 Februari , 2012 Har tyvärr sett & hört skräck exempel av vant, som dragit upp skarndäck rejält & med svåra reperationer som följd. säkert var det bra avstämt på de nya båtarna. men efterhand som de flesta tävlingseglat, är detta böjande & bändande av däck en osäkerhet. Åtminstånde för mig. ett annat är ju att däcket blir lite mer gå vänligt...Var tror ni om roving väven? annat?... bild nedan på IF som seglat till Tonga bla. (utanpåliggande) Toaen. Har varit i kontakt med Snowflake dottern. ägaren är säremot svårare att få tag i tyvärr. gillar doghouset skarpt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 22 Februari , 2012 ska det vara bultat genom skrovet så är väl vagnsbult en bra början att spara grannarnas fribord. Men man får väl förstås fräsa en fyrkant i röstjärnet så det passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Februari , 2012 Ntica: Intressant bild i ditt inlägg, med en hel del tänkvärda ocean-modifieringar. (Iofs helt teoretiskt för mig som inbiten söndagsseglare, men men. Även främre mantågs-stöttan har fått ett röstjärn, fönstren mindre ytor och en rejält lång räddningstege installerats. Storbomen verkar inte heller vara original? Men mest impad blir jag av det förliga förtöjnings-knapet, rejält don! :-) (Har iofs förstått av dina tidigare inlägg att du tänker ha en el-winsch.) Vantena har ju sin givna dragriktning, så riktningen på fiberförstärkning bör kanske främst läggas ungefär som en upp&nervänd solfjäder? S.a.s. stråla radiellt spridande ifrån fästet ner i skrovet med olika riktningar, ifall man kan välja?? I originalutförandet ligger redan vanten nära relingen enligt min bild ovan, men styrkan på infästningen mellan skrov&däck är väl - som du menar - en svårkontrollerad joker. Principen better safe than sorry verkar kort sagt bra. Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2012 | 16:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 23 Februari , 2012 Som förslagits av andra, vagnsbult och limma fast något gummiliknande på röstjärnet(permanent fender). INte så snyggt kanske men funktion före utseende om man ska långt men gärna både och Iofs snyggare med bara vagnsbult men du kan ju se till att alla kanter på röstjärnen är väl avrundade o fina samt blankpolerade, då är det nog ingen som oroar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 23 Februari , 2012 Jag tackar för bra inlägg & synpunkter! Gillar solfjäder tänket, permanenta fendrar mm. Kommer ha manuell ankar vinsch (jobbar på detta just nu faktiskt!) ang. det främre röstjärnet på min bild... har klurat på detta, rimligen ngn. form av främre vant förstärkning kanske?! går också efter Olle Landsells tanke med långfärdsriggad/preppad IF (se bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2012 Bilden i ditt senaste inlägg liknar min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2012 Skrev ett långt inlägg för några dar sen som försvann ut i cyberrymden. Röstjärnen på många båtar är ofta mediokra (undermåliga) så din tanke att förstärka dem är inte fel. Hade en L32;a som hade ett utvändigt längsgående kraftigt rostfritt plattjärn vari var svetsat tre uppåtgående plattjärnsbitar som vantskruvarna var astsatta i. Det längsgående plattjärnet var bultat genom skrovet med rostfria bultar med rostfria muttrar. Däremot hade den som monterat det hela tagit galvade eller svarta brickor. Hade ett oerhört arbeta att polera bort alla roströnder på skrovsidanm särskillt på styrbordssidan först året. Utanpå satt en avbärarlist i teak som gick i stort sett längs hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2012 Detaljbild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2012 Det där med vangsbultar är inte fel. Jag gillar vagsbult och använder det mycket. Blir ju relativt snyggt när man måste ha synliga skallar. På bifogad bild på fastsättningen av vaterstaget på min storfidra. Det var ju ett antal och det var ganska mycket filande för att få upp den fyrkantiga hålen. Men är man envis in till döden - så är man. Som en extra avbärare kring röstjärnen skull du kunna sätta en teakbräda, ett par meter lång och väl avfasad i ändarna. Dock inte så tjock som på min L32;a utan kanske 25 mm Senast ändrad av toaen | 25 februari 2012 | 13:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 26 Februari , 2012 Annars finns det ju dremmel om man inte vill fila för hand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2012 Något lite skulle man nog kunna ta med dremmel, men då måste man ha ett välldigt tunt slipstift. Vill man ha perfekt passform blir det ändå till övervägande delen filning för hand. Och det är väl ok att fila för hand med en nålfil. http://www.jula.se/verktyg/filar-raspar-och-hyvlar/nalf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 26 Februari , 2012 Toaen. Vill du förklara närmre ang. Som en extra avbärare kring röstjärnen skull du kunna sätta en teakbräda, ett par meter lång och väl avfasad i ändarna. Dock inte så tjock som på min L32;a utan kanske 25 mm Som skydd el. för vad? ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Februari , 2012 Om man vill va säkrare på att utvändiga röstjärn inte hakar sig i något, skulle man ju kunna lägga en teakbräda tex 50x25 mm längs med tex snobbranden, som på bifogad bild. Den främre änden liksom den aktersta konar man ner från 25 mm till bara nån mm längst fram och bak så att den inte kan haka i något. Tar ur för röstjärnen. Fastsättning med försänkta skruv som pluggas. Täta runt skruven med sikaflex. Även redigt med sikaflex de 10 första och 10 sista cm så att man inte får in nåt mellan brädan och skrovet. Bara en tanke Senast ändrad av toaen | 26 februari 2012 | 14:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 26 Februari , 2012 Jo, självklart är det ok att handfila, man ska inte underskatta hantverk I mjukare material är ju definitivt filen att föredra. Eftersom jag har både fina stift o dremmel så fungerar det fint, borrar hål som är 1-2mm mindre och justerar hålet med dremmeln. Det blir nästan greppassning men precis lika lätt att göra fel Senast ändrad av Sueco | 27 februari 2012 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 14 Maj , 2012 Min Hydra gjorde jag om när jag klädde om hela insidan med isolering och nya mattor. Mycket trevligare klimat och känsla efter en natt i fuktigt kallt väder. Dubblerade knäna samt drog ner en vantskruv till knät för att fördela lasten från toppvanten. Har fungerat suverränt. P.S. sladden är till åskledare som går ner till kölbultarna D.S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 17 Maj , 2012 Tänker lägga en tross längsmed skrovsidorna, fästa i mantågsstöttorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser