Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gäst daniel

Erfarenheter av Eberspächer D3W?

Rekommendera Poster

Gäst daniel

Hej! Funderar på nya värmare och kikat på både luft och vatten, sitter vatten i idag och tänkte ev bygga vidare på det. Kollat på D3W från Eb. men effekten mellan 1600-3300 watt känns lite konstigt. 1600 som lägst är väldigt mycket, speciellt i ett vattenburet system, slår den av när tempen ökar? Startar den automatiskt upp? Erfarenheter och synpunkter på denna värmare tas emot med glädje!! Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:x-mas: Hej! Om D3W värmaren är för stor beror på hur mycket din kylare rymmar. Värmaren startar upp på full effekt och läsar kontinuerligt av vattentempen, och stiger den för fort, drar den ner på effekten. När den har nått maxtempen, går den ner på lägsta effekt, och fortsättar tempen att stiga, stängar den av flamman, men övervåger ständigt tempen. När den då fallar till under en viss temp. kopplas flamman åter in. Personligen tror jag inte att 3 kW värmaren är för stor, men denna värmare är främst framtagen som tillsatsvärmare för moderna dielsel drevne motorer (TDI) som komplement till kupevärmaren i norden, då dessa motorer inte producerar tillräcklig med värme under vintern. Mvh. Frank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

men denna värmare är främst framtagen som tillsatsvärmare för moderna dielsel drevne motorer (TDI) som komplement till kupevärmaren i norden, då dessa motorer inte producerar tillräcklig med värme under vintern. D3W Z :an är med andra ord är speciellt utprovad för att värma upp vattenburna system,det borde inte kunna bli bättre? Är det kanske så att du ska byta ut en wallaspanna? Tänk på att eberspächer inte godkänner din takskorsten. Hur du gör i din båt kan ingen tvinga dig till. Men det kan vara bra att veta vad tillverkaren tycker ang tex garanti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Ursäkta mig! Man kanske skulle läsa allt inna man öppnade munnen?!! Man brukar räkna på minst 1lit/vatten per 1000watt. För att sedan behöva ett expansionskärl på 5-10% av kylsystemets totala mängd. Ja du kommer troligtvis komma fram till att det inte behövs så mycket. Du måste också räkna på effektuttaget, detta får ju´inte överstiga värmarens maxeffekt. Har inga siffror i huvudet på watt-förbrukningen men kan exlusivt avslöja att vattenvärmaren drar betydligt mer watt än luftvärmaren. För att sedan jämnföra montaget på värmarna där luftvärmaren är betydligt enklare att montera, och du kan ta in utomhusluft,värma upp den och trycka ut den genom ventilen(luftombyte). Jag tycker personligen att enda anledningen att montera vattenvärmare är att kunna lägga v-vattenberedaren i slingan. Och självklart så låter det lite ballare att säga att man har ett vattenburetsystem i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en D3W i en Maxi 999. Det sitter sammanlagt c:a 3 meter radiatorer i båten. Jag har försett den med en rufftermostat så den kan starta och stanna vid behov. Den startar och går som en klocka. Jag har installerat den med ljuddämpare på både insug och avgas, vilket rekommenderas. Då hörs den väldigt lite, det är mest bränslepumpen som tickar, och den har jag satt inne i ett grövre PVC-rör och omgärdat den med motorrumsisolering. Den har en brutal värmeeffekt trots sin litenhet. Därför dröjer det inte så länge innan den går ned från 3.3 kW till 1.6 när returen från radiatorerna blir för varmt. Jag monterde då in en fläktdriven radiator (typ Hjertmans) som kan suga in ytterluft och värma den. Fläktmotorn drar bara 0.3 Amp, och jag har en brytare så jag kan välja om den skall köra fläkt eller ej. Med fläkten igång så går varmaren nästan hela tiden på full effekt, och detta ger då även en bra utblåsning av fult från båten. Som cirkulationspump har jag hittat en modell som säljs i husvgnsbranchen med magnetkoppling mellan elmotor och pumphjul så den inte kan läcka. (Primusmodell) Den drar 0.15 Amp och är tyst. Som sagt det hela fungerar jättefint. Att jag dessutom har en elpanna på 1-2kW med egen termostat som går på landström gör ju inte installationen sämre. Den sitter helt enkelt i serie med D3W med egen 230VAC-pump. Pumparna stör inte varann, centrifugalpumpar täpper ju inte flödet stillastående. Rena drömmen, ljudlöst, in med landströmskontakten, ställ in termostaten på önskat värde och skit i vädret... Om du dessutom råkar ha varmvattenberedare ombord så lägg den sist i värmeslingan före D3W. Bland INTE in motorns kylvatten i värme/varmvattenberedare, du får galvanisk korrosion som ett skott på posten om du inte är VÄLDIGT duktig på installation OCH använder en isolertrafo på 20 kg och 5000:- Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekomenderar en luft buren värmare. den trycker ut fukten mycket effektivare. och båten blir varmare snabbare. Såg att det fanns en varmvatten beredare som man värmde med luften okså på blocket .se. vet ej om det funkar. dock var den endast på 5 liter. själv har jag luft buren värme i min 38 fotare och den ligger i året runt. Dock har jag en reflex kamin som jag ska installera till nästa vinter so loong // Tom

post-5955-1394234336,2031_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...