Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Flipperpetri

El generator hjälp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet någon vad detta är som ser ut att komma från generatorn. (ingen stor pryl men med någon sorts kylfläns) Har ej texten men ska läs vad det står när jag åker ut i veckan. Men kanske kan någon vet vad detta är ändå.

Ska dra om all el till våren

post-10021008-1394236942,7825_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går de bara kablar till dosan, inga från den?....sitter och funderar om du har voltregulatorn separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser generatorn ut? Gärna fler bilder så man får lite grepp om vad det är för grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på hans förra fråga där ser man en bättre bild, 2 slangar med kablar som drar iväg ur bild, verkar som en delar sig och drar bakom generatorn kanske till fördelare?

Svårt att svara på frågor där man inte kan se vad kablarna kommer ifån och går till, ungefär som att ha en bild på ett snöre som kommer in från vänster och färsvinner åt höger och fråga vad det är fastbundet i. Men säkert finns det någon här som känner igen detaljen med kylflänsar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ännu en bild. Tyvärr så är kvaliten inte alls bra. jag har rensat upp och dragit om elen en del efter denna bild som är ifrån när jag köpte den i juni 2011.

Slänger även ut frågan om lämplighet med batteriplaceringen.

Är den okey?

ska som sagt dra om all el och vill göra rätt. tänker ev skaffa batteriboxar samt en tryckknapp med blå lampa på som ska sitta vid startnyckeln så att man nästan aldrig kan glömma att fläkta ur ordentligt.

post-10021008-1394236943,3385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en diod?

Angående batteriplaceringen ser jag några fel

Batterier skall förvaras åtskillt från motorutrymme (explosionsrisk)

Batterierna skall förvaras så att eventuellt läckage inte rinner ner i båten och orsakar skada

Batterierna skall placeras fixerade så det inte riskerar att vältas eller åka omkring i utrymmet, eller sträcka och rycka i anslutningar

Ej avsäkrade kablar plus och minus ligger nära varandra utan att de är fixerade på betryggande sätt (dvs om skada uppstår i isoleringen kan kabelbrand uppstå)

Jag ser inte heller någon huvudströmbrytare (men det kanske finns)

Både röda och svarta kablar går blandat till plus uch minuspoler (kablar med fel färg bör färgas om med krymplslan i rätt färg men helst bytas ut)

Ser även ut att vara en bensintank placerad direkt ovanför batteribanken, inte heller det är bra (explosionsrisk)

Det var vad jag tyckte, på din fråga om batteriinstallationen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad det är när texten på prylen inte går att läsa. Jag skulle dock gissa på en extern smart laddregulator. I övrigt stödjer jag Hasse_O:s inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är två plastslangar som var och en verkar innehålla 2-3 kablar, lutar det åt någon form av regulator.

Med tanke på hur installationen ser ut och tidigare inlägg om skiljediod sällar jag mig till ovanstående inlägg: Riv ut alltihopa och gör om från grunden. Det ser ju farligt ut alltihopa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey jag har sökt på hemsidor mm och oxå troligen kommit fram att SEV Marchal generatorerna som sitter originalmonterade på de flesta VP motorer verkar ha haft en laddningsregulator. Frågan är då om man ska byta denna oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som bytt den interna laddningsregulatorn mot en extern. Det kan bero på flera orsaker. Befintlig har gått sönder, många gillade inte den höga temperaturen som kan bli i motorrummet. Bättre laddning med en smart-laddare. I synnerhet om en diodbaserad laddstyrning monterats. Gemensamt för, vad jag känner till, är att original laddregulator inte används tillsammans med den externa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en laddningsregulator, vilket var min första tanke, men jag började tvivla när jag såg att detmesta kabelaget drog iväg från generatorn, varför byta den om den funkar?

Övrigt: någon såg en bensintank över batterierna men det är väl värmeväxlaren till kylvattnet som skymtar där, och den vill vi ju ha kvar.

Förövrigt håller jag med om att det ser ut att vara ganska friskt kopplat direkt på batteriet.

Mitt råd är som alltid ta hjälp av någon kunnig när du ska göra om elen.

 

Frisk kopplat hälften brunnit

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på din bildgåta, detta är en Hella TWC-regulator:

http://www.sagdahl.se/twc.htm

Det är en mycket bra pryl som jag hade sparat om den fortfarande fungerar. Håller med om att mycket måste göras om vad gäller din eldragning, men om du tänker behålla generatorn ska du definitivt behålla denna också. Byter du generator så får du ställa dig själv frågan om du orkar räkna ut hur du kopplar in den igen. Det krävs ett litet ingrepp i generatorn där den befintliga regulatorn tas bort.

Släng den inte, vill du inte ha den kvar kan du säkert sälja den.



Senast ändrad av Tomas99 | 20 februari 2012 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida man skall ha batterierna i motorrummet kan man diskutera till döddagar men faktum är att väldigt många båtar genom tiderna haft sitt batteri i motorrummet och fortfarande byggs båtar så utan att dom exploderar. Vari den akuta explosonsrisken skulle bestå i har jag inte fått förklarat för mig på något tillfredställande vis, batterier gnistrar normalt inte såvida det inte är dålig kontakt men det kan uppstå dålig kontakt varsomhelt i elsystemet på motorn. Mängden vätgas som bildas är liten och under gång sugs den in i motorn, möjligtvis om man laddar batterierna med en laddare när motorn inte går, men om du inte har väldigt stor batteribank och extremt slutet motorrum så får man svårt att samla på sig vätgas så det blir farligt, vätgas är väldigt flyktigt och försvinner fort.

En verklig nackdel är att värmen från motorn kan värma upp batterierna en hel del vilket är till nackdel för livslängden så man skall inte välja motorrummet som placering om man kan undvika det.

Det ser inte så fagert ut på bilden så en rejäl uppstädning behövs verkligen det håller jag med om, all direktkoppling till batteripolerna ger intrycket av att säkringar fattas till stor del vilket är det verkligt farliga, kabelbrand är inte roligt och utan huvudbrytare och säkringar står du maktlös om något går fel, man kan ju alltid skruva loss batteripolen men det är inte så snabbt och lätt precis i ett stressat läge.

Om det visar sig mest praktiskt hade jag inte varit rädd för att behålla startbatteriet i motorrummet, placerat i en batterilåda, men flytta ut förbrukningsbatteriet om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En årlig kontrollbesiktning hade dömt ut ett sådant elsystem med stor sannolikhet.

Nu är det ju bra att ägaren redan beslutat sig för att åtgärda sin båt men hur många liknande båtar finns det inte i Sverige och är potentiella livsfaror?

Det börjar med en brand i elystmet som sedan kan skapa en betydligt större brand i båten.

Tänk om man i gästhamnen har liknande båtgrannar, vem kan då sova lugnt?

En eloge till trådskaparen som försöker ta reda på fakta om sitt elsystem före åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till alla som har direktkoppling till batteriet. Koppla in en säkringsbox vid den överfulla pluspolen och anslut t.v ledarna en i taget till varsin säkring. Sen får råttboet ordnas i lugn och ro. Hur dålig man än är på el så klarar man detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte koppla bort batteriet före mekandet.

Glöm inte heller att den typ av batteri kan ge mycket höga strömmar och vara farliga. Spänningen är låg men strömmarna kan bli mycket höga.

Alltså inga klockor eller ringar av metall på sig när man mekar med startbatterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX skrev bl.a. ... Huruvida man skall ha batterierna i motorrummet kan man diskutera till döddagar men faktum är att väldigt många båtar genom tiderna haft sitt batteri i motorrummet och fortfarande byggs båtar så utan att dom exploderar. Vari den akuta explosonsrisken skulle bestå i har jag inte fått förklarat för mig på något tillfredställande vis, batterier gnistrar normalt inte såvida det inte är dålig kontakt men det kan uppstå dålig kontakt varsomhelt i elsystemet på motorn.

Jo, förmodligen litet överkurs men jag tycker mig ha märkt ett tankefel i vissa tidigare MG-trådar??
Alltså så att knallgas (vät- plus syrgas) först kan bildas i kontakt med luftsyret utanför själva batteriet (att läckaget s.a.s. alltid består av ren vätgas) !?

Tänker mig i stället att vät- respektive syrgas både bildas (vid plus- resp minuspol) och blandas internt inuti batteriet vid laddning, och i förlängningen därför att ett batteri faktiskt kan explodera utan synbar anledning. (Blyplattor är tunga och rejält skakvåld kan orsaka gnistrande glappkontakt inuti batteriet. Det kan i.s.f.  som sagt explodera utan synbar yttre orsak om man har otur, inte bra inuti ett motorrum med motorbränsle. Nåt sånt?)

Hittade en forumny användarmässigt förmodligen bra sajt ifrån tudor, angående hållpunkterna i batteriernas underbara värld ... http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf

Batteriers elektrokemi är såpass trasslig att det numera tycks finnas ett universitet enbart ägnad åt detta. Rikt detaljerad specialiserad sajt, massor av fakta o.s.v. ...
http://batteryuniversity.com/learn/article/battery_definitions

Haha, den svarta tudorkatten plus viss slumpmässighet i batteribranchen kan nog få en att börja tro på skrock? Fredagkväll, svarta oturs-katter och allmänt skrock. Filmmakaren Tex Avery gjorde rätt kul tecknade filmer då det begav sig !? ;-) ...
http://www.youtube.com/watch?v=ztM5NwQfPDg&feature=related

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batterierna börjar bli för gamla eller det är nåt fel på laddningsregulatorn börjar det bubbla i batterierna  och det är syre och vätgas exakt i rätta proporsionerna för knallgas ska smälla som bäst.

Fast det är väl ingen som kör med gamla taskiga batterier eller dålig laddregulator utan alla har väl full koll?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det knallgas som bildas i batteriet eftersom det är vatten man söderdelar med elektrolys. Att batterier skulle spontant explodera på grund av intern gnistbildning är måhända teoretiskt möjligt men det torde vara en så sällsynt händelse att meteoritnedslag ligger på samma nivå.

Samtliga expoderade batterier jag hört talas om hade extern antändning som svets eller sliparbeten i närheten.

Man kan teoretisera hur mycket som helst men jag vill bara framföra min åsikt att ett startbatteri i motorrummet knappast kommer att ge några problem om det är vettigt installerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipperpetri:
Värmeisolera gärna boxens motorsida, och kyl utsidan om det går.
Flytta alltså helst motorns ljudisolering (som ju också värme- och brandisolerar) så att batterierna s.a.s. hamnar på den svalare utsidan termiskt sett.) Blir väl då också bättre batteri-livslängd.

Försäkringsbolagens/ båtbesiktarnas råd är nog värda att ta på allvar, de baseras antagligen på lång statistik där olyckorna är få men kostsamma? Förvisso en teori, men men. ;-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 24 februari 2012 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringarnas storlek har inte att göra med batteriets kapacitet (anges i Ah) utan med ledningarnas area. Säkringen ska smälla vid ev. kortis. Ledningarnas area och vald säkring ska klara belastningen.

Det finns tabeller för det. 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=333715

eller googla:

säkring area tabell 12V båt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...