Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Bottenfarg

Vilken bottenfärg använder DU?

Rekommendera Poster

Jag använde Mille Light eller Biltemas kopia(?), men de är förbjudna fr o m nu, så... får se vad det blir...
Vilken färg använder du själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla hederliga fartygsfärgen med ordentligt med tenn-föreningar i förstås.  Vad trodde du?

Jag hajar inte frågan faktiskt. Är den insinuation att man som båtägare inte tar ansvar och kollar vad man köper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att tråden verkar suspekt...någon registrerar sig med namnet Bottenfarg, skapar en tråd med rubriken Vilken bottenfärg använder DU?, redigerar bort innehållet i första inlägget och gör två tomma inlägg lite längre ned...

Vad är syftet?

Är det möjligen samma IP som Merc1350 som skapade tråden om Båt olja häromdagen?

Senast ändrad av Flintstone | 20 februari 2012 | 14:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, detta kom via PM till mig:

Hej!

Min text syns inte av en okänd anledning(?)
Det får iallafall så här inlägget skulle se ut;

Hej!

Jag håller på med mitt examensarbete om just bottenfärg.
Jag hade blivit jätteglad om ni hade kunnat ta er lite tid och besvara denna fråga;
Vilken bottenfärg använder ni?
-Varför?

Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar
Patric

Det var alltså något mystiskt...inte med TS utan med tekniken. Med andra ord är det ju bara att svara på! yes

Jag ämnar köra helt utan bottenfärg i år, det blir båttvätt istället! Anledning: billigare, mindre jobb och slabb, bättre för miljön.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

International Trilux (hård, vit) och båten ligger på Västkusten

På drevet Samma typ men svart

Fungerar rätt så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polerande blå bottenfärg. Avskyr skiten, så fort man nuddar bottnen så blir man blå. Gäller både när man simmar kring båten, eller servar på land. Ångrar mig bittert att jag inte lyssnade på brorsans rekommendation om att undvika polerande färg (hade redan köpt grundfärgen och var dumsnål) Kommer låta den vittra bort, sedan blir det fram med slipen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt självpolerande färg tidigare, vilket även båtens tidigare ägare använde:

Hempel Mille Light

Förra säsongen provade jag Hempel Mille  Baltic. Jag tycker att den fungerade något sämre.

Nu ska självpolerande färger förbjudas i båtklubben där jag har min båt. Det har tydligen varit problem med damm från dem bl a vid högtryckstvätt av båtar i samband med upptagningen.

För att byta till hård bottenfärg blir jag tvingad att först skrapa bort all gammal självpolerande bottenfärg (vilket riskerar att ge upphov till ännu mer oönskat damm från gammal bottenfärg) och sedan måla på ny bottenfärg. Alternativet är att inte måla båten alls och istället tvätta av den i någon båttvätt några gånger under sommaren. Det känns mer miljövänligt, men kommer det att fungera/räcka?? 

Det finns i alla fall fler och fler båttvättar längs östkusten nu:

http://www.boatwasher.se/

Senast ändrad av Carl_XII | 21 februari 2012 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativet är att inte måla båten alls och istället tvätta av den i någon båttvätt några gånger under sommaren. Det känns mer miljövänligt, men kommer det att fungera??

Jag kan vittna om att det fungerar utmärkt! Nu har jag inte använt mig av båttvätten då den var trasig när det var dags att tvätta men jag handtvättade. Förutsättningarna var som följer:

Jag hade tagit bort bottenfärgen på akterspegeln så det var ren epoxifärg. Resten av botten hade dock kvar sin bottenfärg som var helt okänd för mig. När jag fick SMS om att tulpanerna var på gång tog jag på mig badbrallorna och hoppade i med en svamp. Jag skrubbade hela akterspegeln, drevet, och trimplanen så mycket jag hann med innan jag började frysa. Detta gjordes alltså bara en gång under sommaren men vid rätt tidpunkt. Saken är den att man kan känna när tulpanerna börjat sätta sig. Det blir liksom som små knottror på ytan så det är ganska lätt att känna att man fått bort allt om man har en slät yta.

När båten togs upp var akterspegeln i princip helt fri från tulpaner! Det var dock tydligt var jag inte kommit åt med svampen och där jag slarvat, där hade tulpanerna kunna växa i lugn och ro. Totalt fanns det kanske 50 tulpaner och de flesta av dem satt inuti drevskölden (jag hade inte tiltat upp drevet så jag hade inte kommit åt att skrubba där). Till nästa säsong kommer jag skaffa en våtdräkt så jag kan ligga och skrubba lite längre även om vattnet inte är så varmt och vara mer systematisk i mitt skrubbande. Förhoppningsvis kommer också tvätten vara igång. Dock kommer det alltid behövas handskrubbas där tvätten inte kommer åt och då kanske man lika gärna kan handskrubba hela båten så slipper man kostanden för tvätten! (Vår båt är 19 fot så det är inte ett jättejobb.)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror man ska tänka sig lite för när det gäller att inte ha bottenfärg. Mig veterligt är inte epoxy uv beständigt och bryts ner av solen. Kanske inte ett problem på botten men dock på akterspegeln och andra ställen som ligger ovan vatten. Funkar ju att tvätta båten om man har en 19 fotare men det blir riktigt jobbigt om det är en lite större båt.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra synpunkt där Jonas, det har jag inte tänkt på! I mitt fall är det dock inget problem eftersom epoxibehandlingen i huvudsak är under vattenytan men det kan ju tänkas att man vill dra upp den en aning. Då är det nog bra att måla ned fribordsfärgen lite.

Frågan är dock om inte epoxifärger avsedda för typ böldpestskydd har någon komponent som skyddar mot UV-strålningen. Detta ska jag ta upp med leverantören när det blir aktuellt för mig.

Har man en stor båt så kan det nog bli lite övermäktigt att skrubba själv. Om båten inte heller får plats i båttvättarna så har man ju inget val, bottenfärg är ett måste...vilket leder oss tillbaka till trådens ämne! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara erfarenhet av NM:s lösningsfria epoxy och den är inte uv beständig men det kan ju vara annat med färgerna. När jag tror att för oss med lite större båtar så blir det nog bottenfärg som gäller :)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del fortsätter jag med LEFANTs Nautica Copper. Har kört den på östkusten senaste två säsongerna och den funkar klockrent. Från och med i år är den dessutom tillåten och jag såg att de prissätter den drygt 100kr lägre än konkurenternas färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hempels Olympic White

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mille Light får ju tydligen inte tillverkas längre, men på Bauhaus så reas den ut. Så om ni vill slippa byta så kan man köpa på sig ett lager...

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev Hempel Mille light copper i år. Den passar direkt på min befintliga släppande Mille Light.

Projektet för nästa år blir att slipa ner hela botten, köra epoxi-behandling och sedan LeFant Nautica Copper. Hård bottenförg som inte släpper koppar tycker jag verkar vara den bästa lösningen. Så man slipper måla varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...