frsa0500 0 Postad 19 Februari , 2012 Min segelbåt har fått frostsprängning i rodret sen tidigare ägare. Rodret har spruckit i skarven (där man har plastat ihop de två delarna) i akterkant och är ca 20 cm lång och 0.5 mm bred altså precis att man får in en nagel i springan där den är som tjockast. Vad göra? Senast ändrad av frsa0500 | 20 februari 2012 | 16:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2012 Enkelt att plasta ihop halvorna. Isen har en ohämmad sprängkraft då den expanderar till 110%. Inget kan stoppa den då den är innesluten. De flesta roder jag kollat på har mer eller mindre vatten i sig och kan dräneras med ett litet hål i nerkant av rodret på hösten. Principen för reparation är att göra som det gjordes från början. Slipa bort material så du kan lägga på några mm med glasfiber och polyester (eller epoxi). Du kan prova polyester först och släpper det kan du göra om det nästa gång med epoxi som fäster bättre på polyester som rodret är byggt i från början. För att få bästa fäste ska man slipa ned rodret 10 cm från kanten så man får en avfasning. Det ska göras plats för ett lager glasfiber runt kanten så man täcker hela nedslipade ytan och sedan ett lager till två tredjedelar och det tredja lagret en tredjedel. Man får alltså slipa mer och mer mot sprickan . Tre lager borde räcka. Gör du fel är det bara att slipa ned igen så man kan inte misslyckas med slutresultatet. Härdningen sker ju på en halvtimme så barkade det åt skogen på nåt vis så skrapa eller slipa bort och gör nytt försök. Jag brukar använda matta för de flesta plastjobb då jag misslyckats lite med väven som kan vara lite motsträvig på svängda ytor och släppa men har kanske för lite vana och köpt fel typ. Det kommer mer info från de som kan mer än mig om ämnet. Fråga mer om det är nåt. En varning och välkommen till MG. Det kan vara vanebildande men kostar inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2012 Välkommen till MG Det är inte en säkert att det är frostsprängning och kanske inte ens säkert att halvorna är ihopplastade från början. Köpte en gammal havsfidra i början på 1990-talet. Botten och bottenfärgen är ju ofta bedrövliga när man köper en gammal båt. Skrapade ren från bottenfärgen och hittade en gammal grundstötningsskad som man spacklat över med plastik padding. Är ganska säker på att det inte var paret som jag köpte fidran av utan en tidigare ägare. När jag reparerat upp alla skador epoxybehandlade jag botten och även rodret. När jag monterat tillbaka rodret tvingade jag rodret, med rorkulten så långt åt ena hållet det gick och band fast rorkulten för att jag skulle komma åt att dra de två nuttrarna som utgjorde fastsättningen. När jag kom ner till rodret var det en spricka längs hela framkanten. Det var bara att plocka ner rodret igen, slipa bort epoxyn och gelcoaten 10 cm på var sida runt hela den delen av rodret som är i vattnet, laminera upp runt om, spackla, slipa, ny epoxybehandlig. montera rodret på nytt, bottenmåla och sjösätta ganska mycket försenad. Är rodret torrt invändigt så år du göra som jag beskrev ovan. Är det inte torrt, får du försöka borra hål och torka ut. Idag hade jag lagat en sån skada med epoxy (Biltema) och väv (även om Bosse inte gillar väv - men jag är enveten) När jag gjorde reparationen var det med polyester. Polyetern skulle härda 4 veckor innan man kunde måla över med den epoxygrundfärgen jag använde. Hade väntat 4 veckor efter reparationen av skadorna på skrovet, men jag tror att jag fuskade med reparationen på rodret. Reparerar man med epoxy är ju epoxybehandlingen klar när repararationen är klar. Senast ändrad av toaen | 19 februari 2012 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frsa0500 0 Postad 19 Februari , 2012 Bockar och bugar för visat intresse av mitt roder. Ja det var vatten i rodret, så jag borrade upp ett hål i underkant av rodret i höstats...kanske borde ha skrivit det. Jag uppfattar era förslag som att jag slipar ner, plastar ihopp det och låter hålet vara öppet till i vår och sätter igen det innan sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2012 Så kan du naturligtvis göra om du kan stå inne och plasta. Plastar du ute och med polyester bör det va åtminstone 18 grader. Tror att man kan plasta med epoxy vid något lägre temperatur. Själv brukar jag alltid fixa så att jag har det varmt - åtminstone lokalt, när jag plastar. Det var nån som talade om att sätta igen dräneringshålet i rodret med sikaflex och peta ur det när man tagit upp båten på hösten, så att ev vatten kan rinna ut. Vatten har en oanad förmåga att ta sig in där man minst anar. Bifogad bild. Började limma isolering på skrovets insida. Den dagen jag började med att lägga på isolering på däck och efter skrovsidorna var det 15 minusgrader ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Februari , 2012 Det med väv som inte följer konturer så bra kommer från en plastning av en OK-jolle i en andrahandslägenhet vid Allhelgonakyrkan på söder i Stockholm. Kul att minnena är klara som kristall när det handlar om ungdomstiden. Det var en liten historia kring det, inte bara att väven var lite motsträvig när jag plastade en förstärkning kring centerbordslådan som alltid läckte. Det blev ju kraftig plastlukt som trängde in i de andra lägenheterna och en samling tanter ringde på dörren och undrade om vi glömt gasspisen på. Från vardagsrummet stack fören fram och vi försökte skyla insikten efter bästa förmåga och stängde dörren efter att de sett att vi levde. Vi kände oss lite busiga som använde lägenheten till annat än bara boende. Innan båten kom ut till Rasta Holme fick den vara ett provisoriskt prydnadsbord. Tanterna skvallrade aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Februari , 2012 Jag har ett ganska stort garage i källaren med vidhängande snickeriverkstad. Det har hönt åksilliga gånger att frugan tagit en långhelg eller semestervecka och åkt och hälsat på barn och barnbarn i Karlstad och/eller Stockholm när jag inte har haft möjlighet att ta ledigt och följa med. Det märkliga i sammanhanget är att jag alltid vid de tillfällena har haft ganska mycket plastjobb förberett. När jag sett baken på frugans bil förvinna bakom närmsat krök, har polyeterdunken åkt fram och ett ihärdigt plastande har tagit vid, med förhoppning att den värsta plastlukten i huset försvunnit tills hon kommer hem igen. Efter att epoxyn kom i ropet har det varit lättare att göra såna jobb när som. Den ökade kostnaden får ju vägas in med att det är lättare att göra saker när de ligger i fas och man har mer tid disponibel till såna jobb. Fast lukten av polyester och styren är ju speciell och underbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frsa0500 0 Postad 20 Februari , 2012 Kul att jag kunde väcka gamla minnen till liv forgus31.... Det blir nog att bygga en koja över akten med en byggfläkt som du nämner toaen. Senast ändrad av frsa0500 | 20 februari 2012 | 18:14 Senast ändrad av frsa0500 | 20 februari 2012 | 18:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrile 0 Postad 20 Februari , 2012 Hade samma problem, plockade bort rodret och klöv det i sina två halvor och plastade ihop det på nytt. Gjorde det dock inte själv utan varvet vi har båten på gjorde detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Februari , 2012 Verkar klart vettigt i mina ögon, förutom möjligen det där sista om att sätta igen hålet innan sjösättning!? Låt hellre dränhålet alltid vara öppet, så gör åtminstone jag framgångsrikt sen tjugotalet år. Alltså onödigt besvär att årligen öppna/stänga, kan jag tycka!? Förvisso fylls rodret direkt vid sjösättning ifall hålet inte stängts, men än sen?[Plasten får iofs mindre tid att suga upp vatten ifall rodrets hålrum kan hållas torrt långt in på säsongen, men i mitt fall så läcker det friskt ändå. Men antagligen så hinner rodret vanligen ändå vattenfyllas till sjönivå under en hel säsong, och plasten även vattenmättas?] Nå, kan inse att användar-vanor vad gäller säsongslängd spelar stor roll. Själv tar jag upp båten långt innan frostrisk, rodret tappas alltså bekvämt och helt automatiskt vid upptaget. Vanligtvis hinner nog plasten också torka litet nån månad eller två innan första frosten. Så har du liknande vanor så behövs kanske inget fipplande med nån propp, låt det vara helt öppet !?(Har alltså en amigo23 också ifrån 70-talet, om nån mot förmodan råkat missa det. Senast ändrad av Thomas-1 | 20 februari 2012 | 18:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser