Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
fred_e

Hyra ut Segelbåt till eget AB - Nu blåser vi Skattmasen

Rekommendera Poster

Vill man vara laglig, och är beredd att hyra ut sin båt kan man naturligtvis gå via en båtförmedling (eller hyra ut själv...), och betala skatt på intäkten. Kan generera en rätt fet slant, och helt lagligt. Kontakta RTC så kan de berätta hur det fungerar, http://rtc.se/hyr-ut-din-bat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen ett seriöst inlägg, som faktiskt svarar på trådskaparens fråga.smiley

Nu är det over and out för mig i den här tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj vilket liv det blev...

Klargörande 1: Bisatsen - Nu blåser vi skattmasen var tänkt att anslå en lite skämtsam ton på rubriken. Det verkar ju inte riktigt gått hem i alla läger.

KIargörande 2: Jag har inte tänkt att blåsa någon utan funderar mest på hur man kan låta en båt betala sig själv under ett par år genom uthyrning. Jag har en båt och även små barn så jag behöver inte större båt nu men inser att om 5-6 år kommer behovet att finnas. Upplägget som jag länge funderat på är i korthet:

1. Starta bolag med verksamhet båtuthyrning

2. Hyra ut båten och låta intäkterna gå in i verksamheten

3. Använda båten som övernattningslgh i sthlm när jag är där på tjänsteresa

4. Inte använda båten alls privat (Jag har en segelbåt som ligger på västkusten)

5. Köpa ut båten efter 3-5 år från bolaget till marknadspris (ink moms)

Vad skull jag då vinna på detta? Privatekeonomiskt mycket lite eftersom jag som privaperson köper båten av bolaget till marknadspris .Men:

1. Jag skulle få en båt specad exakt som jag vill ha det

2. Jag skulle veta att den begagnade charterbåten är servad och underhållen efter bästa förmåga

3. Mitt båtuhyrningsföretag skulle förhoppningsvis sitta kvar med en slant som skulle kunna nyttjas för inköp av en ny båt och verksamheten skulle kunna fortsätta bedrivgas med liten vinst.

MEN detta upplägg är alltså OLAGLIGT (om inte förmåmnskatt för 22 veckor betalas) som  högsta domstolen konstaterat. Det är ju lite synd eftersom det i praktiken innebär etableringstopp för småföretag inom båtuthyrningsbranschen. Vem har råd att direkt köpa l åt säga 5 båtar i miljon klassen för att starta uthyrningsverksamhet? Inte jag iallafall.

Och hur ett småföretag i båtuthyrningsbranschen skulle skada barnen på dagis begriper jag faktiskt inte men det finns säkert nån rättrogen vänsterpartist som kan förklara det för mig.

När detta stod klart för mig så började jag fundera över andra alternativ.  Därav inlägget.

Sen tror jag väl som några av er skrivt att SKM skulle slå ner på detta upplägg också. Så fort det rör sig om fåmansbolag så uppstår ju en jävsituation som är svår att bortse ifrån.

Men ändå i den värld som SKM lever så kan man hyra ut en båt 22 veckor om året i sverige  för drygt 200 kr. Jag tro inte att nån här håller med om att det är möjligt men det finns nu beslut på detta  i högsta domstolen och för att tala klarspråk så är det ju dom som bestämmer. Det betyder ju att en invesntering på 1 miljon i en båt ger dryga 20 % i årlig avkastning!! Det är ju kanon! 5 år så är investeringen återbetald!   Jag tror alla inser det orealistiska i SKM bedömning i detta fall. Jag lider med stackarna på Bullandö som drev/driver en liten firma som sålde båttillbehör och som nu alltså blev upptaxerade med 170 40% skattetillägg. Det känns inte rimligt och m,åste ha varit en mindre privat katastrof.

Moral/politik diskussionen avstår jag ifrån. Men jag har nu lärt mig att MG inte är ett forum för skojfriska rubriker eller skatterättsliga frågor. Hädanefter ska jag bara ställa strikt tekniska frågor om båtar. Hedersord!

Jag tror dock att om jag och tex toaen sågs på en brygga i skärgården nån sommar så skulle vi nog inte ha några problem att ta ett glas vin och prata om ditt och datt utan att känslorna skulle svalla som det gjort här. Det är lätt att feltolka och ta till väl starka ord på nätet.

Senast ändrad av fred_e | 19 februari 2012 | 13:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte hur du resonerar, ännu mindre hur du räknar. Om du köper en båt som du enbart äger för uthyrning, dvs att du inte nyttjar den själv är det inga problem att hyra ut den 22 veckor, men om du nyttjar den själv gratis får du betala förmånsskatt, är det märkligt? Tror du uthyrarna på Bullandö nyttjar sina egna hyrbåtar privat i flera veckor per år? Och om du tror att avkastningen i ditt räkneexempel blir 20% är det dags för en grundkurs i ekonomi, du har ju räntekostnader, reparationskostnader, driftkostnader (bryggplats, bottenfärg, motorservice, segel..?) osv osv... Förstår heller inte varför det är orättvist med att betala förmånskatt för en förmån, vill du slippa kan du hyra ut båten till dig själv för ett maknadsmässigt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte tänkt lägga nåt mer krut på den här tråden, men med tanke på det sista du skrevväljer jag ändå att svara.

Jag tror heller inte att det skulle va nåt större problem om vi träffades. Däremot tycker jag att det var en urbota dum rubrik du valde, men den var väl vald för att provocera.

Nu har du nog lättare att känna igen min båt än jag med din. wink

Jag har en konstig båt. En av mina kompisar skrev i ett inlägg att jag är en orginell man. I stället för att dra ner fall och revlinor till sittbrunnen flyttade han masten dit Det är ju en sanning med modifikation, båten byggdes sådan. 

Så får du se en båt med masten i sittbrunnen, så är det med all sannolikhet jag. Har min ordinarie båtplats i Springets småbåtshamn på östersidan av Kungshamn. Får du se mig får du höra av dig.

Heter för övrigt Tommy Andersson och bor i Kungshamn

post-945-1394236944,0192_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grekerna är parasiter säjer du.Maringuiden är en plats, där folk av olika klasser i samhället,och politisk ideologi får mötas och växla erfarenheter,och kunskap.Jag känner mig inte som en parasit,men om jag har bidragit till att din ekonomi har blivit sämre pga mig,då ber jag om ursäkt.Jag hoppas att, om jag/du behöver hjälp där ute till havs ,kan vi hjälpa varandra ändå.Och du som vill skattefiffla eller kalla det för skatteplanering,lägger ett inlägg och förväntar dig att folk ska hålla med dig/eller inte, är  lite provocerande faktiskt.Moral,etik,fiffla,eller skatteplanera,behålll det för dig själv,tycker jag.

mvh Zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste få fråga Varför blåser vi skattmasen?

Varför kan vi inte hållas oss till dom regler som finns?

Följden av allt sådant blir att vi får ett register och en beskattning i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå kan Volvo blåsa skattmasen, så vadför skall ni kunna göra det!? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo är inte Svenskt företag och skall därmed beskattas i sitt hemland Kina.

Enkelt  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tilklägga att all skatteplanering är olaglig enligt Svenska lagar. Detta gäller även ovan text.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åberopar moderatorn att ta bort denna tråd. Hör inte hemma på detta forum. Jag tycker du kan ta upp detta på Flashback eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...