Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
fred_e

Hyra ut Segelbåt till eget AB - Nu blåser vi Skattmasen

Rekommendera Poster

Jag skulle som de flesta andra vilja ha en större och finare båt. Jag driver ett par bolag och tankar har funnits att starta ett till bolag med båtuthyrning som verksamhet och i detta bolag köpa en segelbåt. Man kan väl räkna med att man får in ca 50-80 per säsong netto i hyror om man lägger en ny 36-40 fotare på charter. Eftersom jag är mycket i sthlm men bor på västkusten så skulle jag även kunna använda båten off-season som övernattningsbostad. På det skulle jag spara ca 100.

Nu har jag dock läst på och det finns en hel del rätt trista domar på området där företagsledare blivit hårt förmånsbeskattade för tex en segelbåt som varit uthyrd kanske 6 veckor ett år., Då har SKM räknat med att de haft dispositionsrätten övrig tid och personen har beskattats med förmånsskatt för denna period. Ett fall som varit uppe i högsta domstolen var ett par på bullandö där skm bedömde att deras Jeannneu från 2001 hade ett marknadsvärde om ca 200 per säsong. De hade haft båten uthyrd en del ochg även själva anmält förmånsskatt för en vecka. Allt som allt blev de förmånsbeskattade för ca 170. Detta är ju helt galet men borde kunna vändas till en fåmansbolagsägares fördel.

Efter som SKM och nu även högsta domstolen slagit fast att en 37-fots segelbåt kan nyttjas 22 veckor om året för uthyrning och att marknadsvärdet för detta motsvarar ca 200 så borde man ju kunna införskaffa motsvarande båt privat och sedan hyra ut den till sitt nybildade båtuthyrningsföretag för just den summan. Regeln för uthyrning av tex privata bostäder till eget bolag är ju att hyra måste vara MARKNADSMÄSSIG och här har vi ju en dom från 2011 i högsta domstolen på att 200 är marknadsmässig hyra för en båt per säsong.

Sedan kan ju bolaget i sin tur hyra ut båten själv eller via RTC eller annat båtfirma.

I princip borde ju detta betyda att man kan köpa båten privat, plocka ut 200som  inkomst av kapital om året och låta bolaget stå för risken vid uthyrning. Givetvis kommer bolaget inte dra in några 200 per säsong eftersom man inte kan hyra ut en båt 22 veckor men den förlusten tar man i bolaget och skjutsar upp till sitt moderbolag för nedskrivning av vinsten där. Förmånskatt borde ju inte bli aktuellt eftersom man äger båten privat.

På detta sätt borde ju båten vara avbetald och klar inom 5-6 år.

Finns det nån här på forumet med juridiska kunskaperså vore det ju intressant med lite kommentarer

Senast ändrad av fred_e | 18 februari 2012 | 13:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker inte på att det är ju inte skattemasen du blåser, utan alla de du ställer frågan till och några miljoner människor till? wink

Girighet är rot till mycket ont.

Senast ändrad av toaen | 18 februari 2012 | 13:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsa kanske är fel ord men Skatteplanera inom lagens gränser är väl det jag menar.

Jag tycker att SKM bedömning i tex fallet med paret på Bullandö känns rätt magstarkt men eftersom högsta domstoen slagit fast domen så borde ju man ju kunna göra på detta vis utan att ens vara ute i nån gråzon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte bättre du skrev; Era dumma jävlar. Jag vill ha en mycket större och finare båt, men jag vill att ni betala rör den. Jag är nämligen så snål och gniden att jag tycker att ni skall betala för den. Sött in ett rundligt tillage bidrag på mitt konto.

Katteplanerår gör människor som inte vill göra rätt för sig.

Vi vanliga dödliga jobbar, betala skatt och köper våra båtar för våra skattade pengar.

Gnidenhet är roten till mycket ont.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ogillar att du försöker lägga ord i min mun och kallar mig girig.

Det är rätt uppenbart att du inte vet hur det är att vara enmanföretagare, vilka risker man tar och vilka villkor man har vid sjukdom arbetslöshet osv. Personligen anser jag att om man följer lagen så gör man rätt för sig. Men vi kan väl ta moral och politikdiskussionen i en annan tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr vet jag rätt mycket om hur männinskor, som inte kan skatteplanera överhuvud taget, har det. Dessutom känner jag väl till hur ensam och småföretagare har det.

Tycker också att det är ett olämpligt förum att ventilera hur man skall kunna blåsa skattemasen och därmed oss alla för att få en större och finare båt än man har lust att själv betala för.

Visst - du kanske tar risker, men jag hoppa att du kallkylerat med den och garderat dig för dom. Du har som egenföretagare även många fördelar. Att blåsa skattemasen och där med oss andra rättfärdigar inte av att du tar en del kalkylerade risker.

Girighet är rotrn till mycket ont.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är ett intresant upplägg, och borde vara skattjuridiskt möjligt. Jag anser inte at du försöker profitera på någon, utan det är ju snarast staten/skattmasen som gör det enligt den dom du redovisat.

Känns mycket märkligt med toaen.s kommentarer dä han verkar hävda att hans moral är mycket högre än andras. Som han säger bör han hantera dom åsikterna i något annat forum.

Fortsätt jobba på det, och håll gärna oss andra informerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....tycker bara att det är ett bevis på att du tänker köpa en båt du inte har råd med.

Senast ändrad av elektrikarn | 18 februari 2012 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,håller med,sådana där äckel hatar jag! Brukar inte tillkalla Moderator,men snälla,ta bort skiten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara värt att prova. Jag vet att många, inklusive skattejurister väntat på denna dom som en gång för alla skulle klargöra vad som gäller. Räkna dock med att även detta omvända upplägg på något sätt kommer tas till domstol för pövning. Men det låter helt genomförbart. Skulle dock rekommendera att du kollar igenom allt med en skattejurist först. Vissa personers moralkakor om detta beöver du inte bry dig om. Toaen: så längen man är på rätt sida lagen kan jag inte alls förstå din hållning. Skatt är en utgift som alla andra, speviellt om man är en extremt högt beskattad fåmansföretagare.

Senast ändrad av thundergod | 18 februari 2012 | 15:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kör på
ALLA gör det när dom kan
det är bara vanliga Svensson som jobbar 8-17 som gnäller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet som jag ser det är ju att staten/samhället är vi alla andra som får vara med och betala för att vissa ska glida ovanpå. Uteblivna skatter kunde ju användas till kollektivet för att de mest utslagna kunde få det bättre. Sjukvården behöver alltid förbättras, skolorna likaså.

Men kom inte och gnäll sedan att dina barn inte har det bra i skolan eller att när ditt enmansföretag kanske går dåligt så får staten hjälpa dig på fötter igen.

Jag är inte avundsjuk på dig, gillar bara inte att folk lurar kollektivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar bara inte med sånt här trams.

Fåmansföretagare själv som är dödligt less på att höra/få frågan om jag inte kan fakturera

företag,allmäna.hyresvärd eller fan och hans moster,arbetsgivare alternativt skriva om fakturan så

att det står något mer passande på den.

Och dessutom vara vrång när man vägra för alla gör ju så ?

Ingen verkar ha några som hellst samvetskval över att låta någon annan betala,varför ?

Båtar är en livstil,fritidsintresse och i några fall statusymbol  som vi (med undantag av några få yrken,alt var man är bosatt) klarar oss utan-

och då ska någon annan dessutom betala? paddlar hellre kanot än än sänker mej ned till den nivån.

Lycka till med att äga privat och dribbla in hyror från företag som du är ensamägare till  (skrattar mej fördärvad)

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men om han skippar att luras och inte köper båt får ju staten ändå inte in några pengar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant moraldiskussion.

Det är märkligt att de som ägnar sig åt olika typer av skatteplanering nästan alltid gör det i skydd av att alla andra också gör fel. Det är ungefär som att slå sina barn bara för att alla andra gör så.

Det finns en särskild lag som kallas skatteflyktslagen som säger att det som är formellt lagligt kan anses olagligt om det bryter mot skattelagens anda. Syftet är att täppa till kryphål i skattelagstiftningen.

Sedan är det så att företag - både små och stora - på olika vis har möjlighet att planera så att beskattningen jämnas ut mellan olika år i syfte att jämna ut inkomsterna mellan goda och dåliga år. Det är väl främst denna lagstiftning som bör användas istället för ett mera bedrägligt beteende. Vissa personer anser att även det är skatteplanering, men så är inte fallet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toan:
Utebliven skatt är ingen utgift, alltså ingen betalar för något om någon vara undgår skatt.

Staten kan inte få nog av pengar(den fungerar som en knarkare), den kommer ta in den skatt de anser sig behöva. Behovet ökar allteftersom åren går. Fråga varför det är så istället?

Staten anser sig äga dig och dina arbetsinsater och låter dig behålla en del av det du på egen hand jobbat ihop. resten stjäl dem och kallar skatt, moms, avgifter de till och med äger bolag i monopolställning som varje medborgare tvingas köpa av (Vattenfall t.ex.). Det fungerar som klassik beskyddarverksamhet.

Förr betalade man tionde till kyrkan, det var så eländet började. Då var alltså skatten 10%...Sedan övergick det i tvingade dagsverken till lokala adelsmannen, ett dagsverke = 1/6(man arbetade inte söndagar) ytterligare dvs. För det protesterade man vilt och dackeuppror och liknande ägde rum. Idag har vi världens högsta skattetryck 45% ungefär och fortfarande hör man diverse rödingar och andra typer av kommunister skrika sig hesa om ytterligare konfiskation av annans egendom, aldrig sin egen dock.

Till trådstartaren, lycka till med ditt initiativ. Jag kommer inte lipa om det!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudet på spiken där... Om vi ska vara lite sakliga nu då ,jag tror jag du kommer att bli beskattad privat för uthyrning. Om jag inte minns helt fel får du ha 8k i skattefri inkomst av uthyrning. Någon får gärna rätta mig där... Intressant tråd, om någon har något att klaga på så kan väl den starta en ny tråd om just det o moral i allmänhet. Tycker inte det är fel tänkt så länge man går innanför dom ramar som skattemynd. Satt upp. Ska bli intressant o följa den här tråden. Har själv en bekant som råkade ut för det där med upptaxeringen vintertid, det ansågs att han kunde traila sin båt till sydligare breddgrader (28 fot)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte någon speciellt hög moral.

Men när en person vill ha hjälp med att blåsa skattemasen och därmed oss alla för att köpa en båt som han vill att staten skall betala - dvs oss alla - då tycker jag att det är läge att reagera.

2HOT4U du som skrev
kör på
ALLA gör det när dom kan
det är bara vanliga Svensson som jobbar 8-17 som gnäller

Vi vanliga Svenssons brukar jobba 7 -16. Hur skulle ni som är så speciella att det är ok att blåsa skattemasen och därmed oss alla, klara er om vi inte jobbade och betalade in skatt till statskassan. Då hade det ju inte funnits så mycket pengar kavr efter som ni gör allt vad ni kan för att undanhålla er för att betala skatt.

Det är visserligen sant att vi vanliga Svenssons, som ni föraktar så mycket, inte har någon möjlighet att smita från skatten.

Läs för övrigt Pseudonyms inlägg

fred_e

Lås tråden och låt den sjunka i glömskans hav, så vi slipper såt här dravel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiottråd!! skattmasen är väl för fan betald av oss för att se till att saker går rätt till, tänk om alla kunde blåsa skattmasen i alla lägen, hur skulle då allt gemensamt finansieras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiottråd!! skattmasen är väl för fan betald av oss för att se till att saker går rätt till, tänk om alla kunde blåsa skattmasen i alla lägen, hur skulle då allt gemensamt finansieras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det väl inte bara frågan om att både äta kakan och dessutom ha den kvar,

utan i sann Marjasin-anda även få betalt för det.

plocka ut 200k söm inkomst av kapital osv osv--

1 Alla dribblar inte med skatten

2 Vi har olika uppfattning om moral etik.

3 Ts spär på fördomar om fåmansföretag

4 Har du inte råd med dina fritidsnöjen utan är avundsjuk på grannen som har större båt

fundera på att börja fotvandra istället.

Är inte hypermoralisk skattebetalare och tycker inte det är häftigt att betala skatt 

Som CH sade : nån jävla ordning får det väl ändå varawink

Senast ändrad av elektrikarn | 18 februari 2012 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan vi byta namn på det här landet till Norra Grekland...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen jag håller på dig!

Det verkar som det är dags att lyfta på pressar och använda uppdämd energi till något vettigt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp,sådana som Trådskaparen o hans anhängare skulle man stoppa tillbaks o Knu..a om ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ordet Grekland på tungan när jag skrev mitt senaste inlägg i denna tramstråd, men lyckades inte få riktig kontakt med fingrarna. Hade man betalat skatt mer soledariskt i Grekland, hade de vanliga medborgarna inte behövt lida så illa idag. Dessutom hade risken i vår Svenska ekonomi varit betydligt mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver en del trams.

Visst kunde en del av våra skattepengar användas bättre, men Staten konfiskerar ju inte våra pengar, utan det finns ju mycket som vi betalar soledariskt. Vad behöver jag inte räkna upp. Det klarar du så bra själv.

Visst en del av våra politiker kinde sökert va bättre, men det är ju vi som valt dem. Om det är helt fel - gå då in och gör nåt åt det. Det finns många som gnäller på politiler och har själv de rätta ideerna, men skulle själv aldrig kunna tänka sig att engagera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt problem är kanske att du siktar för högt. Nya båtar är väldigt populära hos dom som har mycket pengar det är därför de är så dyra. Har du inte mycket pengar kommer du garanterat bli besviken.

De som har mindre, äldre båtar seglar mycket mer än de som har stora dyra båtar.Jag tror det beror på att de har lättare att koppla av då de inte har samma risk/stressfaktoroch tidspress.

Det kommer altid att komma nya hetare grejor men de får folk att tappa fokus från vad som är det fina i kråksången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Toaen
Nix, jag skriver inget trams. Tyvärr är du en frukt av mångårig propaganda, en så kallad normaliseringsprocess, känd inom psykologin sedan länge.

Vi har världens högsta skattetryck, Sverige är alltså ett extremistland i ordets rätta bemärkelse. Vill du ha högre eller lägre skatt?

Hur kan du kalla folk för giriga som betalar uppåt 50% av sin årsinkomst varje år till en hoper latmaskar? 50% av säg 7-800' för en så kallad höginkomsttagare är om jag inte räknar fel i runda slängar en kvarts miljon!
Svensson däremot behöver bara betala 35% på sina 350 laxar, dvs. runt en hundring. För det erhåller han/hon samma service! Vem är girig?

Tycker du mjölken skall kosta mer för höginkomsttagare eller är det OK att de betalar samma pris som Svensson?

Som alltid! /mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt hur enkel fundering av trådskaparen kan skapa en sådan debatt. Han har ju inte på något sätt egentligen försökt att undandra sig från sin skatt utan indikerar hur man kan använda befintlig lagstiftning.

En som svarade nämde ju hur alla som han jobbar åt vill ha ut mer genom trixande med kvitton etc och användning av rot o rut så mycket som möjligt.

Grekiska problemet tycket jag inte kan hänvisas till i detta ärende, men det har ju delvis uppstått på grund av svårighet att förmedla nyttan av skatter. Börjar väl delvis bli så här också när man drar ner på sjukvård och framförallt åldringsvård. Vad får man för det man betalar in?

Det finns andra sätt att komma undan skatt gein SUV bolag eller andra alternativ utomlands där man kan dribbla med uthyrning etc.Killen här försöker ju hantera det inom landet och enligt lagstiftningen.

Jag brukar kolla en hel del på den här sidan under den senaste tiden. Det verkar finnas många proffstyckare som reagerar väldigt starkt så fort någon går utanför ramarna, ekonomisktn nya ideer och liknande. Jag tittar på den för att få tips och råd, inte en massa pekpinnar från självutnåmda experter på ditt och datt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...