Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
ntica

doghouse/sprayhood

Rekommendera Poster

(hittade inte gamla tråden??!!) Har gjort mall av björkplywood 4mm tänkte först använda denna som endst mall = plasta utanpå & bryta loss. men vad tror ni om att plasta in plywooden-som kärna typ-bägge sidor? för nackdelar? vanlig polyester el epoxi? vanlig hackad väv?

tänkte även lägga/plasta in vprör i kanterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känsligaste stället om man plastar in plywood borde i så fall bli alla ändytor på allt trä, där kan det suga vatten. Dvs där en vertikal träyta går emot en horisontal och liknande, där uppstår böjkrafter och sprickor i laminatet, liksom i alla kanter, ursågningar, borrhål mm.

Men om man efter första plastningen sedan kapade bort alla hörn och kanter där trä möter trä och där plastar in på nytt så att alla träbitar som plastas in hamnar inne i konstruktionen och den blir helt tät, och plastas med glasfiberlaminat från båda sidor då borde det funka.

Tex båtdäck har ofta distansmaterial  balsaträ och det fungerar så länge balsan hålls torr genom att däcket är tätt. Och att balsan slutar en bra bit ifrån alla ställen där infästningar och beslag skall sittas, så att alla dessa hål mm placeras där inget distansmaterial finns. Och att man i de flall distansmaterialet påverkas inte sedan sågar och borrar hål i det utan att omsorjsfullt tätar hålen med plast och sedan tätar av det man skruvar dit med tätmassa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju teoritesera om det mesta, men man måste nog ha en viss propotion på verkligheten. 

Det har plastats in mycket plyfa och ren trä i båtar av proffsbyggare på varven. Har bara haft gamla båtar och det är åskilligt inplastat trä som jag upptäck ha varit ruttet. Senast i går kapade jag ner delar av den gamla motorbädden i min motorseglare från 1979. Den bestod av ihoplimmad plyfa, som plastats på utsidan. En del av plyfan var rutten. Det har väl kommit in fukt bl.a. via de franska träskruvarna som motorfästena var bultade till motorbädden med. 

Motorn har ändå suttit fast- vad jag har kunnat märka.

Bygger man ett doghaus på en gammal båt och plastar in stommen av plyfa och plyfan delvis skulle ruttna inom några år, så är det väl inte hela världen. När man amatörbygger i glasfiberlaminat är det väl i regel att man lägger på för mycket plast än för lite. Laminatet blir ganska starkt i sig själv.

Vad jag förstår skall trådskaparen långsegla. Om plyfastommen börjar ruttna om några år - vad spelar det för roll på en sån här konstruktion. När det blir för dåligt får han väl reparera eller bygga nytt. En sprayhood i tyg har även den en begränsad livslängd. Det som tar tyget är ju solen.

Det var av den senare anledningen jag byggde ett dooghaus på min havsfidra.

För lite inspiration till trådskaparen http://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen... har kollat in din tråd tidigare & ditt bygge. ser mkt bra ut & fint gjort, tycker bara det verkar bökigare att göra. Tänker köra på inplastad plywood, som du/ni nämner när,om det blir kasst får man reparera el. bygga nytt. Viktigt som nämts ang. änd-träet får vara vaksam på de ställena.

fastsättning i ruffen?!... kan man ev. plasta fast hela bygget tro? kanske slipa bort gelcoaten runt, vid fästpunkterna. tips?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gladpack på plywooden innan du plastar så kan du ta loss den sedan utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har personligen svårt att gå genvägar. Om jag gör nåt vill jag att det skall va gedigert. Brukar i regel inte kompromissa med att göra enkla lösningar om det går att göra ett jobb riktigt.

Därmed inte sagt att det blir så mycket sämre om man tar genvägar. Mindre arbete och framför allt billigare.

Visst kan du plasta fast dooghauset som du skriver. 

Som en av mina kompisar alltid brukar säga; det finns alltid två möjligheter

Antingen så lägger man en del jobb på fastsättningen så att det ser snyggt ut. Målar med en matchande men avvikande färg eller med rätt färg - vilket är svårt på en gammal båt.

Eller så låter man det se ut som skit. Sen finns det ju en massa lägen där emellan. 

Själv valde jag att skruva fast, men ruffen är ju ändå förstörd om nån skulle vilja ta bort Dooghauset, man får nästan måla om hela överbygget om det skall bli riktigt snyggt, precis som om du slipar bort gelcoaten och plastar fast.

Man skall nog inte bekymra sig för mycket om vad som eventuellt kan hända i morgon - och speciellt inte med en gammal båt. Huvudsaken att det fungerar som det är tänkt. Ser det dessutom inte allt för illa ut, så är det ju en bonus.

Jag har ett krav utseendemässigt på det jag gör på min båt. Det får inte se värre ut än skepparn. Som du förstår är ju mina krav på utseendet ganska lågt ställdawink



Senast ändrad av toaen | 20 februari 2012 | 10:12

post-945-1394236950,9104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen...Gillar heller inte genvägar & försöker verkligen göra så bra jag kan. Jag undrar om det verkligen blir bättre utan plywood emellan?! Man försluter ju totalt själva skivorna...Anser också det Estetiska är viktigt = ser bra ut. kanske både skruva & plasta fast hodden framöver?!

Gillade ide'n med gladpacken funkar verkligen? skulle ju spara en mindre förmögenhet på detta! TACK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte all säkert att det blir bättre med bara glasfiberlaminat än med inplastad plyfa, och försluter man alla kanter håller plyfan säkert båten ut.

Problemet, som jag ser det, är att få en snygg form om mna bygger något i bara 4 mm plyfa som man plastar på båda sidor. Hur får man det att hålla ihop innan man plastat det hela? hur får man till de rundade formerna, som i alla fall jag vill ha, och hela kontruktionen inte ser kantig ut.

Pluggen till mitt dooghause byggde jag av skräpmaterial som jag hade hemma i källaren. Tom färgen som jag målade de sidorna jag skulle plasta var överbliven färg, som med all sanolikhet hade stått kvar  hyllan tills den ändå hade torkat ihop. Så för min del kostade pluggen inte mig något mer än arbetet. Dessutom hade jag hela tiden koll på hur det hela skulle se ut när det var klart. Jag byggde den ju på båten.

Med det konstruktionssättet fanns det ingen anledning att köpa och laminera in plyfa i konstruktionen. I taket var det naturligt att lägga in divinycell, för bärigheten och att jag kunde sänka ner solcellspanelen.

För mig är det sättet att göra det på det naturligaste och enklaste. Andra har kansle andra ideer som fungerar bättre för dem. Tror inte att man kan tala om rätt eller fel i sådana här sammanhang- Är tillverkaren/ägaren nöjd med sitt jobb och det hela fungerar som det är tänkt är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra mallen i bonocell, klarar både polyester och epoxi så valet är fritt vad man vill använda. Lite tjockare men smidigt att arbeta med.

Vill man skippa sandwich så använde epoxi då kan man ju köpa billigaste markcellplast/frigolit och göra formen med sedan som någon sa, täck den med gladpack och på med epoxi/väv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen... downsiden är just formen, som blir kantig. Har tittat på Björklunds bygge på sin Mosun, Golden Lady. Den är kantig men ser ok ut tycker jag = kan leva med detta, tror jag... ska montera på den snart så får ta ngr. bilder & flukta in den ordentligt så det hela passar in...

Tänkte fästa ihop plywooden med mindre småläkt & skruva fast.

Gillar fortfarande gladpacks tänket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog så konservativ att jag annser att det enda som skall va rakt på en båt är vattenlinjen.

Jag skulle ren psykiskt inte klara av att göra nåt som är så fyrkantigt som  Kurt Björks dooghause. Och jag skulle definitivt inte klara av att leva med det. Speciellt inte när det är nästan lika  lätt att göra något som är betydligt snyggare. Men det går kanske snabbare att spika ihop en fyrkantig låda utan någon som helst turing.

Men som sagt - är man bara själv nöjd med det man gör så är det ju ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En längeseglare vi följt genom åren är Annika och Björns Lindisfarne. 

De har en av de bäst skötta hemsidorna som ska tillskrivas Annika vad jag kan förstå. Vi har varit på deras föredrag med bildvisning på SXK de sista två gångerna. Fantastiska äventyr med bilder och filmer.

Björn är mycket händig med båten som hela tiden underhålls. 

Här är några bilder om den hårda sprayhooden som de låtit tillverka. Det är väl värt att titta igenom deras album. Mycket åskådligt och lärorikt och massor med tipps.

http://www.sailaround.info/detaljer/6-sdr/6sv/r203.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket matnyttigt och bra sida, lite fel på länkar till bilderna men det fixar dom nog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ngt.ting. Nu har jag plastat in min Sprayhood/doghouse... men behöver er hjälp nu! Tänkte först slipa ned den roffliga ytan, för att sedan spackla upp en jämn & fin yta...(Epoxispackel el plasting padding???)

Efter detta funderar jag om man bäst stryker topcoat på spacklingen-efter slipning dock!- el bättre med ngt. annat som ytskickt??? Eller det böves ngn. primer innan? tips vore tacksamt.

1. vilken är lämpligaste/smidigaste spackel sort???

2. ytskickt... topcoat el vad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja ha synpunkter om täckytan på mitt doghouse & tips ang. lämplig spackling... ingen?

Top coat rakt på Spackel ytan?

Lämpligaste spackel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ett glasfiberspackel till överkomligt pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så gör du det på det riktiga sättet och använder det du nu byggt som en form/plugg.

Spackla slätt och fint på avigsidan med glasfiberspackel, slipa vaxa och bygg sen inifrån och ut med gelcoat och glasfiber och plast/epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Killerbos tips är flera. 

Lättare att få slätt då spacklets hållbarhet är av underordnad betydelse. Kan använda riktigt lättslipat spackel. 

Gelcoat kan målas i formen.

Flera hardtoppar kan plastas i formen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med polyester blandar du spackel av polyester och talk. Blanda bara i härdaren ordentligt innan du blandar i talken till spackelkonsistens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...