Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Tollaren

Lauanplywood (Meranti) som durk?

Rekommendera Poster

Hej!

Har tänkt lägga detta som durk i sittbrunnen. Frågan är hur jag skall behandla den? Vill ha en mörkare yta som är slittålig. Har tänkt börja med att betsa eller kanske olja för att få den mörkare färgen. Sedan ett antal lager 2-komp lack. kan detta vara rätt metod? Lauanplywoodskivan är WBP-limmad (9 mm:s) och den kan man köpa i bygghandeln. Under skivan finns en bärande glasfiberskiva. jag antar att man skall behandla Lauanplywoodskivan med något på undersida också. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först lite generellt om plywood, kan du välja antal skickt så välj så många som möjligt, det bästa är om hela skivan är uppbyggd av lika tjocka skickt som ytorna, men som regel är kärnan dom inre lagren av något löst billigt material, i värsta fall bara 3 lager, som regel är bara ena sidan godsida, alltså i sådan kvalite att den kan vara synlig, men det är ju ok i detta fallet. Antalet lager ska alltid vara ojämt annas böjer sig plattan okontrolerat.

Lauan som säljs i bygghandeln har som regel en sida som är ok men sprickor och lagningar tolereras, däremot förekommer det sprickor hålrum i spärrfaneret/matrialet innuti skivan.

Ganska lätt mjukt träslag som från början kom från Filipinerna, men som kan vara av vilket liknande träslag som helst nu och från olika värdsdelar.

Om du har plastdurk under överallt skulle det kunna gå att använda en så tunn skiva, dock inte om den ska vara fribärande någonstans där man kan stå då är den för tunn och kommer att brista. Den är ganska mjuk som jag nämde så tappar man något blir det ett jack.

Ja det går att betsa, samma ytbehandling på båda sidor lika många lager lack om den ska hålla sig plan.

Sammanfattat skulle jag valt något annat till durk.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle!

Tack för ditt svar. Jag har väl inte riktigt bestämt mig ännu och förstår att det är en sämre kvalitet på denna. Men också en ekonomisk fråga. Problemet är att riktiga durkplywoodskivor inte verkar finnas i närheten av växjö. Att beställa skivor blir dyrt med tanke på frakten och inköpspriset. Det kanske är någon som känner till något ställe med en radie på ca 5-10 mil runt växjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle göra nya durkar så gick jag till min vanliga lokala bygghandel och fick ett betydligt bättre pris på durkplyfa i nåtad teak, nu är det naturligtvis mera prispressat i Göteborg än runt Växjö kan jag tänka mig, men gör ett försök, dom kan säkert ta hem i vilket fall.

edit: fick in ett s i Växjö...

Senast ändrad av Westfjord26 | 23 februari 2012 | 09:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laminera enligt trä/epoxy metoden. Eller kallbakning som det ibland kallas.

Man plastar helt enkelt in skivan med en glasfiberväv med epoxy. Skivan blir då i praktiken ett distansmaterial i ett sandwichlaminat. Allt ändträ förseglas noga med epoxy. Eftersom epoxyn är helt genomskinlig och dränker in glasfiberväven ser ytan ut precis som om den endast vore lackad. Håller för alltid. Dock så bleker ju solen träet endel med åren så betsa onödigt mörkt innan du laminerar på väven. Ytan bör sedan lackas med en 2-komp lack med UV-skydd.

Jag gjorde såhär med allt trä till bärplansbåten för snart 10 år sedan. Har inte rört ytan sedan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det verkar vara ett kanontips. Har funderat på att använda epoxi på undersidan men då kanske man skall lägga det på båda sidor och sedan topplacka. Vill dock inte använda glasfiberväv, för då ser man ju inte strukturen i träet. Eller vad tror du om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glasfiberväven gör ytan slag och reptålig. Dessutom är det mycket svårt att få till en jämn epoxy yta utan väven. Det vill gärna bli grymt knottrigt och gropigt.

Visst strukturen på träet syns inte, men det gör den ju inte om man lackat ytan ordentligt heller. Rätt utfört kommer man inte se att det är glasfiberväv på ytan, bara ett grymt djupt klarlackskikt. 

Finns massor att läsa om metoden på de olika epoxyleverantörernas hemsidor, west mfl, förövrigt tycker jag Biltemas lamineringsepoxy fungerar bra utan att för den skull vara särskilt billig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer ju att funka att behandla Launanskivan som föreslagits, men slutkostnaden tror jag blir ganska nära en nåtad durkplyfas, som dessutom är snyggare.

Rent allmänt så har den nåtade durkplyfan en högre kvalitet än lauanskivan som inte ens är snygg i mina ögon.

En tanke dök upp, har sett klickgolv i laminat alltså plastmaterial, ej spånskiva som kanske skulle funka.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har undersökt laminat med tillverkare. Kommer ej ihåg namnet men det var ett skeppsgolv som skall vara mycket fukttåligt och är typ klickgolv med aluskenor (klick). Dock sa tillverkaren att det inte lämpar sig i båtar eftersom på vintern kan golvet frysa och ändra form (dela sig). Däremot är skeppsgolven förhållandevis billiga och mycket snygga. Är det någon här som testat laminat? Jag har funderet länge på vilken golvtyp jag skall lägga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...