Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Westfjord26

Ekolod

Rekommendera Poster

Tack Lasse för fantastiska härliga vårvinterbilder.,bra foto.

Även jag anser att ett ekolod skall peka rakt nedåt inte snett åt sidan, risken finns att man missar uppgrundning på ena sidan, dvs innan det är för sent att bromsa/korrigera, om man går/smyger i en smal ränna. Skall ekolodgivaren luta åt något håll så är det i så fall framåt,

Gillar gämförelsen med en strålkastare. och bilden med fiskarna. För övrigt tror jag att de flesta fiskar jag ser i mitt ekold i verkligheten är sjögräs, sjunktimmer, sten eller möjligen gamla fiskeredskap på botten.

Så mycke fisk finns inte, som mitt ekolod brukar visa wink

Senast ändrad av Hasse_O | 23 februari 2012 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska överdriva och köpa ekolod för 3000 . Bara en massa extra finesser som förvillar, Som seglare är du väl mest intresserad av djupet och inte sillbio?

Jag däremot fiskar, en del, men det duger alldeles utmärkt med ekolod för 1000-1500.

Nu har jag ett Humminbird piranha lod. Det har autorange och temperaturmätare och grundalarm och ankarvakt så det räcker mer än väl. Ta hem manualer  och läs så ser du vad du behöver.

Jag hade tidgare Eagle ekolod i samma prisklass och de dög också bra , men pajade pga ovarsamhet vid i och urlastning av båten.

Eaglen klarade ner till 200m djup i Ålands hav. Humminbirden klarar 130m utan problem . Mer har jag inte provat . Men jag har givaren monterad i vattnet och går inte igenom skrovet vilket försämrar känsligheten. Men det kanske inte gör dig något om du bara är intreesserad av djupet då det börjar grunda upp och du riskerar smälla på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med ett väldigt enkelt Eagle Cuda 168 som jag köpte på den fantastiska kedjan Pro Bass Shop i USA för nio år sedan. Det kostade mig knappt 400 kr då vilket ju var grymt billigt! Det var lite på vinst och förlust då jag inte visste något om det eller om jag ens skulle kunna få det att fungera i min Stortriss.

Jag är supernöjd med det eftersom det har det jag behöver: visar djupet, det har grundalarm som är enkelt att ställa in, belyst skärm och vattentemp (som faktiskt stämde förvånadsvärt bra trots att givaren var monterad på insidan av skrovet). Övriga finesser som typ fiskindikation och djupalarm m.m. är inget jag använder mig av så det kan jag inte säga så mycket om.

Därför håller jag med 2taktochel, vill du bara använda lodet för att se till att inte få grundkänning så räcker det gott men de enklare varianterna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du snabbar dig så säljer JULA ut ett Eagle, samma som jag hade, för 447 kr nu för det har kommit nyare modell med färgskärm. OBS kolla då om ditt närmaste JULA har kvar och slå till snabbt.

Som seglare med elmotor skulle jag tro du har visst bekymmer med laddning så ta inget extra flåsigt dyrt ekolod som drar mer ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som seglare med elmotor? Jag kör motorbåt med en förbrukningsbank på 400Ah och solceller så el är det gått om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar i t.ex Hjertmans katalog så har dom ett Lowrance som heter X4 200khz uteffekt 800W, sen har dom ett lite större av samma märke som heter Mark 5x pro med en utteffekt på 200W RMS, vad betyder allt detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RMS betyder Root Mean Square och är effektivvärdet som är det ärligaste sättet att ange effekten på.

Sen finns det peak value och liknande angivelser för att det ska se bättre ut än det är. Samma med stereoförstärkare som kör med toppväde o dyligt för att lura folk.

Ju djupare lodet ska klara av desto större effekt behövs.  Men vad har du för krav ? Mer än 130 meter behöver du det?
Vad vill du ditt lod ska göra. Vill du ha stor eller liten skärm och vilka finesser? Såg att nyare variant Humminbird piranha med 2 frekvenser , finare än min några år gamla kostade 1295 hos Båtaccenten. Behöver du ens 2 frekvenser? För fiskare i huvudsak.

Ta hem manual från nätet för de du kollar på så ser du allt vad dom kan och då kan du nog välja lättare än i affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar! Jag skall ladda hem lite manualer och kolla under kvällen, vill ha hyfsat stor skärm (runt 5)eftersom placeringen av skärmen kommer en liten bit ifrån förarplatsen, då jag har ett lod för djup och temperatur så är det framförallt för fiske, mer än 130 meter..nej det behövs inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 skärmarna är huvudsakligen lite bredare än 1000kr Eagle och Humminbirdekoloden men inte högre .

Jag har smal skärm och det räcker. Lodet står alltid på autorange. Grundvarnaren är det enda jag ändrar då och då beroende på var jag fiskar. När man bara åker är det bra om det piper till om man slarvar med att kolla GPSen eller sjökortet för ekolodet funkar som en extra varning.

Just de moderna skrivande ekoloden med skärm ser man också om det grundar upp eller går neråt på ett enkelt sätt. Jag hade blinklod förr och då  fick man skruva på känsligheten för att det skulle hänga med. Och ingen historik att kolla. Det gick det med med de nyare med skärm och autoiange både billiga och helt överlägsna. Ekoloden har revolutionerat fiske pga att man ser djup som fiskarna för stunden trivs på.

För fisket är det mest rätt djup man kollar efter. Undantag strömmingsfiske för stimmen syns bra på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara tacka 2taktochel för tipset om JULAs utförsäljning! Jag kastade mig i bilen och köpte upp det som fanns kvar på hyllan. Nu har brorsan och jag var sin reserv och dessutom några som ska säljas lite senare...förhoppningsvis med lite förtjänst! yes wink

Om någon är intresserad av att köpa ett sprillans nytt Eagle Cuda 300 i obruten förpackning med kvitto och garanti så är det bara att hålla utkik i Köp och Säljdelen på detta forum framöver.

Senast ändrad av Flintstone | 23 februari 2012 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att lägg annonsen under Köp o Sälj,eller Blocket! 

Allt enligt dina egna direktiv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt fick tipset för sent.

Alla prisnedsatta Eagel loden är slut i Göteborg.

sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack kalle! Tänk vad glömsk jag är...jag mindes helt enkelt inte att jag tycker att man ska hålla på reglerna. Ironiläge: Av.

Klart att jag ska lägga in en annons i Köp och Sälj när jag vill sälja dem men nu var inte mitt inlägg tänkt som annons utan som ett lite roligt inlägg i denna tråd och ett tack till tvåtaktochel...men det gick tydligen inte fram till dig. Men du, jag ändrar lite i texten så att det inte stör dig så mycket! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försätt gärna att svara på ursprungsfrågan och trådskaparen tillkommande frågor...och glöm inte bort att när det dyker upp en annons från flintstone så ockrar han på sina forumvänner, han har bara gett 447:- för ekolodet.....wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående givaren du har på bilden så vet du inte vad den tillhört och kan du inte skaffa likadant ekolod blir det nog svårt att använda en.

Visserligen kunde du chansat med 447 kr ekolod och kapat sladden och koppla på givaren och se om det gått. Men stor risk att den sk impedansen i givarn och kabeln inte överensstämmer med nytt ekolod så då går det inte bra. Kanske till och med pajar nya ekolodet?  Enklare då att byta ut givaren och skrota den där sitter. 447kr givgaren hade temperaturmätare med som kansie är nån nytta med. Jag har skrotat en gammal givare ( Eagle)

Tur att någon hade nytta av att jag såg att JULA sålde ut ett bra ekolod för 447:-. Men risk nu för att någon köpt ett Lowrance som är samma konstruktion med högprisvariant (icke budget)  för skitmycket och därmed surnar till. Ungefär som i oljetråden om Biltemaoljorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man betalat är ointressant, det är vad prylen är värd som är intressant. Bäst är kanske att lägga ut på Tradera, där säljs alltid saker för rätt pris. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller givaren på bilden så har jag fått svar på vad den förmodligen tillhört genom inlägg i tråden, men det jag frågade efter var om röret kunde passa en givare till ekolod som finns idag, att kapa sladden och använda till ett annat ekolod tror jag absolut inte på då det är en kabel som har en fläta i sig och förmodligen i sig skall leverera ett visst motstånd. Jag kollade med Jula så fort jag läst det inlägg och då var dom redan slut i Sisjön i göteborg. Annars hade det absolut varit ett alternativ att prova, för den summan kan man ju skicka det överbord till och med om man inte hade blivit nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte just givaren på Eagle lodet och det är 70 mm x 40 mm så det ju passar inte i ditt rör. Dock är det väl så att dessa givare är konstruerade för att i första hand monteras på akterspegeln så de ska ju vara strömlinjeformade. Det kan ju vara så att det bara är en liten del av klumpen som är aktiv så om någon har en kasserad givare så skulle det ju gå att sätta till bandslipen och se ifall det är en massa plast runt som kan slipas bort så man kommer ned till 46 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl mäta hålet och mäta på givarna på de nye. De gamle givarna till blinkloden var runda , medan de nye har en annan form så de ska klara av lite fart utan att turbulens gör att de inte funkar.

Runda hade jag förr till min lille fiskebåt och de hade jag oftast i ett grått avloppsrör limmat i botten på en aluminiumbåt med 1,5mm plåt. Även den tjockleken minskade känsligheten.

Numera sitter de modernare på en pinne med limtving  på akterspegen. Primitivt, men går att ta hem lätt. .

447kr lodet hade du blivit nöjd med. Det var sånt som klarade 200 meter vid Understens fyr.

Bara för det är extrapris finns ingen anledning att tro det är kass.

Kan du inte sätta större rör om behövs i din båt så du får plats med standardgivare som följer med ekoloden idag så kommer du billigt undan?

Det går kanske att köpa givare som passar nuvarande rör till dyrare ekolod, men det är upp till  dig att avgöra vad du föredrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat lite på ett antal ekolodgivare och hittar ingen som passar röret och kommer därmed att gå på förslag från ett antal inlägg att sätta fast en akterspegelsgivare med sika inombords istället. Så nu är fasen inne i att bestämma sig vilket ekolod som skall införskaffas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker fortfarande att du ska glömma röret westfjord. Det fungerar så bra med SIKA eller Unigum (VVS-kittet) att det inte finns någon anledning att hålla på att mecka med röret. Om du tar bort röret kommer ju stuvutrymmet bli bättre också.

Om det däremot är så att du vill använda röret på grund lite jävlar anamma och att du vill få befintliga saker att fungera så har jag dock full förståelse! Jag är likadan själv, sitter något på båten så vill jag helst få igång det, även om det bryter mot allt sunt förnuft och ekonomiska kalkyler! cool

EDIT: Äsch, vad jag är långsam idag...glöm allt jag skrev ovan!
EDIT 2: Stavar som en kratta gör jag också...fixar lite...blush

Senast ändrad av Flintstone | 23 februari 2012 | 18:16

Senast ändrad av Flintstone | 23 februari 2012 | 18:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...