Zedess 0 Postad 20 Februari , 2012 Hej! Har lite rostfläckar på knäna och limporna på en Mercruiser 3.0 bensinfyra och tänkte försöka åtgärda i vår. Utgår ifrån att detta inte indikerar något allvarligare problem/behov av byte då inga problem är förknippade med detta. Ytrost således som jag gissar att man kan slipa ner med sandpapper och därefter måla - men med vilken slags färg? Någon med erfarenhet kring detta? Input mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Februari , 2012 Rost brukar vara första tecknet på att det inte står rätt till längre in. Kolla gärna genom att lossa kröken på ena sidan och se hur det ser ut. Kanske dags att byta alltihopa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Februari , 2012 Jag sprayade mina grejer med Hammerite Hammarlack vilket gav ett mycket fint resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zedess 0 Postad 20 Februari , 2012 Tack för tips. Om denna (förmodat) ytrost är ett problem så betyder det väl att knät är genomrostat (dvs ursprunget är inne i röret? Om man lossar bultarna, är det packningar etc där som man behöver byta om man lossat på skruvarna? Vad ska man leta efter inne i röret - skrapa med fingret och kolla rost? Gissar att det är svårt att lysa in och kolla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Februari , 2012 Några förklarande bilder skulle underlätta väldigt mycket, men att säga att rost per automatik innebär att grejerna är slut tycker jag är lite väl drastiskt. När mina knän monterades på limporna drogs inte bultarna åt ordentligt vilket upptäcktes tack vare av att det blev rinningar av rost längs limpan under skarven. Efter att den nya packningen bytts och bultarna dragits åt förvärrades inte rosten. I ditt fall kan det ju vara så att ytbehandlingen skadats så att det börjat rosta utifrån men det går inte att säga utan att se grejerna. Nu är jag inte insatt i just din motor men jag förutsätter att det sitter packningar mellan blocket och limpan och mellan limpan och knät. Skruvar man isär så måste dessa bytas. Det kan räcka med att bara skruva av knät för att även kunna inspektera limpan. Det du ska titta efter är att godset mellan kylkanalerna inte blivit för tunnt och att det inte blivit överströmmining mellan kanalerna. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Februari , 2012 Det kan se väldigt snyggt och rent ut på utsidan av limpan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Februari , 2012 .... men vänder man på limpan och tittar in i den ser man att kanalerna har mösat igen. Det är därför man ska vara uppmärksam på om det börjar se rostigt ut på utsidan, speicellt om det kommit någon från skarven mellan limpan och kröken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Februari , 2012 Absolut Paliswe, du har helt rätt i det. Dock tycker jag att det är viktigt att man inte kategoriskt dömer ut limpor/knän bara för att man ser lite rost på utsidan. Det finns fler orsaker till att det kan rosta utan att grejerna är helt slut. Viktigt är dock att man utreder orsaken till rosten och inte bara går på att det nog är ytrost för att slippa utgiften att köpa nytt. Missar man genomrostade grejer så kan det bli väldigt dyrt i slutändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Februari , 2012 Lite svart sprejfärg om det är ytrost om limpor och krökar är i god kondition, annars kan man låta det vara för det rostar inte igenom från utsidan under dess livslängd. Normalt brukar livslängden vara omkring 5 år, innan det har rostat/mösat ihop i kanalerna. Som du skriver blir det dyrt om det rostar igenom på insidan, kan bli vatten i cylindrar med ännu mer rost. jag har bytt åtskilliga limpor och krökar och även där det gått för långt så hela motorn fått renoveras. Det är därför jag säger att man helst ska lätta på kröken och se hur det ser ut. Det är 4 bultar och en (kanske två) slangklämma så lossnar kröken. Ser det ut som på bilden är det dags att byta. Man kan inte förlita sig på motortemperaturen, det kan vara så att ena limpan är täppt medan motorn får kylning genom den andra. Den täppta sidan blir snabbt glödhet och risk för brand i båten är överhängande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zedess 0 Postad 21 Februari , 2012 Stort tack för all er input! Bilder har jag inga, men tar med glädje vid vårrustningen. Mitt minne säger mig att rostfläckarna är mitt på knät och inte i anslutning till skruvar eller skarvar eller någon källa som skulle kunna vara från insidan. Hade f.ö ett kylproblem som sedermera härledes av meck till veckad kylslang i mitt Alpha One-drev och då passade man på (enligt utsago) att kika på insida av knän och det var OK. Men annars är båten tio år gammal och har i åtta av dessa gått på västkusten, dvs i saltare vatten än vad de går i nu (Sthlms skärgård). Om standard är tio år kanske det ändå är dags att planera för byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zedess 0 Postad 8 April , 2012 Tack igen för svaren. Har idag fixat med båten och bl.a målat med Hammarlack och dessförinnan tagit bifogade bilder. Å ena sidan ser det ju ut precis som de varningssignaler ni delat med er av här, men å andra sidan var båten inne för översyn av en annan kylfråga (som dock satt i drevet) hos Christer på Värmdö Motorteknik och då ska han enligt utsago ha lossat på knät (och fakturerade också ny packning för detta) och sa att det såg bra ut. Båten är iofs köpt på västkusten och gick där under sina nio år bara 40h och låg några säsonger på land (=stillastående saltvatten?). Så det känns som lite blandade bud - några tankar nu när bilder finns mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 April , 2012 Om verkstan kontrollerat och lämnat grönt ljus på grejerna så skulle inte jag vara speciellt orolig. Normalt sett brukar verkstäder agera motsatt...Jadu...det blir dyrt det här...grejerna måste bytas omgående annars kommer motorn rasa, båten få hål i botten, bryggan sjunka och hunden måste nog också avlivas...men jag fixar nya grejer så slipper du oroa dig för att det ska hända. Jag ger dig ett bra pris på X tusen kronor. Nu vet jag inget om din verkstad men att de skulle göra tvärt om, att säga att dina grejer är bra trots att de är dåliga har jag väldigt svårt att tro. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zedess 0 Postad 9 April , 2012 Vettig logik och är det någon jag litar på så är det Värmdö Motorteknik. Fördelen med att ha haft att göra med klåpare alt. nonchalanta båtmeckare är att man vet direkt när man väl träffar ett proffs. Har nu i vilket fall rengjort och målat över. Om det är så att rosten rinner från knäts insida, så borde det väl synas i höst... Senast ändrad av Zedess | 09 april 2012 | 20:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser