Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
nmop

Laga spridare

Rekommendera Poster

Hej. Jag behöver  få en spricka i en spridare svetsad. Någon som vet någon bra firma söder om Slussen, Sthlm.

Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv precis fått min sving svetsreparerad (alu) till motorcykeln. Nu har jag kontakter för det men i princip vilken svetsfirma som helst klarar att tiga alu. I ditt fall skulle jag ringa runt och höra och sen bara knalla in när dom har det lugnt så blir det billigt också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv hade jag nog i första hand försökt hitta nån ny eller begagnad spridare.

Maströrs-detaljer är eloxerade samt har nog riktigt tunn och viktmässigt utmagrad materialtjocklek. Gissar att en svets-lagning dels kan vara svårutförd i det tunna materialet, plus att oxideringsskyddet lätt kan bli lidande?

Bara en fundering, någon som faktiskt svetsat just en spridare och som är nöjd efter ett flertal år??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eloxering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som inbiten landkrabba har jag ingen aning om vad en sådan spridare är, däremot vet jag att styrka i aluminiumdelar beroende på legeringen kan ha mycket att göra med värmebehandling - eller när det gäller svetsning, bristen på det. Bara för att det är helt efter svetsning är det inte samma sak som att det återfår full styrka utan följande värmebehandling...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sen, minst (8-10) lagade jag en spridare till en 34 fots båt. En spricka på ca:4 cm hade uppkommit i framkant av spridaren närmast masten. Jag lämnade in till en svetskunnig firma och sa till dem att lägga ett förband på 12 cm bredd runt spridaren i samma tjocklek som spridaren, sen svetsa ihop det på ett snyggt sätt. Jag målade sen med Hammerite lack (tror att det heter så).

Godstjockleken blev då dubbelt så tjock närmast infästningen i masten och efter 8-10 år såg det helt perfekt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att svetsa i en colaburk om man vill. Tjockleken ska inte vara något problem.

Alu går att värmebehandla men svetsa du så fungerar den igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...