Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
fred_e

Hyra ut Segelbåt till eget AB - Nu blåser vi Skattmasen

Rekommendera Poster

50 % av  7-800 000 blir för mig runt 350-400 00. Stoppar du resten i Stadsmissionens bössa,eller Pensionsförsäkring? Med dina räknekunskaper hoppas jag du har en Revisor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 % av  7-800 000 blir för mig runt 350-400 00. Stoppar du resten i Stadsmissionens bössa,eller Pensionsförsäkring? Med dina räknekunskaper hoppas jag du har en Revisor.

Jag räknade kallt med att han tog resten svart. Nä, jag räknade fel som den skitskalle jag är. Hoppas poängen gick fram ändå.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte skattetrycket som trådskaparen tog upp, utan att han vill ha hjälp med upplägget hur han skulle kunna blåsa skattemasen (som han själv uttryckte det)

Du menar alltså att Svenssons som tex är linjemontörer på ett elverk och som ser till att ni med dubbelt så hög inkomst får el i era företag och bostäder är latmaskar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte alls hålla på mig, men tack i alla fall. Är man motvalls kärring som ogillar när vissa snor åt sig våra gemensamma tillgångar för egen vinnings skull, så är man. Är man i den ekonomiska situationen att man kan skatteplanera så att vi gemensamt - dvs staten - får betala en högt eftersträvad båt på 5-6 år när en stor mängd människor har det oerhört enonomiskt svår i dagens samhälle, så tycker jag det är skammligt att överhuvudtaget ställa frågan hur man skall bära sig åt på ett internetforum. Det är tillräckligt illa att många över huvudtaget tänker tanken. 

När jag lägger på presänningen över sittbrunnen, brukar jag ha ett hål so är lätt att öppna och stänga igen. Jag har varit nere både på förmidagen och eftermidagen och jobbat i båten. Bytte motori båten för 14 dar sen. Hade tidigare en motor med hydraldrift på proppellern. Läckte hydralolja, samt att den har förlorat allt mer kraft genom åren. har låtit montera en motor med rak axel där oljetanken satt tidigare. Motorerna är ju mindre idag och den nya motorn som är lite starkare än den gamla, fick plats under durken i däckssalomgen där olketanken satt tidigare.

Förmiddagen ägnade jag mig åt oljesanering och rengöring i det gamla motorrummet och eftermiddagen åt att ta ur i den gamla motorbädden så att oljetanken tar så lite av utrymmet som möjligt. Eftermiddagens arbete fick ett abrupt slut då det enda sågbladet jag hade med i båten gick sönder. Fast för en trött gammal gubbe är det inte så dumt med en vilopaus, med lite tjöt på MG som avkoppling. Alltid kan man reta nån. wink

Hittade ett par nya blad i källaren och strax skall jag åka ner till båten för ett kvällsskift. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där hade det suttit bra med lite bluffakturor o lejt bort jobbet som stolpskotten i tråden,men själv är bäste Dräng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen:
Du menar alltså att Svenssons som tex är linjemontörer på ett elverk och som ser till att ni med dubbelt så hög inkomst får el i era företag och bostäder är latmaskar!?

Vem har sagt det? Se dig runt lite, samhället har förändrats de senaste 30 åren, vart går pengarna?

Vad får dig att tro att jag är höginkomsttagare? För att jag inte är avundsjuk? Jag tjänar ungefär som en linjemontör...

I ett idealsamhälle där man får tillbaka skattepengarna i olika livssituationer är det OK med skatt, I Sverige icke! Fick jag välja hade jag helt slopat skattesystemet och bekostat rubbet med privata försäkringar, som ett extrem-USA.

mvh

Senast ändrad av kapten_cook | 18 februari 2012 | 18:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir inte så mycket roligare med en större båt. Iallafall inte så mycket roligare att det kompenserar det dåliga samvete det medför att ha fått den pga snuvade medborgare som bara har råd med en eka om ens det. Att komma ut på havet är en enorm bonus och har man väl fått möjligheten blir det inte så mycket bättre. Det är samma hav även med en 65-fotare.

Liten båt små avgifter och problem. Med stor båt blir det krångligt i hamnar och dyrt med allt som ska till för att hålla den igång och mer skattsmiteri.

Jag har också Grekland i tankarna som många andra.  Flera tusen miljarder utslängda på helt improduktiva privatprojekt. Nu behövs tusen miljarder igen som räcker två år.

Genererar inte många nya jobb med ett hus för 10 mille när det väl är byggt. Eller båt. Pengarna ska in i nåt som skapar sysselsättning inte för konsumtion eller öka det egna bankkontot. 

Var själv egenföretagare i litet företag med tio anställda i ett par decennier och funderade över idéer som dina men det finns inte så många lättlurade skattmasar. Visst kan du ha ett företag som hyr ut båtar men allt eget utnyttjande har samma kostnad och ska komma från din plånbok med skattade pengar.

Det blir hela tiden en strid mellan dig och masen hur mycket du har nyttjat den. T.ex fick firmabilen inte användas av mig utan förmånsvärde mer än c:a 50 mil per år. Min syn på detta med skattesmiteri blev att jag inte hade tid med det då lönsamheten i det är för dålig. Jag tyckte inte det var kul heller utan jobbade istället med min verksamhet som jag var bättre inom.

Jag vet att många egenföretagare satt med sina böcker på kvällarna och försökte vara kreativa men jag lejde bort det till en revisor som kunde det bättre och man blev avrådd från all kreativitet. Syltburken fick vara ifred och jag fick ändå en släng av sleven. Våran Forgus går inte av för hackor och är bara 33 år gammal och seglar snällt dit vi styr den.

På köpet fick jag också behålla ett gott samvete och ett sånt följer en varje sekund, minut osv. Den lilla extra glansen med en större båt har inte en chans jämfört. 

Jag är inte så änglalik eller patetiskt som jag låter men så blir det ju alltid när man ska försöka vara bror duktig. Det är roligt att betala skatt när man vet att andra också får det bra. Önskar att de som har det bra i Grekland, Irland, osv inser det och skaffar sig en regering som får ordning på alla smitare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade en god vän som till varje pris ville vara företagare, för det var ju tydligen finare än att vara anställd.

Han startade genom åren tre företag som alla kursade.

Gemensamt för alla tre var att det första som införskaffades var ett flott kontor med matchande möbler mm.

Han använde sej av små bokföringsbyråer och försökte få in campingbussar som tjänstebilar

båtar som arbetsredskap mm   

Han pratade hela tiden om hur fiffigt alla dessa upplägg var.

Varje år åkte han på en stjärnsmäll när skatteverket sagt sitt.

Ofta med tillhöraande konkurs.

Därför säjer jag igen: Om du tänker köpa båt privat och dribbla mellan ett eller flera bolag som

du är ensam ägare till och dessutom plocka ut pengar privat ...... Moooahahhaaaaaa

Kan tillägga att min gode vän numera är anställd reser världen runt och har det väldigt gott ställt.

Själv driver jag ett fåmansföretag som går runt men inte mer surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om Grekland, släng ut parasiterna ur EU och låt de segla sin egen skuta i sank. Varför ska resten av unionen vara med och betala med lån som aldrig kommer att återbetalas ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olyckligt vald trådtitel som tydligen upprör vissa. Frågan är dock relevant och intressant.

Det som förvånar mig är att vi tydligen har representanter från Proggrörelsen och VPK här på MG. Jag säger inte att jag uppmanar till skattefusk (vilket det inte handlar om här), men står helt frågande till de starka reaktioner som vissa uttrycker. Har ni erfarenhet eller kunskap i frågan? om ja, ge TS ett vettigt svar. Om inte: avstå från att spy galla på grund av politisk övertygelse. 

Jag vill inte kasta mer bränsle på elden men konstaterar att jag kommer ta vissa inlägg här på MG med en extra stor nypa salt framöver. Den som tror att han betalt min bil, båt eller mitt hus bara för att jag använder de möjligheter lagen erbjuder att minimera den skatt jag betalar, delar inte min syn på världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som förvånar mig är att vi tydligen har representanter från Proggrörelsen och VPK här på MG Oj va  medveten  du trodde du va då Stolpskott! Så vi skulle inte ha tillgång till Båt,eller detta forum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VAAAA är VPK här?

skämt åsido jag hopas då att båtägare är ett tvärsnitt på samhället (mer eller mindre)

det vore tråkigt annars.

Och ja, jag har erfarenhet av att man (kunder mm) dribblar in privat konsumtion i företagets 

bokföring.vilket väl var vad frågeställningen gällde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24-seven! Härmed kommer jag länka till ditt intelligenta inlägg varje dag/gång som jag är inne på denna sajt :) (Dåre)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi nu lämnar moralen därhän (vilket njag inte gör i praktiken och inte heller rekommenderar, men i detta fall för att hålla diskussionen på det juridisk/ekonomiska), så betraktar jag upplägget som dömt att misslyckas.

Att hyra ut, eller sälja,  egen egendom till sitt företag, betraktas så gott som undantagslöst som eget uttag av lön. Det innebär att förutom den ersättning som företaget betalar till dig så kan du räkna med att arbetsivaravgifter mm ska påföras.

Om den uthyrda egendomen skulle vara absolut nödvändig för företagets verksamhet så kan en viss ersättning godkännas. Om så skulle vara fallet , dvs ditt bolag sysslar med båtuthyrning och har intäkter för detta så kan möjligen en viss ersättning godkännas, men sannolikt är då din uthyrning att betraktas som rörelse och du ska själv skatta för den intäkten.

Om upplägget är att betrakyta somenbart tillkommet för att undgå beskattning så kommer normalt skattetillägg att påföras.

Jag är själv inte skattejurist men egen företagare och gift med en ekonom/revisor som håller mig i herrans tukt och förmaning.

En fortsatt trevlig helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt alla hätska inlägg om detta. TS frågar ju egentligen bara om det är möjligt att göra på detta vis. Visst en otroligt infantil och dum överskrift men faktum kvartår att detta kallas för skatteplanering. Detta görs varje dag av folk både Svensson och egna företagare. Just denna fråga handlar väl egentligen inte om att blåsa någon på skatt utan snarare att utnyttja dom lagar och förordningar som finns.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker dom rika ska handla mjölken på NK ;)

det är så enkelt för 7-16 8-17 jobbare att säga att dom ALDRIG skulle fiffla
kan sätta 10:- på att dom skulle göra det om dom fick chansen

hur många storbolag typ IKEA o HM som inte flyttar pengar fram och tillbaka för att slippa betala skatt??

som sagt lär mig med mina 7-16 8-17 jobb hur jag ska betala mindre skatt så lovar jag att göra det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min poäng var uppenbarligen inte tydlig nog: Proggrörelsen och VPK existerar inte idag i sin urspungliga form ofta anklagade för frispråkiga och inte alltid genomtänkta uttalanden samt kraftiga reaktioner på allt där man ansåg sig se ett spår av överklassens förtyck av samhällets svaga etc. År 2012 har samhället lite tålamod för politiska extremgrupper (oavsett höger eller vänster)och därigenom begränsas den massmediala ytan för dessa, varpå de självdör eller slipar sina argument om de vill att någon skall lyssna. Självklart skall Sveriges båtägare utgöras av ett politiskt tvärsnitt och jag respekterar alla åsikter oavsett färg, så länge de korrekt underbyggda och inte är uttalanden i stil med: överklassen skall alltid låta oss knegare betala. Slipa argumenten, tiden då man kom undan med detta som en intelligent synpunkt är förbi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar över politiken div idelogier mm

TS tyckte sej ha fått en fiffig ide vilken han har fått svar på i olika former.

Nej det är inte ok att starta bluffbolag för privat konsumtion där man virrar till det med privat

ägande/hyresintäkter som kvittas mot förluster i div bolag som man är ägare till.

,åker dit så det sjunger om det.

Det är inte ens skatteplanering  bara dumt och dessutom olagligt.

Varför inte löpa linan ut då, tänk större hyr ditt hus av ditt egenägda bolag i något skatteparadis

var inte anställd av det eget bolag utan hyr in dej från ditt eget bemanningsföretag baserat i Jersey, hyr din familj, mot  hög ersättning från samma bemanningsföretag och din hund och... osv osv

Det kära vänner är inte heller skatteplanering utan bara urbota dumt .

Tycker inte illa om någon av er inte ens Ts , verkar bara vara lite naivt tänkande.

Trevlig helg på er alla 

Elektrikar´ n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så insatt i olika skatteregler (trots att jag är egenföretagare) men jag hänger upp mig lite på att en hel del pratar i denna tråd om att TS upplägg är helt lagligt. Om det verkligen är så, varför inte bara ringa upp Skatteverket, berätta om planerna och se vad de säger?

Skatteverket är inte längre myndigheten som gör allt för att sätta dit vanliga människor som inte förstår reglerna utan de är väldigt hjälpsamma nuförtiden. Min far hade firma de sista åren han jobbade och ett år ringde en tjänsteman upp honom och sa att pappa gjort en liten miss i sin deklaration så att skatten blivit för hög. Tjänstemannen ville veta ifall det var OK att han gjorde ändringen eller om pappa ville skicka in en ny deklaration. Har för mig att det handlade om några tusen kronor.

När det gäller moralen i det hela har jag inte så mycket att säga men jag kom att tänka på ett gammalt uttryck:

Svensken tänker blått, röstar rött och jobbar svart.

Nu har ju svensken röstat blått de senaste valen och vem vet, kanske kommer även den sista färgen i uttrycket ändras framöver...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa läser Huvudinlägget som fan läser bibeln.

OM nu det är lagligt det TS menar, vad är då problemet??
Vissas avundsjuka och dess inskränkta åsikter luktar f-n här inne, snacka om Jantelagangry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och som jag skrev tidigare, om det nu är lagligt varför inte bara ringa Skatteverkat och fråga hur man bäst lägger upp det? De är nog bra mycket bättre på att svara på den här typen av frågor än någon av oss klåpare här på MG! cheeky

Jag har inte direkt kunnat läsa mig till någon avundsjuka i den här tråden så vad har jantelagen med saken att göra...?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du är ju precis en av de jag just beskrev här ovan!!

Är det olaglig det TS menar, eller vad vill du ha sagt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog luktar det Jante lång väg, om TS har hittat en bra väg att gå utan att det är olagligt så tycker jag iaf att man kan stödja honom till det, de flesta poster jag läst i denna tråd har de ju snarare varit det motsatta.

För övrigt håller jag med digwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är alltså avundsjuk ?

på vad då i så fall?

Och ja ts förslag är inte förenligt med skattelagstiftningen.

Tydligt nog ?

gör som flintstone säjer ring skatteverket och kolla då.

tänker definitivt inte stödja honom som du tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, nu förstog du det oxå det där ang Flintstone's förslagwink
Ibland ska man inte skriva för mycket om man inte belägg för det...

Hur var det nu, jo vissa läser inlägg som f-n läser bibeln, så var det ja!!

Senast ändrad av Snipan_71 | 19 februari 2012 | 02:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok har tydligen stött på ett troll.

tyckte du skulle kolla med skatteverket eftersom du inte (vill?)tro på mej.

Men gör som du vill ,bryr mej inte.

natti natti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är lagligt vad trådskaparen funderar över . då behöver han väl inte BLÅSA skattemasen.

Jag vet inte om du och alla andra som tramsat i denna tråden läst rubriken.

Hyra ut Segelbåt till eget AB - Nu blåser vi Skattmasen

Det var det jag reagerade på.

För mig betyder ordet BLÅSA att man lurar nån.

Hej och tack för mig

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2012 | 06:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att läsa alla som indigneras över tanken i ursprungsinlägget, vilket jag tror att skattmasen kommer att slå ned på. Många diskussioner har vi haft på jobbet om olika rikingar som smiter från skatten och inte sällan är de mest högljudda de som samåker till jobbet men drar av för egen bil. Ställer jag då frågan hur det går i hop med indignationen mot andra, blir svaret att det rör sig om så små summor. För mig är saken klar. Moralen är den samma, det är bara antal nollor före decimalkommat som skiljer. Ett klargörande. Jag menar nu inte att alla som varit kritiska till ursprungsinlägget skattefifflar, för det tror jag inte om medlemmarna här på MG, utan det är en reflektion om hur det fungerar ute i verkliga livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elektrikern: Hur vet du att detta inte är lagligt? Man kan ju göra ungefär samma sak när det gäller bil.

Som sagt om man bortser från den något omogna överskriften och den något provokativa tonen i posten så kan man säkert göra detta. Dock så blir det inte tal om att blåsa någon på nåt.

Den hyran som bolaget betalar dig komer att inkomstbeskattas som all övrig inkomst. De inkomster som bolaget får in för uthyrningen kommer att beskattas den med.

Som jag ser det så verkar detta bara jobbigt och du kommer inte att tjäna speciellt mycket på det. Skatteverket är väldigt kritiska när det gäller fritidsstugor och båtar. Mitt enkla råd är att hålla isär det privata från företaget. Gör istället egenuttag som du endast betalar 20% skatt på om detta är möjligt och köp en båt.

Jag måste säga att jag ogillar att vissa kallar en del för troll bara för att dom har en annan åsikt än en själv.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...