nmop 0 Postad 20 Februari , 2012 Hej. Har skrapat rent botten i höstas. Är osäker på om skrovet är tillräckligt torrt för expoxigrundning. Vad finns det för alternativa grundbehandlingar före bottenfärgen ? Vanlig primer? fördelar- nackdelar? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Februari , 2012 Det system som jag valde, för tredje båten i rad faktiskt... kommer från http://www.batepoxi.se/ ( och nej, får inte en spänn i rabatt från dem. Men tycker grejorna funkar De har bra praktiska tips också. Men som jag fattat måste, för deras system, en etsande epoxifärg vara första lagret för att få fästet rätt. OM du sedan målar mer epoxi eller lägger epoxispackel direkt på det beror på hur det ser ut och vad du ska åstadkomma. Eller hur jämn botten är. Tips från mig, ska du ha deras epoxispackel är det lätt att lägga på men börja slipa innan det härdat helt. Sedan blir det HÅRT som... Jag har i vart fall fått rådet att INTE lägga på primer eller spackel först för att sedan lägga epoxy. Epoxin fäster inte då sades det. Men andra fabrikanter kanske har olika system, vad vet jag? Så kolla själv. Olika epoxi är också olika känsliga för låg temperatur och fuktighetsgrad. En båtgranne hade brådis i sjön, hittade en epoxi som härdade fint i bara plus fem grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser