Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Gäst Beeblebronx

Jag önskar tips på enkelt demonterbar elektronik

Rekommendera Poster

Gäst Beeblebronx

Hej!

Jag tänkte ordna ett ekolod och en plotter i båten, kanske i kombination.

I sig är är detta inget problem, det är bara att köpa det man vill ha.

Joxet är att jag inte vågar lämna grejjerna i båten. Jag vill ha prylar som snabba att docka ur och sätta i. Grejjerna ska gärna sakna lösa kablar, anslutning när man sätter dem i hållaren vore bäst.

Har ni sett Garmin GPS 620? nått i den stilen vore bra.  Finns det fler?

Finns det även ekolod där man slipper palta med lösa kablar och kontakter?

Tacksam för tips!

Mvh

Andreas

PS. Hur funkar Garmin 720, är den smidig att ta ur och sätta i?  DS.

Senast ändrad av Beeblebronx | 19 februari 2012 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som dig dvs inga värdefulla grejor i båten när den inte används.

Ekolod och GPS mm har jag därför i en låda där jag anluter elen medelst en sladd med husvagnskontakt till batteriet.

Ekolodets givare sitter på en pinne som spänns fast på akterspegeln medelst skruvtving. Det är primitivt med funkar. Att ständigt ta av och sätta på kontakten på ekolodet sliter snabbt ut den så det vill man helst undvika.

GPSen är en handhållen, men den driver jag från batteriet också och den är  via sladd ansluten i lådan vid ekolodet. I båten finns automatsäkring om det skulle råka bli kortslutning.

Transporterande av grejorna är också en påfrestning.  Ett  ekolod har pajat tidigare pga det , men eftersom ekolodet och GPSen nu ligger i en större skyddande låda håller de nu bättre än då ekolodet bara var i en mindre batterilåda.

Ekolodsgivaren med sadd på sin pinne är opraktiskt men nödvändigt att ha så,

Någon typ av WLAN med delarna utan sladd finns ej. Och fanns det så skulle varje enhet ändå behöva el och sladd om man inte vill ha klumpiga lösa batterier,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sett någon bra lösning för snabb inkoppling på flera år. Finns nog inte?

För det fanns tidigare en liten plotter från EAGLE ( samma innanmäte som Lowrance ev? )  som satt på en pinne där man bara tryckte ner plottern.

Snackade med Lowrance på senaste mässan, hade samma fråga som du. Men han menade att alla kontakter som är exponerade kommer att paja i saltvatten förr eller senare. Det är därför som alla tillverkare nu har kontakter med en skruvtjosanmutter som tätar. 

Det tar tid att få loss grejorna då, min plotter har fyra kontakter att skruva loss... så är det bara.
Men har du en liten båt kan du göra som du verkar ha fått tips på, bygg in allt i en egen låda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekolod Lowrance 5'': Givaren på pinnen som 2taktochel (han kopierade min idé), elanslutning via däckkontakt (skruvar på varje gång jag skall ut) samt en byggel som sitter kvar i styrpulpeten. Ledningen lossas vid ekolodet varje gång. Förra ekolodet levde i nästan 10 år med liknande anordning.

GPS Elite 5: Sitter på en RAM hållare, där nedersta RAM-kulan är fastskruvad i styrpulpeten. Elen ansluts på samma sätt som ekolodet, men sladden till navigatorn sitter fast vid navigatorn.

Transport: I en plastpåse i en stor väska inlindade i en handduk för att lindra stötar. Har skyddskåpor till bägge instrumenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag hade tänkt skaffa Garmin 720S, men jag undrar om kontaktdonen håller i långa loppet, och om den är fipplig att ansluta.

Jag har ett Hummingbird ekolod där skärmen i givarkabeln syns och det nog inte är långt kvar innan jag har kabelbrott. Jag önskar tillverkarna skulle använda standardterminaler.

Finns det inga ekolod som ansluts som garmin 620 plottern?

http://www.prisvis.se/a/produkt_lista/idx/1080500/mot/Garmin/produkt_lista.htm

post-10014625-1394236951,0789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Garmin 420s i 4 säonger nu som jag kopplat i och ur varje ggn vi använt båten. Har inte märkt något slitage eller problem med kontakterna, så det behöver du nog inte oroa dig för

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en vanlig 720 som jag tar hem varje gång. Inga större problem med att göra så även om den dessutom kopplas in på ett NMEA2000 nätverk i båten.

Alt till 620 är Montana 600 med instrumentbrädefäste eller sugkoppsfäste. Åker du sakta kan 4 tumsskärmen räcka till men med snabbare båt är den för liten.

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=MONTANA650t

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Tack för alla goda råd!

--> 666D3, så 720:n är lätt att ansluta?

inget krångel att ansluta kontakterna alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem alls. Har även med en VHF som ansluts vid varje tur. Hade tidigare en 525 och hoppet upp till 720 är stort. 720 har samma processor som de större så den är snabb. Nedan två klipp som jag har gjort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag har sett dina videos sen tidigare, kul att du lagt ut dem :-)

Jag ska också koppla samman den med VHF:en, den har AIS-mottagare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett Hummingbird ekolod med snabbfäste som monterades på min styris våren -00 och som jag tar av och på varje gång jag använder båten. Inte några som helst problem med de kontakterna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...