Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
pandorra

Allt skitsnack om Bayliner.

Rekommendera Poster

Tänkte bara lägga in en liten tanke. Många skriver om vilken hemskt bra  båt Bayliner är. och nu är det så att måste jag hålla med.

Bara en tanke. alla köper vad de vill ha...

 

Ha en bra sommar.... Det kommer vi att ha i vår välutrustade Bayliner....



Senast ändrad av pandorra | 17 februari 2012 | 21:52



Senast ändrad av pandorra | 20 februari 2012 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu finns en massa personer som snackar ner bayliner så lär dem inte bli färre efter denna tråd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men grattis att du är nöjd med ditt köp! I övrigt förstår jag inte riktigt poängen med ditt inlägg om jag skall vara ärlig.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Haha westis där har du rätt.

Vad som har slagit mig är varför är alla USA båtägare är så känsliga för kritik el humor och framförallt baylinerägare. (Har bittert fått erfara detta på detta forum i det fallet var det iofs inte bayliner)

När det gäller USA båtar så är det ju samma som överallt man får vad man betalar för. Det finns fantastiska USA båtar både kval mässigt och ifråga om sjöegenskaper ex . Cobalt , Boston Whaler etc men då är också prisnivån i paritet med de bästa EU båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag har haft ett antal nordiska båtar och har nu en amerikansk eller kanske en asiatisk båt men jag måste säga att mer välbyggd och robust sak får man leta efter. Så min slutsats är nog precis som tidigare inlägg att man får vad man betalar för. Det finns kvalite i båda läger.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha ja det var ju ett flaimbaite som heter duga :) Men jag tror att det finns väldigt många traditionalister i båtfolket. Så här var det och kommer alltid vara....... Istället för att se vad man och hur man nytjar båten. Samt vart man läser så klart. Det är ju samma sak vad man än köper inte verkar svenskt nötkött bättre om du är i danmark?

Sedan beror det så klart på krav med. Ska man ut och segla innomskärs med familjen och ungarnas fem kompisar lite överdrivet så passar faktist bavarian bättre än en 80 tals hr för samma peng trots bristen på stuv och fabriksrevningen. Jag tror ingen av dem sjunker.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är någon som försöker sälja en Bayliner 4588 och som försöker skapa lite intresse för modellen.... ingen dum idé från ett marknadsföringsperspektiv, samtidigt är inlägget så uppenbart osmidigt skrivet, så om jag hade varit intresserad av en sådan båt hade jag på pin kiv just låtit bli just Bayliner endast pga denna tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av kvalitén på Bayliner,däremot de som åker i dem.Det är inte de smartaste på denna jord,vassaste knivarna i lådan etc.För många Baylinerägare är det viktigt med en bra stereo att plåga båtgrannar med,man skränar och för liv utan hänsyn till andra i viken.När en båt beter sig tokigt på sjön är Baylinerbåtarna vanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att Bayliner även tillverkade Maxum. Hör dock aldrig något gnäll om den modellen.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker skandinaviskt byggd båt (finsk) och tycker nog allt att dom är byggda i en klass för sig, den upplevda kvaliten. Allt från knapar till kapellens utformning, snyggare plast inne i stuvutrymmen osv, det är dock inte samma sak som faktisk kvalitet och den är svårare att sia om, har dock åkt en del usa-båtar då vänner har sådana. Imponerad? nä, inte. svajiga fördäck, limmade heltäckningsmattor, ikea stuk på moduler monterade för kök och pentry med tveksam fastsättning, märks i hög sjö då då dessa både knarrar och svajar m.m. Men som båt i gästhamnen funkar dom fint, som skrivet ovan, bra stereo, sociala ytor, högt i ruffen osv. Passar dom mig, nä. Passar dom vännerna, tydligen då dom är mycket nöjda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror att det är såhär; vi åker i den båt vi trivs med, punkt. Att ha synpunkter på olika båtmodeller känns som en hopplös mission vilket kan rendera i en följande tråd; vilken pizza tycker du är godast?

Dock ska sägas att det finns en mycket bra anledning till att Bayliner blev ett utskrattat märke och det var när försäljningsframgången slutade med en massproduktion där kvaliteten fick stå tillbaka, duktigt. Hur detta gäller idag vet jag inte men jag vet att det finns ett stark negativism om just märket som så. Jag har bara ett enda minne av en Bayliner och det är att det luktade plast så till den milda grad att jag mådde illa.

Med detta vill jag intet ha sagt om märket för övrigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med TS, efter ha ägt en uppsjö av olika båtar, nordiska, holländska som båtar från USA.

Det jag ångrar så efteråt, och som säkert många andra i denna tråd gör, är värför jag kastade bort så mycket pengar på tron att nordska båtar skulle vara bättre, när man kunde ha köpt en Bayliner för hälften mot vad de andra kostade.
Jag själv hade senast en Bayliner 4588 och den modellen kan nog ingen nordisk båt slå på fingrarna, varken i utrustning, kvalité eller på långa vägar prismmässigt.

Synd att det finns så mycket avundsjuka bland vissa båtfolk, urk

 

post-10006422-1394236943,1319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... att maxum gått i graven sen några år säger ju en del...

men dom lades väl ner till förmån för merridian, som fö. åxå är en bayliner...

.

jag har åxå haft några gayliners och varit hyfsad nöjd.

men att det inte skulle vara nån skillnad på tex en windy mot en bayliner e bara trams

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det inte funnits andra båtmärken som lagt ner produktionen av en bra modell?
Mycket skit bakom tangenterna...
Du lär nog läsa på lite, tack
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tja lite hårddraget men i princip..avundsjuk på vadå ? på folk som har billigare och sunkigare båt än en själv..Har du kollat att det verkligen är en Bayliner då du påstår att den har bättre kvalitet än alla nordiska båtar? 

Allvarligt, kul att du gillar din båt det är ju det som är viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det lördag igen och där satt jag vid datorn, jag tyckte ölen smaka underbart...

Nån Sven-Ingvars låt va? :)

Skämt osidå. Har haft två Nimbus, en Fairline, flera Sea Ray och Regal mm och kör idag Gayliner. Kan tycka överlag att man får vad man betalar för förutom med Nimbus. Där har vi båtar som har oförtjänt bra rykte. Trodde verkligen att Nimbus skulle vara en bra båt men vart mer besviken ju mer man synade båtarna. Att Nimbusen är dyr är inte så konstigt med tanke på vad det kostar att tillverka saker och driva företag i Sverige

I vår skall jag försöka få Gaylinern vattentät vilket vissa som kan dessa båtar påstår skall vara omöjligt smiley Fast o andra sidan så läckte Nimbusen in den med så den delen blir inte bättre av dyrare båt onekligen...

Bäst båt för pengarna måste jag säga att Sea Ray 400.an var tätt följt av Fairline 34.an, Visst Fairlinen var en lite finare båt men den borde inte kosta så mycket mer som den gör.

 



Senast ändrad av Capitan | 18 februari 2012 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är bäst, storleken är bäst, komforten är bäst och priset var bäst... för migwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge den inte kommer från Florida ska den väl funka hyfsat.

Sen att man får kapa den heldragna pulpiten och sätta griptejp på det sluttande fördäcket, samt leta nere vid vattenlinjn för att hitta akterknaparna. Ja det är ju bara bonus!

Toppa det med fuktdränkt heltäckningsmatta, 110v elscentral, fuktskadad luddtäckning på skott och tak. Sjövattenkylda törstig bensinar V8. Enkelkrets elsystem.

Tres bien!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt när inte hissen går ända upp...

Det vore konstigt om inte båtarna hade sjövattenkyld v8, 110v central och stängd pulpet fram. Ägna en tanke åt hur de båtarna används i USA och hur deras produktcykeltänk ser ut.

Att det sen måste ändras om man vill ampassa båten för Sverige är något man får ta om man köper en båt gjord för en annan marknad.

Bayliner har ryckt upp sig mycket sen 88-90 då de var högst tveksamma. Har kört och åkt Bayliner från runt -05 och den var helt ok och då till ett mycket bra pris.

Myten om Bayliner lever pga folk som inte kan eller vill se att saker förändras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgår ifrån att det är vuxna män som uttalar sig i den här tråden eller är det 10 åringar som jämför sina pappors båtar? Har inte förstått att det fanns så mycket midervärdighetskomples inbakat i båtägandet. Sorgligt var ordet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jodå, kan hålla med om de blivit bättre men det är fortfarande en bit kvar om de skall kunna jämföras med dyrare nordiska och för den delen amerikanska,
Att hävda att en billig Bayliner skulle vara av samma kvalitet som ex en Grand Banks el Cobalt?  Man får i princip vad man betalar för. Är dock medveten om att man får betala en del för namnet.
En sjövattenkyld V8, ett modulsystem som inte riktigt passar obefintlig ljudisolering etc.. det är klart att det blir billigare än med en modern diesel, måttanpassad inredning och ordentlig ljudisolering etc.. Uppgradera en Bayliner enl. ovan så blir det inte så billigt längre.
Nu ligger det antagligen inte i deras strategi att bli ett ”premium märke” och är man medveten om det så är jag övertygad om att man kan bli nöjd med en Bayliner också. Men att likställa dessa båtar med de bästa är högst tveksamt.
Men som jag skrev i tidigare inlägg så är det ju det viktigaste att man är nöjd själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att ta åt sig personligt som en liten flicka.

Och med tanke på att en vanlig Svenssonbåt ligger och guppar vid bryggan 98% av säsongen kanske kvaliteten inte spelar sån där jättestor roll. För de 3 dagsutflykter gemene båtägare lyckas lura ut familjen på per säsong, kan båten ha alla fel i världen.

Spela roll! (som Oleg sa).



Senast ändrad av AgatonSax | 19 februari 2012 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nå som fan også! Sitter her (en NORRBAGGE :Just precis:-) og innbillte meg at det var et svenskt båtforum,jeg hadde klikket meg inn på! Hele helvetes tråden/innleggene går under kategorien Sy-klubb (kjerringer som sitter og super kaffe og slenger skit om naboen) Men helt seriøst : Ta en 2011 modell Windy (uansett type) og detaljsammenligne den mot Bayliner, selvsagt vinner Windy,en på alle punkt,bortsett fra ett :PRISEN! men man får det man betaler for.END of STORY!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Windybåtarna är ju helt värdelösa!?  I så fall köper jag nog hellre en Bayliner. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om många av er som har synpunkter på Bayliner inte varit ombord på någon nyare än en tidig 80-talare. Om det inte ändrats nyss, så tillverkas båtarna för europamarknaden i Portugal. Har delad pulpit, måste alltså inte sågas isär som någon skrev och har inte 110v system. Ex. http://www.bayliner.com/_eumeaf/index.php?content_id=5367&boat_id=45  Ex på nordisk kvalité http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399358&highlight=Aquador Har själv haft en Century från -78 och det var inte höjden av ingenjörskonst direkt, men prisvärd för mitt användningsområde då. Nu går det stilla med vindens hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man nordiska båtar så betalar man ett högre pris pga små serier, sätter hellre pengar på kvalitet än för att företagen skall få ekonomin att gå ihop..Skulle jag köra mera eller behöva båten så skulle jag hellre köpa en Boston Whaler än en Nimbus för motsvarnde pengar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi inte disskuterat detta några gånger tidigare? Det är precis samma sak som min Skoda är lika bra som din BMW etc. Ingen kommer vinna.

Alla köper vad man tycker passar ens behov och egen plånbok. Rent kvalitetsmässigt (plastarbeten, hur grejjerna sitter fast etc) så tror jag inte heller de nordiska båtarna är bättre om man jämför med nyare amerikabåtar.

Förfining, detaljarbete, mängden trä etc är såklart bättre i många nordiska båtar. Det kan ingen förneka. Även den mest inbitna Baylinerfantasten kan se varför en Windy är dyrare än en Bayliner. Dock kanske inte alla vill ha teakdäck, massa trä i inredningen,, extrem puts på varenda detalj och i varenda stuvfack, etc. Både ur underhåll och kostnadssynpunkt.

Det är väl bra att det finns något för alla så att så många som möjligt kommer ut på sjön? Själv föredrar jag 8 gånger av 10 en europeisk modell i segmentet jag tittar på, helt enkelt därför att jag gillar stilen på dessa bättre. men jag har inga problem med att andra ser annorlunda på saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bekant som tidigare arbetade på Nimbus i Lugnås. Han sa vid ett tillfälle att det är bara skit vi tillverkade där sa han. Jag frågade direkt vad han menade med det? Jo sa han, passformen på innerlinern mot skrovet är inte den bästa mellan modellerna. Ööh, nähä svarade jag då? Vad menar du? Jo, eftersom flera modeller, alltså DC:n, Walkarounden har samma skrov, men passformen på överdelen är skitkass, sa han igen. Det är tur att det finns sikaflex sa han sedan. Det kunde visst skilja flera centimeter som de fick fylla igen med sikaflex. Om kunderna visst det sa han så skulle de nog välja något annat sa han sedan.

Detta blev man ju lite besviken på att höra från en som har arbetat där? Man tror ju lätt att det vi producerar och tillverkar här i svedala håller toppkvalitet världen över? Men så verkar fallet inte vara. Eller som nån sa i en film det är mest tröjor och dekaler.

Men man kan ju dra paralleller till bilindustrin om man vill också. Det är de bästa bilmärkena som överlever på lång sikt. Kunderna köper det som är gångbart, det andra faller bort på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...