Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Tobbe_01

Sea Ray 240 från 2000

Rekommendera Poster

Har hittat en båt som jag tycker verkar kanon. och nästan bestämt mej för att göra affär.

Men har alldrig haft något liknande i båtväg. Någon som har eller har haft en Sea Ray 240 Sundancer och kan komma med lite info.

Något man bör akta sej för.

Man skulle ju vilja provköra och testa i vattnet men är ju svårt nu.

Sitter en 5,0 efi motor med ett bravo 3 drev på ca 350tim.

Som sagt för o nackdelar. vad ska man tänka på...

Tacksam för svar

Tobbe

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu vet jag inte vad en sådan båt betingar i pris men du bör överväga en besiktning. Mycket klok investering för att slippa bli ledsen och nedstämd,  to say the least! Ett gott råd är att vara duktigt misstänksam mot det mesta, kanske allt. Mina råd kan man strunta i men det är å andra sidan inte heller jag som löper risken att bli sittande där med något som jag inte visste att jag hade köpt.

Lycka till!

post-10019769-1394236951,2832_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPI motorn är att föredra men den kanske är svår att hitta i en -00? Dock är det inget dåligt med EFI vad jag hört.

Glapp i styrningen är vanligt på både Alpha och Bravo. Känn på drevet om det finns glapp i sidled. Glappet som kan finnas är inne i skölden. Styrtappen som glappar i styrgaffeln i så fall. Finns satser för att reparera detta utifrån men skall det göras riktigt så måste motorn ur och skölden loss. Att det blir glapp beror många gånger på att tätningen runt styrtappen börjat läcka alt att tappen glappar så mycket så det inte tätar längre. Kolla bakom motorn där styrgaffeln kommer ur skölden och leta efter tecken på läckage.

Fråga om/när limpor/knän var bytta. Är dom aldrig bytta så är det en kostnad du skall räkna med i det närmsta. Dessa rostar sönder innefrån och kan sluta med antingen vatten i cylindrarna eller motor som går varm. Mao kan det bli totalras om det inte byts i tid. Om ni startar upp motorn så skall du kunna hålla handen ovanpå knät. Dessa skall inte bli särksilt varma. Snarare svala. Om du inte vet vilka knäna är så är det de stora svarta klumparna som kommer upp på varje sida på motorn och har avgasslangar anslutna i bakkant.

Inte ovanligt att jänkebåtarna har gelcoatsprickor längs sidan ovan list och hörnena i aktern. Brukar inte vara någon fara men det ser illa ut.

Varmvattenberedaren är ofta rostig i botten

Om det inte sitter kompressor kylskåp så räkna in kostnad för att byta ut strömslukaren

I övrigt är det en bra båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är besiktiga båten av en auktoriserad båtbesiktningsman.Kostar 5-6 papp men då får du protokoll på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nä men oj, en besiktning, det var ju ett klokt råd smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra båt men se upp om det är en privatimportar. Finns en uppsjö av fallgropar på dessa



Senast ändrad av sea-ray_230 | 21 februari 2012 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är svensksåld och i mina ögon i ett bra skick.

Det tråkiga är att båten står ute på pallbockar drevet står innomhus

Så när jag var å tittade på båten så kunde vi inte starta motorn samt känna på ev glapp i styrning.

Tittade lite på om man skulle ta ut en besiktiningsman men det verkar lite onödigt med tanke på årstiden. för att få en komplett besikting så ska den ju sjösättas.

Båten har gått i saltvatten dom senaste åren innan det vet man ej. drevet är ommålat,motorn ser nästan ny ut blev glatt överaskad när det var såpass rent och iårdning.

Ska man slå till tro är ju motor o drev som är det dyra att renovera oandra sidan 350 tim. borde väll hålla avseärt mer än så om det är servat som det ska vill säga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid hålla inne med tex 50.000:- tills båten är sjösatt och provkörd för att se om allt fungerar, går inte säljaren med på detta så kanske han har något att dölja.

Hur som helst kan en motor med 350 timmar vara i toppskick samtidigt som det kan vara ett renoveringsobjekt. Hur är det skött, ev sjunkskador o.dyl. En besiktnig är ju aldrig fel. Det är rätt lätt att peta timmätaren.

Hur som helst lycka till, det är en fin båt som går bra i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att starta motorn utan drev. Bara kör in en vattenslang i hålet på utsidan skölden.

Glapp i styrningen kan du också testa utan drav. Om powertrimkolvarna hänger kvar så dra idom istället eller liknande lösning



Senast ändrad av Capitan | 21 februari 2012 | 14:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inget problem för besiktningsmannen. Det kan tom vara en fördel att ha den på land. Fuktmätningen är ju en viktig parameter samt okulärbesiktning av skrovet för grundstötning med reparationer etc. Givetvis måste  motorn startas. Den har du inte en susning om innan dess. Låt dig inte luras av motortvätt och 5-56. Besiktiga! Kan bli dyrt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe,
Jag köpte en Sea Ray 204 SD i sommras, fast en 2004 men 5,0 MPI, och är kanonnöjd med den. Bästa båten jag haft. Det enda negativa jag har att säga om den är att motorn är lite klen. Specielt om man är 5-6pers i båten. Annars funkar allt kanon.

Har själv aldrig  använt besiktningsman utan enbart utgått från gammla erfarenheter, vilket inte är mycket inom båtlivet, och sunt förnuft. Är båten och motor i fräscht skick brukar det inte vara några problem. Båten jag köpte kunde in provköras förens den blev levererad. För att ha en lite försäkring för eventuella fel som kunde uppkomma så höll jag 50 000:- av betalning till allt var provkört och OK.

Sea Ray är en bra båt. Lycka til med köpet :)

 

 



Senast ändrad av Freerole | 22 februari 2012 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att Sea-ray är en bra båt är också min uppfattning. i vår hemmahamn ligger vår Seari sidan om en Sea-Ray och det tog ett bra tag innan vi kunde se det lustiga i den situationen; Sea-ri och Sea-ray... nä det var kanske inte så kul.

Visst är det en skön känsla när man känner att ens båt är ens familjemedlem; att man har hittat rätt.

Lägg på minnet att båtmarknaden är helt död och därför kan du gott kosta på dig lyxen att hitta fel. Ett alternativ är att du gör säljaren glad och struntar i att pruta. Vem vet; han kanske behöver alla pengarna!?

Bilden visar två Sea-Raybrudar och det finns väl inga machograbbar i detta forum som ens vågar anmäla det inlägget som opassande wink



Senast ändrad av Seari | 22 februari 2012 | 22:18

post-10019769-1394236952,8057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle aldrig våga släppa iväg min båt utan att fått fullt betalt! Då kanske man själv blir blåst!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte släppa iväg den. Du får resten av slantarna när du bevisat att allt är i sin ordning och du levererar den. Detta används relativt ofta och en seriös säljare som inte har något att dölja har inga problem med att gå med på detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör en besiktning på båten visar det inget oväntat så blir det nog affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att både säljare och köpare finns med sombeställare av besiktningen ! Skulle inte besiktingsgubben sköta sitt uppdrag så kan Ni båda driva en klagan till deras riksförbund . Är han oseriös så kommer ni båda att lida av rapportens innehåll. Ni borde även dela på kostnaden eftersom ni båda kan ha nytta av den, om den är väl utförd ! Det finns en tråd i ämnet besiktningsmän där det mesta gick åt skogen tack vara fel gubbe fick uppdraget ! Ett tips i all välmening ..Lycka till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller med alla om besiktning, annars är 240SD en av de bästa båtarna i 24-fotsklassen. Mycket rymlig och väldisponerad, bra kvalitet/välbyggd och går mycket bra i sjön även om den är grov ;-) Jag har haft en och var mycket nöjd! /Soldansarn

 

Senast ändrad av Soldansarn | 23 februari 2012 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att köpa båt av privatperson är förenat med viss risk, utan tvekan. Det gäller såklart inte bara båt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev tyvärr ingen båt för mej. Han hittade en köpare som tog den utan att blanda in besiktnings män o dyligt. Tråkigt för jag hade fixat med Banklån. så nu letar jag efter något liknande.

Tipps motages gärna pris mellan 250000-300000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugna dig till efter påsk då börjar annonserna att drälla in. Är köparens marknad nu så va lite kylig så ska nog få en bra båt till rätt peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej Tobbe!

Trist men tänk såhär; du får mer tid att leta och när du hittar nästa objekt har du fått mer erfarenhet från båtletandet och troligtvis kommer du då att tycka att det var en jäkla tur att det inte blev den andra båten, den här är bättre, finare, billigare....

Fast visst kan jag förstå besvikelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på en exakt likadan båt fast import. och enligt bilder som jag fått så står det bara 5,0 på motorn. skiljer det sej på en import båt?  det är samma årsmodell. 2000

Vad är skillnaden mellan 5,0 . efi , mpi ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen så står det en Sea Ray 240 SD från 2002 i garaget o väntar på att bli sjösatt.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...