freed 0 Postad 20 Februari , 2012 Blev sugen på en gennaker nu när jag läste peketråden. Hur ofta använder ni era gennakrar? Ofta eller ligger den som så många spinnakrar verkar göra stuvad under dynorna i förpiken. Vilket vindrange? Kan man hantera den ensam? Svårseglat för en nybörjare? Rulle eller strumpa eller inget alls? Kanske bättre/enklare att satsa på ngn code 0/1 variant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 20 Februari , 2012 Hej Går alldeles utmärkt att hantera en Gennaker själv med en strumpa och allt draget till sittbrunnen. Det är då man anväder den ofta för det är roligt segel att nyttja Har gjort detta på min båt, Bilden visar när strumpan dras ner från sittbrunnen Senast ändrad av stickanh | 20 februari 2012 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Februari , 2012 Hur enkelt som helst ensam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 21 Februari , 2012 Vi använder vår spinnaker så ofta vi kan. Otroligt härligt att glida fram i 4 knop vid 2 m/s eller forsa fram när det blåser mer. (Har tyvärr ingen planande båt...) Gennaker ger liknande effekt, men är lättare att hantera. Gennacker har vi ingen eftersom segelmakaren inte tyckte vi skulle vinna mycket på att ha en sådan på en mastheadbåt som har stort försegel. Spinnaker och stor genua sade han var i stort sett lika bra. Jag ville köpa, men han ville inte sälja... Ett par videoexempel på gennakersegling. Med strumpa och ensam Med rulle Lycka till! Mackey Lite tillsnyggning... Senast ändrad av Mackey | 21 februari 2012 | 09:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Februari , 2012 Kul att ha vid svag vind. Nåt att pyssla med när man glider fram på lugna vatten och genuan är för tung för att lyfta. Går bra att hissa själv om båten automatstyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 21 Februari , 2012 Jag har båda delarna. Gennakern hissas betydligt mer sällan än spinnakern. Vindrange frågar du efter, 2-5 m/s om inte vindvinkeln är helt optimal. Vindvinkel 90 - 160 grader om du inte vill ta ner storseglet också. Och nu till det tråkiga som sällan kommer fram när man pratar gennaker. Vi antar att du har en normal standardbåt, dvs inte nån modern planande historia, då skulle nog inte frågan ens komma upp. Man seglar alltid på den skenbara vinden, det är ett faktum som vi måste vara överens om. Anta nu att du seglar i 3 m/s i 90 graders vinkel och det går exempelvis 3,5 knop, du byter nu genuan mot en gennaker så går det helt plötsligt i nästan 6 knop. Trevligt kan man tycka men som en effekt av detta har nu fartvinden ökat så du har en skenbar vindvinkel på 60-70 grader och det lutar rätt bra. Kommer det nu en vindpust så kan du räkna med att det kränger ordentligt. Ska nylonet hålla så blir det till att falla av rätt kvickt. När är det som mest behov av att hissa gennaker/spinnaker? De flesta tycker nog att det är när man har akterlig vind och det går alldeles för lusigt. en spinnaker kolapsar inte bakom storen som gennakern gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 21 Februari , 2012 Eftersom jag alltid har vinden rakt i snoken ligger gennakern bäst i stuven... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 21 Februari , 2012 Klockren analys.. Med lite perspektiv på saker och ting så hade en spinnacker varit mer lämpad i vårt fall än en gennacker.. Från 2006-2010 tror jag vi hade gennackern uppe kanske 30 gånger - oftast på undanvind då en spinn vore bättre... Och vi hamnade några gånger då vi skulle halvvinda med gennackern i lite för spännande situationer (90 graders vind som ökar från 4-5 till 11-12 på kort tid.. oj oj).. Förvisso på en båt med förhållandevis liten kölvikt (1500kg/6000kg ungefär - bavaria 36/2 2004).. Nu har vi vikten i aktern istället.. Penta D6-370.. Då behöver ingen gen- eller spinnacker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 Februari , 2012 Tänk på att det som skiljer mest mellan en gennaker och en spinnaker är segelbekvämligheten, en gennaker är en sorts cruisingspinnaker. Båda seglen kan normalt användas från plattläns till halvvind, lite beroende på skärning. En gennaker klarar ofta något brantare bogar än halvvind och är snabbare på slör - halvvind. Spinnakern är snabbare på plattläsn - slör. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 22 Februari , 2012 ja, det var så jag uppfattat det, att gennakern är betydligt enklare att använda, alla kommentarer i tråden är ju dock inte positiva, det där med ökad krängning låter ju inte så bra. Jag kollade filmerna på nätet, det verkar ju ganska enkelt att hissa gennaker om man har strumpa eller rulle Jag har en spinnaker liggandes i stuven som jag aldrig hann testa förra säsongen, jag kanske ska testa denna lite först, men jag seglar med familjen och vill hålla det enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 Februari , 2012 Det är inte så svårt som det låter eller ser ut, men det är en del att håll reda på. Börja inte träna med familjen och börja inte i hårt väder. Sök lite på nätet, det finns en hel del bra info bl.a. från Seldén och Gransegel, men det finns massor av råd och tips. Kolla på lite videor på ex.vis Youtube så ser du praktiskt hur man gör (och även hur man inte gör). Stick ut utan barn och gärna tre vuxna första gångerna. Se till att ha gott om plats (på havet menar jag), lagom lätt och stabil vind (max 5 m/s ) och en del tålamod. Om du inte har en spinnakerstrumpa tycker jag du ska låna en, den underlättar jättemycket. Den gör det faktiskt möjligt att segla spinnaker ensam. Med strumpa kan du - så att säga - hissa en lite del av spinnakern till att börja med så att du ser att alla snören går på rätt ställen innan du släpper ut hela seglet. Kolla gärna väderleksrapporten så att det inte är väderomslag, vindkantring eller hårdare vind på gång. Det kan bli lite jobbigt att upptäcka att vinden vrider och att det plötsligt blåser 9 m/s, i alla fall de första gångerna. Tänk inte så mycket på fintrimmet från början. Tänk inledningsvis endast på: - att ha bommen ungefär vinkelrätt mot vinden (lite snett framåt vid slör) och ungefär vågrätt. - att hellre ta hem lite för mycket i lä (skotet) än för lite (mindre risk att lovats lik viker in sig). - att vara beredd att släppa helt i lä (skotet) och låta trasan fladdra om något går fel eller känns dåligt (helst utan att skotet rappar ur blocket). Hissa och segla på slör så får spinnakern lite lä bakom stor- och försegel och du riskerar inte en jobbig gipp det första som händer. Träna att sätta och ta ned först, det är det som är svårast. Öva hela förloppet från nedpackat segel, skot och bom, till satt spinnaker och tillbaks till att allt är nedpackat igen minst fem gånger, gärna mera. Sedan är det dags att träna jippar, lite pyssel med bommen, men annars inte något dramatiskt i lättare vind. När sättning och nedtagning samt jipparna sitter är det dags att tänka mer på trimmet. Kan vara lämpligt att ha med sig en extra besättningsman första gågnerna när familjen är med. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Februari , 2012 Jag har till min Dominant 78 två segel som kvalar in som gennakers, en vanlig slörgennaker med lite rundare buk och förlik på 38 m2 försedd med strumpa. En helt ny code 1 (för iår) på rulle med 33 m2 yta. En vanlig genua till min båt är på 18 m2 så de nya seglen är ren turboeffekt. Då jag nästan uteslutande ensamseglar fungerar spinnaker dåligt för mig så med gennakern intåg blev det kul segling plötsligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser