Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Renslipa botten

Rekommendera Poster

Det finns lite olika trådar om detta, men ingen som passar mitt ämne helt rätt. Bottenfärgerna börjar lossa i stora sjok och jag måste slipa bort allt och lägga på nytt. Det som är lite speciellt är att båten är byggd i epoxy, och det kanske ställer lite särskilda krav när man ska lägga grundfärg och bottenfärg. Kölen är av bly. Någon som har tips eller erfarenheter av detta?

Jag undrar också vilken slags slip som passar bäst för jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget särskilt med epoxi mer än att man kanske ska vara lite mer noggrann. Grovskrapa rent i botten med en kraftig skrapa, slipa ner till det blir rent. Torka av med aceton och lägg på en grundfärg som är avsedd att lägga på epoxi. Sen är det bara på med bottenfärgen och sjösätta :)

Den slip jag funnit vara bäst är Bosch excenterslip. Den är så bra så det räcker att köpa amatörmodellen. Grövre papper i till att börja med och finare i andra omgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa med excenterslip med ganska grova papper och helst med dammsugare kopplad (använd andningsskydd och oömma kläder!). Ett riktigt sisifosarbete kan jag lova dig.

Att båten är byggd i epoxi ställer inga särskilda krav, väldigt många polyesterbåtar epoxibehandlas ju för att skydda mot, eller åtgärda, böldpest (vi är mitt uppe i denna process med vår båt) och det blir ju samma sak som din båt. När bottenfärgen är borta lägger du på en grundfärg för att bottenfärgen ska få bästa möjliga fäste enligt tillverkarens anvisningar och sen är det bara att måla vidare.

Blykölen slipas ned till metallen (ännu viktigare med andningsmask!) och skyddas med grundfärg så fort som möjligt.

Mvh
Fred

EDIT:

Ja, Paliswe hann före...smiley

Senast ändrad av Flintstone | 19 februari 2012 | 16:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar också köra med exenterslip kopplad till damsugare. Senaste båten jag slipade ner botten på körde jag med slipen direkt utan att skarpa. Det var ju ett antal lager VC17 med tjärepoxy under. Grovt papper 40. Men det beror kanske på vad du har för bottenfärg hur det fungerar.

EDIT:

Kom in som god treawink

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2012 | 17:05

post-945-1394236944,5405_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare tvärt om - ryggläge och har allmänt tråkigt - man måste ju ha nått som piggar upp.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här - man lusläser MG och bläddrar runt på alla marina sidor man kan hitta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du lik mig så är du bara att beklaga. wink

Dessutom tänkte jag bli Stockholmare from 1/3  men bara för en styv vecka frammåt. Riktigt så elak så jag stannar där för gott är jag inte - bara nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi ju ödelagt denna tråden med trams så förlåt så hemst mycket, Men beträffande slipning av botten så är det bara att köra på.

Peter K

Jag hade en arbetskompis som alltid brukade säja; har man tur - så behöver man inget vett. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/har-man-tur-sa-behover-man-inget-vett.html

En annan av mina arbetskompisar på elverkets avdelning i Hunnebostrand, där jag jobbade några år brukade alltid säga; Är man dum - så blir man arbetsledare på elverket. Jag förstod då inte vad han menade. Fast det har gått upp för mig efter hand. Det var jag som var arbetsledaren.

Om det är min goda förmåga att planera, som gör att jag lagt in en semestervecka precis just då eller om jag blivit smartare med åren är väl svårt att sia om - eller så var det bara tur.wink

Men kära Stockholmare - jag lovar att jag skall åka hem till Kungshamn så fort båtmässan är över. Jag har ju en fjärdels båtbotten kvar att slipa ren från bottenfärg och gammal epoxytjära. En julle som jag skulle gjort lite småjobb på redan förra vinter men som jag aldrig kom igång med och min motorseglare  där oljetanken skall flyttas  efter motorbytet. Durkarna  i däcksakongen skall byggas om av samma anledning, samt alla batterierna och laddningsdelen och matare till elcentralen samt en del ledningar därifrån flyttas eller bytas ut.

Senast ändrad av toaen | 20 februari 2012 | 13:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter till ämnet!
Jag har flera gånget förespråkat blästring (vet inte om det är mot forumetiken att lämna samma svar i flera trådar?) som tips till den late, eller till den som har annat viktigt som också ska hinnas med på båten. Blästring verkar ha ett standardpris på ca 5 000:- kr.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...