Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Westfjord26

Ekolod

Rekommendera Poster

Denna sitter under sittbänken i ruffen och är väl med all sannolikhet ett rör för ekolodsgivare, sitter en givare i idag men inget ekolod, röret har en innerdiameter på 46mm. Jag skulle vilja ha ett ekolod och utnyttja detta rör, vad skaffar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl bara att köpa ett lod med givare som går ner i röret.

Annars kan du med fördel limma givaren direkt på insidan av skrovet med epoxylim.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När nu röret redan sitter på plats är det ju vettigt att använda det men vill man ha alternativa monteringssätt så fungerar SIKA utmärkt. Fördelen med SIKA är att det går att ta bort givaren utan att utöva för mycket våld. Vill man ha en icke permanent lösning så går VVS-kitt väldigt bra, speciellt när man letar efter optimal plats. Min brorsa kör dock med kittet permanent i sin Albin 25:a och har väldigt bra ekobild.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikheten för att hitta en givare som har exakt 46 mm diam för ett ny apparat är kanske itne så stor. Förlslaget från Fred att sätta ny givare med sikaflex är perfekt och fungerar alldeles utmärkt. Plasta igen det gamla hålet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort röret, brukar vara fullt med olja i. Spricker det så sölar det mycket. Limma sedan den nya klossen med sika eller annat utan luftbubblor imellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl tusan också att man inte fick det svar som man ville hawink, fick inte vara så lat och bekväm som jag är född till...blir till att ta bort röret och sika fast en givare, och naturligtvis köpa ett ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ville ha svaret: Köp ett ekolod med en givare som passar i röret och kör vidare så är det ju givetvis det självklara! Jag tänkte att det var för uppenbart för att skiva så jag avstod.

Givetvis kan du använda röret om du hittar en givare som passar! Det är många som lägger ned mycket tid på att plasta upp ett sånt där rör för sin givare. Detta förutsätter dock att det inte är hål rakt igenom båten utan att röret är plastat mot insidan.

Risk för slö ifall det skulle spricka går att undvika genom att använda glykolblandat vatten istället för olja. Samma funktion men lättare att städa bort om det skulle läcka ur.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe Fred, du slog huvudet på spiken, det som var så uppenbart i ditt svar du inte skrev var ju det svar jag ville ha, men problemet är ett jag inte har hittat en givare som passar, så därför överlät jag det till forumet att hitta en sådan, det är inte hål rakt genom skrovet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag limmade in ett liknande rör i en tidigre båt. Fyllde sedan röret med glycerin och monterade en ekolodgivare i locket som sedan doppades ner i glyserinen. (det var ett äldre lod med roterande visning) Lod-givaren behöver inte passa exakt i röret det viktiga är att glyserinen hela tiden finns där och ger möjlighet att sända signalen utan att det kommer luft emellan.

Köpte senare ett bättre ekolod och limmade i stället fast den givaren på skrovets insida.

Bägge metoderna ovan är alternativ för att slippa borra hål i skrovet, och de fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpa ett lod som passar mej, Inte välja efter röret. Går det ner i röret så är det bra.

Om inte, är det inte svårt att med kitt fästa ett nytt rör/burk. Jag har i min båt en glassburk (utan botten) fastkittad och fylld med vatten, givaren fäst så att den knappt når ner till skrovet. Skulle inte placeringen vara bra så är det lätt att flytta givaren. Givaren bör placeras på den sidan där propellern går neråt.

Du är ju händig, (såg att du bytt proppaxeltätning), att klistra fast ett nytt rör fastsatt på det gamla röret är inte besvärligt, ( 2 slangklämmor eller dyligt runt bägge rören). Förhoppningsvis är den gamla platsen bra som givarplacering.
För mer avancerade och permanenta installationer kan man välja 5 eller 7 cm avloppsrör de är käcka för till rören finns lock med tätring

post-571-1394236950,6988_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, jodå tummen sitter inte mitt i handen, men lite lat kan man väl få lov att vara ibland. Fast nu fick jag lite griller i dumskallen, givaren är placerad på babords sida då det satt en MD21 i båten, nu sitter det en Lombardini, bl.a p.g.a att den har blivit lovordad av dig. Lombardinin roterar väl åt motsatt håll än md21.an?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog hamnat i samma läge som jag gjorde, dvs hittar ingen givare som passar i röret.

Jag kollade därför - nu - runt lite på nätet bla Huminbird och Lowrnace hemsidor, men de givare som är av den aktuella typen är alla för stora (för långa)

Fördelen med röret är att det går att rikta,(som visas i bilden ovan)  men du kan göra det även om du limmar givaren mot skrovet, du får plasta upp och sedan slipa ner plant så du får riktningen mer nedåt och sedan limma fast en givare. Det är nog enda lösningen på problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för din insats för att hjälpa mig, lösningen blir väl förmodligen att köpa ett ekolod med givare och installera detta och prova mig fram efter sjösättning med givaren i en plastpåse med vatten, därefter när jag har hittat den optimala placeringen en rejäl klick med sika och fästa givaren där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att givaren bör placeras på den sidan där proppen gåt nedåt, fick lära mej när jag fick utbildning i Norge på Simrads lod och sonarer. Har inte märk någon skilnad i min båt där jag flyttat från ena sidan till den andra, (för mitt nya lod störde det framåtseende).

När jag bytte från Status Marin (samma motor som MD21an) till Iveco/Lombardini ändrades inte rotationen, jag behöll proppen men ändrade stigningen.

Köp ett lod som du tror blir bra. Installera det på lättaste sättet. Blir det inte bra flytta givaren.

Snart har isen smält så man kommer ut igen, våren nalkas.

http://lasselundell.se/februari.html

http://lasselundell.se/page15.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte provat, men jag tror inte det funkar att limma fast den med Sika, då det är gummi i detta som kanske/troligen dämpar den akustiska signalen. Jag tror att det  är bättre med plast eller epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra med Sika, men det får inte finnas någon luft i kittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag kan vittna om att SIKA går utmärkt! Jag körde med det i min Stortriss och jag hade grymt bra ekobild. Det är som tidigare skrivits mycket viktigt att man inte låser in luftbubblor då dessa helt bryter signalen men det gäller ju med vad man än använder för att fästa givaren.

Jag är mycket glad att jag limmade min givare med SIKA eftersom jag ville ta med mig lodet till vår nästa båt. Hade jag limmat med epoxi hade det varit omöjligt utan att såga i båten. 

Jag har ännu inte hittat bäst plats för givaren i nuvarande båt men jag har fått hyfsade signaler på vissa ställen genom att använda VVS-kittet. Detta kan man ju enkelt flytta runt till olika platser tills man hittar rätt. Får se var givaren hamnar till slut.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag förstår sitter det ju redan en givare där, som förmodligen passar till ett Seafarer 701 eller 501. Då skulle det ju bara vara att plugga in. Det är ju ett sådant där äldre med roterande vinge. Jag har ett sådant och det fungerar fortfarande.

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=209531

Dessa förekommer väl fortfarande på Blocket ngn gång då och då.

Dvs. om du vill vara lite lat och bekväm

Senast ändrad av Wingan | 20 februari 2012 | 01:29

Senast ändrad av Wingan | 20 februari 2012 | 01:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det skulle vara omöjligt att ta bort en givare limmad med epoxy har sagts så många gånger att det har blivit en sanning!

Men så länge det inte finns någon armering i epoxyn är det inga större problem.

Man behöver inte köpa någon speciell givare för innombordsmontering, utan det går bra med den akterspegelsgivare som brukar levereras med loden, den funkar genom skrovet den med och går att fästa med vad för klegg du har till hands.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det skulle vara omöjligt att ta bort en givare limmad med epoxy har sagts så många gånger att det har blivit en sanning! Men så länge det inte finns någon armering i epoxyn är det inga större problem.

Det kan mycket väl stämma att det är så...men jag kan liksom inte riktigt se anledningen till att ta till epoxi för detta ändamål. Varför kladda med tvåkomponent som sätter fast givaren väldigt hårt (även om det kanske är möjligt att få bort den sen) när det räcker bra med att knåda till en klump VVS-kitt och trycka dit givaren.

Det känns lite overkill för mig bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den givare jag monterade invändigt var en akterspegelgivare, ganska stor 3-kantig puck. För att göra jämt för denna och för att även rikta den mera rakt neråt så limmade jag på epoxi som likt en kilformad kloss under givaren gav rätt vinkel nedåt. För att inte limma fast givaren för gott satte jag tejp på den.

Fungerade perfekt 1:a året, Sommaren därpå hade tejpen släppt från givaren (dvs luft under givaren = ingen funktion) tog då bort tejpen och limmade givaren med epoxi, (troligen hade det räckt med Sika)

Fråga,

Är det någon som har erfarenhet att limma med Sika och samtidigt vicka givaren så den blir riktad nedåt på en sned bottenyta, jag använde här epoxi eftersom det mest liknar skrovet i övrigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har satt fast flera sådana med sikaflex på insidan av skrovet -  Den jag har i min egen båt har suttit nu i 7 år utan problem. Bilden är från senaste installationen, fungerade direkt. Den sitter på en yta som är ca 30 gr sned

Man tvättar rent med aceton, lägger ut en kladd med Sikaflex och trycker dit den - färdigt. Hur lätt och enkelt som helst.

Senast ändrad av Paliswe | 22 februari 2012 | 16:16

post-10017613-1394236952,632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger givaren i 30 grader tappar du känsligheten mest på ena sidan.

Man kan likna givaren med en strålkastare som har en viss utvinkel och med mest ljus i centrum, vinklar man bort ljuset missar man en del, mest på större djup. Men visst lyser det! Och lite ljus kommer tillbaks.

http://predator.nu/wp-content/uploads/2011/04/underbaten1.gif

post-571-1394236952,6805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte upplevt några som helst problem med detta, Givaren riktas så att den pekar så rakt ner som möjligt, även om båtbotten är sned.

Kan kanske vara ett problem om man är ute efter de djupa fiskarna, men om det är 28 eller 30 m djupt bekymrar mig mindre.

Senast ändrad av Paliswe | 22 februari 2012 | 19:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att du inte vet vilka fiskar du missat pga. att givaren är fel installerad.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju ett problem i sig, men jag använder ekolodet uteslutande för navigationsändamål, mest för att se att det verkliga djupet är ungefär vad sjökortet säger att det ska vara. Då vet jag att jag är på rätt djup. Fiskarna låter jag simma lugnt där nere i djupet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...