Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
tottes

V8 insug

Rekommendera Poster

jag har en AQ 211 och på den sitter det en 2-ports förgasare.

en kompis motor havererade i sommras (en aq 260 A) och på den sitter det ju en 4-ports förgasare.

tanken är att testa att flytta över hela insuget med förgasare till min.

det ska väl passa rakt av?

ngt man bör tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp båda motorerna här: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineGasolineEngines.aspx och jämför artikelnummer på insugen. Är de samma så är det ju lungt. Om de skiljer kan du googla på dem och se ifall någon av dem säljs till båda typerna av motorer. Så gör jag alltid när jag letar delar till min motor. Det är ett 3,8 l GM-block som är samma block som 4,3 l. Söker jag bara på 3,8 l så hittar jag inte mycket men om jag även söker på AQ175 (4,3 l) så hittar jag mycket mer.

Mvh
Fred

EDIT:

Att tänka på är att munstyckena i fyrportaren kan passa dåligt för din motor men det tror jag att man får testa sig fram för att hitta rätt.



Senast ändrad av Flintstone | 19 februari 2012 | 23:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

art nr har jag redan kollat men aq 260 är tydligen så gammal så det stod inte längre.

har testat o googla utan framgång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag tvungen att kolla och mycket riktigt...det står bara Utgått på alla AQ260:or...märkligt, det brukar ju stå typ Ersatt av... när något utgått men inte här av någon anledning. Sorry, jag har inga fler idéer men det finns säkert någon annan som kan mer om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insuget passar utan problem. Problemet är att bestycka 4 portaren rätt, när det väl är gjort kanske det blir ngn hästkraft till och troligen högre bensinförbrukning. Gjorde det här på en AQ200D på min gamla 19* Lancer, drog ca 1dl mer per distansminut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du flytta över den?

En fyrportare ger inte mer effekt än en tvåportare så länge tvåportaren lämnar tillräckligt med bränsle-luftblandning, vilken den antagligen gör om motorn inte är modifierad i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte ny propeller häromåret  , gick ifrån 3 till 4 blad  och säljaren tyckte att jag skulle byta ut min 2-portare mot en 4-ports då detta skulle ge upp mot  en 30hk till.

de lät ju häftigt  tyckte jag men avstod pga priset och viss skepsis.

nu har jag chansen att testa gratis.

jag har även hört ifrån fler håll att det ska ge mer effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor har ventilkåpor med ränder och skruvarna mitt i kåpan, passar insuget från en AQ260 inte. Skruvhålen är annorlunda .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå det är ränder på kåporna.

vad tror ni om effekten då?

 

post-10003667-1394236951,1096_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara envisas med att insuget från en 350 cheva (AQ260) passar till en 305'a (AQ211) oavsett om det finns ränder på ventilkåporna eller ej! Däremot passar inte ventilkåpor med ränder på topplock där det förut satt kåpor utan ränder...

Om man antar att båda motorerna har samma trimningsgrad så gör volymökningen att effekten ökar med ca 350/305 x 211 = 242 hk (om 2 portsförgasare på båda).  Skulle då kunna betyda att 305'an skulle ge 260/242 x 211 hk = 226hk med 4 port istället för en 2 portare. Motorn andas lite bättre o lättare med 4 portaren, men som sagt räkna med lite högre bensinförbrukning per distans också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn andas lite bättre o lättare med 4 portaren, men som sagt räkna med lite högre bensinförbrukning per distans också! 

Jag tillåter mej att tvivla på en märkbar effektökning med fyrportaren, speciellt inte om den inte är korrekt bestyckad. Om det mot min förmodan skulle uppstå en effektökning på fullgas, så är det dax att byta propeller igen...

Om motorn drar i sig mer luft än vad förgasaren kan leverera så känns det som ett varvtalsstopp, tydligt märkbart, det gällde åtminstone i min ungdom för 35 år sedan, när jag lekte med Mopar smallblocks i bilar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den propellern jag bytte till , en 14x18 fick jag ett max varv på 3900. Jag tänkte att med ett par kusar till så kanske jag kan komma upp till 4400-4500. Jag bytte till en 14.5x16 , 4-blad i sommras och hamnade rätt i varvet. Jag är Nyfiken på vad båten hade kommit upp i med den förra propellern om bara motorn hade orkat ändå upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara sätta dit ett nytt insug och förgasare med högre flöden och sedan tro att man får massor med extra hk/vrid är en utopi!

Det som kommer att hända är att bränsleförbrukningen går upp, vridet försämras på låga varvtal, effekten ökas marginellt vid höga varvtal.

För att kunna dra nytta av en ökad fyllnadsgrad i förbränningsrummen måste man också se till att öka flödet på andra sidan, dvs sätta på headers eller på något annat sätt öka luftflödet ut från motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 19* Lancer med en AQ200D ökade från ca 41 till ca 43 knop efter byte till 4 ports förgasare så ngt litet gav det ju i det fallet, men som andra säger ska man få en mer märkbar förändring så får man göra mer åt motorn. Idag skulle jag inte byta till en 4 portare pga ökad bensinförbrukning, fast en 4 ports Holley som den hade är kanske inte optimalt även med rätt bestyckning. När du ändå har insug med förgasare så är det ju relativt enkelt att prova och jämföra.

Volvo Penta hade väl för övrigt en 225 hk 305'a med 4 portare? Kan ju också haft andra kolvar toppar kamaxel, men pekar väl ändå lite åt att förgasarbytet kan ge ngt? Ngn som vet vad mer som skiljer förutom förgasaren?

Finns antagligen mer att vinna på att hitta rätt propeller, 3900 är lite lågt, maxvarv ska ligga mellan 4000 - 4400 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har fått en trasig limpa och läckande insugs packning så nu blir bytet av.

jag har fått tag i ett alu insug som suttit på en mercruiser 5.7l och på denna blir det en rochester qadrajet.

insuget är på plats men mina gamla bultar passar inte för att få dit termostathuset samt konsollen för tändspole / gas vajer.

 

är det metriska gängor i mercruiser insugen ?

ngn som vet vilka bultar jag skall ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser... metriskt... skojar du?

 

Finns nog inte en enda metrisk skruv i original på en Mercruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte från 2 port till 4 port på min VP v6:a så gjorde jag vissa efter forskningar, min motor fanns som 2 olika modeller från mercruiser (GM i grunden både från VP och Mercruiser) en på 170 hk och en på 185 hk. vid korsreferens undersökning så det ända som skiljde var förgasaren + insug.

 

Det satt en 2 ports Rochester original bytte till en 4 ports Edelbrock 1409 ombestyckad till v6 och ett Edelbrock performer insug vilket ska flöda lite bättre än original GM.

 

Var lite plock att få till bestyckningen, även om bestyckningsatsen var till v6 så stämde det inte riktigt. För att få till det fick jag använda nålar från v8 och starkare fjädrar till nålarna, detta för att få in mer soppa vid accerlation.

 

Kan ju säga att det blev skillnad, fick gå upp en storlek på stigningen på proppen. Blev bättre ork, march farten ökade med ca 3 knop vid ca 400 rpm lägre varvtal på motorn. Nu orkar den att dra upp mot 30 knop utan att man behöver ligga o pressa för att farten ska öka, dock är toppfarten ointressant för mig. Bränsle förbrukningen sjönk något då jag fick plåga motorn mera tidigare.

 

Anl. till bytet var att båten är något undermotoriserad med 170 hk, fungerade men med fulla tankar och packning ombord så var det segt upp i plan. March hastigeten vid högt varvtal var för låg. Ca 20 knop vid 4200rpm, och det kändes att det gick tungt, hände inte så mycket mer vid fullgas ökade kanske till 22-23 knop om man pressade ett tag.

 

Det är min erfarenhet av byte från 2p till 4p men det är inte säkert att det stämmer på din maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl hörsägen från div båt mekare samt läst på ngn jänke tråd så skall denna uppdatering ge en 30-40 hk till på min motor.

Nu kommer jag inte att bänka maskinen men skillnaden lovar jag att redovisa här.

När jag ändå åkte på o byta insugspackning så ville jag göra ngt kul av det.

 

Men vilka bultar jag behöver till termostathuset samt till fastsättning av tändspolekonsollen är för nuvarande ett mysterium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5/16" är det som gäller men ena gängan var sur till termostathuset så den fick förvandlas till en m8 istället.

 

Allt är på plats tändningen är inställd och motorn renkörd.

 

Nästa problem är att jag bara kan ge halvgas på 4portaren, måste jag ha ett nytt gasreglage eller finns det ngt annat sätt?

 

Nuvarande gasreglage drar bara vajern halvvägs..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ändra längden på spjällarmen kontra infästningen av gas wiren på förgasaren  så rörelsen på spjällaxeln blir större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bild, där ser man ( med god vilja ) att jag gjorde armen kortare, anv. delar från gamla förgasaren.

 

 

post-56103-0-33913600-1438283390_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...