pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2012 Har som kanske några vet en Dominant 78 segelbåt. Denna har en ruffhöjd på 155 cm vilket är lite lågt. För att höja bruksvärdet har jag funderat på att göra en höj och sänkbar lucka ungefär som på Fabola Campus 7,4 http://www.bavariasverige.se/pages/zoombild.asp?bild=../boat_imgpage/91_Utv15S.jpg Detta taket höjer parallellt lika mycket fram som i bakkant, dessutom höjer det bakåt ut mot sittbrunnen vilket gör att det är lätt att slå i någon del. Takluckan kommer att plastas med en form som följer takets välvda form. Denna görs med en plyfaskiva som täcks med byggplastfilm. Denna hålls ner mot rufftaken med spännband, vilket man sedan plastar direkt på. Efter härdning får man en slät undersida och en ovansida som kan vara lite ojämn, men denna slipas och spacklas ändå innan slutmålning. Min tanke är att gör det höjbart i en radiell rörelse framåt, 40 cm i bakkant och ca 25 cm i framkant. vilket gör att båten får lite linjer av en Maxi 77 i siluetten med den karaktäristiska bulan. Någon kanske säger köp en Maxi 77 då. Men det är inte det jag vill ha, jag vill ha något ingen annan har, något unikt men ändå användbart som ser bra ut. Parallellstagen görs av kapellrör i 18 mm och fästena är standardfästen för kapellrör. Tanken är att man ska kunna ha taket uppe vid segling, dessutom ska jag sy kapellsidor med fönster som enkelt fästes med kapellvred på rufftaket och med kederlistskenor på luckans ovansida. Nästan hela luckan täcks med en nyinköpt solpanel på 80w och som har måtten 93 x 67 cm. Hela luckan hålls uppe med 2 gasfjädrar på 200N per styck. Förstärkningar i taket blir med både trälister som plastas men även vanliga vp-elrör kommer att användas. Innerkanten av lucksargen täcks med vanlig aluminiumprofil i L-form. Här fästes även parallellstagen och gasfjädrarna. När luckan är i nedfällt läge stängs den med vanliga låsbeslag för stuvfack. På undersidan av luckan monterar jag rostfria grabbräcken, både för att hålla sig i men även för att styva upp luckan. Runt luckan plastar jag fast vp- elrör rör att skapa en sargkant där man fäster silikontätlister som finns till föntertätning. Denna lösning av sarg kommer även att finnas på rufftakets kant. Kostnaden för bygget bli ungefär 4000:- för material. Bilder kommer att läggas ut här under resans gång för den som är intresserad av liknande ombyggnation. Kan tillägga att det i Stockholmstrakten finns en liknande lösning på en Corsair 28 trimaran. På den är mellanrummet försett med plexiglas, men jag har tänkt mig kapellväv i beige med fönster istället. http://inkotri.blogspot.com/2009/09/semi-permanent-pop-top-cover.html Kommentarer på detta? Senast ändrad av pseudonym | 17 februari 2012 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2012 Jag tror absolut på din ide. Jag följde ju ditt jobb med det utdragbara gennakerpeket (fast du hade ju en annan pseudonym då ) Det jobbet visar ju att du har förmåga att göra ett mycket snyggt och genomtänkt jobb. Ser ingen anleding till att det inte skulle bli minst lika bra. Med den beskrivningen du gjorde ovan, ser jag hela jobbet framför mig. Då jag är lång har jag ibland haft liknande tankar men det jag gjort är att bygga ett dogghaise i plast som såg exakt ut som sprayhooden den ersatte - också med integrerard solcellpanel. Byggde faktist nåt liknade åt en kompis för en hiskelig massa år sen. En takbox kombinerad med ett uppfällbart tält ovanpå, som extra sovutrymme till familjen med många barn. Den byggdes på en folkabuss och de åkte med den till Afrika. Sidorna var av kapellväv precis som du tänkt. Man klev upp i tältet via takluckan på bussen. Fungerade perfekt vad jag förstod. Lycka till med ditt projekt, som jag kommer att följa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2012 Trevligt projekt Wille. Nyttigt för ryggen att kunna stå rak ibland. Tankemöda krävs och det blir en del av det roliga. Jag ser också det framför mig men har inte riktigt klart hur du gör höjningen större i bakkant. Gasfjädrar kanske. Kul tråd att följa. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Börjar med att säga tack för att det finns de som tror på mig, det stärker. De bakre stagen blir 40 cm och de främre blir ca 25. Vid pendelrörelsen framåt/uppåt kommer de bakre att stå lodrätt rakt upp och lyfter då taket 40 cm medan de främre passerar det lodräta läget och pekar framåt istället. Det och att de bara blir 25 cm gör att taket får en lutning framåt, och att rodkicken går fri. Det kommer även att bli två lösa stag vid sidorna som ska hjälpa till att stabilisera i sidled, dessa kommer dock att ligga innanför kapellduken så att det inte blir några snubbelfällor av dom. Dessa blir lite klurigare att tänka ut. Idag har jag även två rostfria hajfenor sittandes på var sida om dagens rufflucka, mellan dessa sitter det en rak stång mellan. Här under har jag en ståhöjd på 190 cm ungefär precis vid nedgången. Denna utgör idag ett grabbräcke att hålla sig i vid besök på fördäck. Denna kommer att utgöra en del av den tänkta konstruktionen med kapellduken vilket kommer att fortsätte ner mot sittbrunnen med en rulllucka med fönster i oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Februari , 2012 Kommer att bli bra tror jag, kanske du tar en sväng in till bryggan och visar upp den när du har vägarna förbi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Jodå Westis, kommer nog förbi och visar upp den pånyttfödda skapelsen när det är dags. Jessica ska dock flytta sin båt ner till Styrsö där hon bor numera, men hon lär behöva hjälp som vanligt. Här en bild till på hur det är med plats på taket idag och även den rostfria bågen. Öppningen idag är 75 x 45 cm. Med den nya luckan blir öppningen i taket 80 x 95 cm istället alltså dubbelt så stort. Senast ändrad av pseudonym | 18 februari 2012 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 18 Februari , 2012 Tycker du satsar helrätt när du väljer kapell istället för plexi i din lösning. Ser fram emot bilder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Tack Peter! Ett enkelt sätt att plasta former på olika saker man vill ha är att använda fleecetyg som första lager vid plastningen. Detta gör de som bygger billjud. De formar och spänner upp tyget till dörrsidor som ska härbärgera stora högtalare och även baslådor och hatthyllor tillverkas på detta sätt. Först därefter så laminerar man med glasfiberväv lager på lager. Dock inte säkert att jag behöver forma på detta sätt då välvningen av rufftaket är ganska flack. Att använda kapellduk på sidorna är som du tycker helrätt om man jämför med de gamla folkabussarna där man använde samma teknik fast med tunnare tyg. Man kan även tänka sig att använda dacron istället för kapellduk då priset inte skiljer sig speciellt mycket. Det finns de som har sagt att andrahandsvärdet kommer att sjunka som en gråsten, men jag är inte så säker på det. Om man gör ett noggrant arbete som fungerar utan mankemang så anser jag att det kan tvärtemot höja värdet till en viss del. Om inte annat så kan båten bli mer lättsåld om den presumtiva kunden står och väljer mot två annars identiska båtar. Allt sammantaget tror jag själv på idén, så vi får se hur det blir lagom till sjösättningen. Bilder kommer i vilket fall att läggas upp här under resans gång för att kanske underlätta för andra som går i liknande tankar men inte vågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2012 Jag försöker i tanken få ihop de två par olika långa stöttorna och framkanten av taket blir rätt lågt men kanske måste va så för att inte slå i kickstången. Annars kunde gasfjådrar vara en lösning. Dvs att de utgör stöttor i bakkanten av taket. Inte helt själklart hur det blir utan att se en modell. I uppfällt läge kunde korsade linor vara ersättning för stag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Om du kollar på länken i mitt första inlägg där Fabola Campus 7,4 har taket i uppfällt läge kan du se hur jag tänker mig det hela. Dock med den ändringen att taket höjs framåt istället för som på Fabolan bakåt. Det handlar om hur man konfigurerar stagens infästning. Att använda linor tror jag blir för sladdrigt om man skulle stå på rufftaket och beslå storseglet och råkar stöta till takluckan samtidigt. Det kräver nog att det blir så stabilt det bara går. På Fabolan använder de löstagbara stag som står exakt lodrätt för att stabilisera så det inte trycks ner oavsiktligt. Fabolans höjbara kan man nog inte segla med i öppet läge, men där har de en skjutlucka som gör att man kan kliva ner i ruffen istället. Jag vill undvika en extra lucka då det höjer vikten för mycket tror jag. Vill man kan man enkelt anpassa en plexiglasskiva som lucka som löper i aluminiumskenor så man kan kliva ner/upp med takluckan nere. Nu har jag inte mätt Fabolans tak, men ungefär 120 x 150 cm tror jag nog det är. Det blir ganska tungt, och vid besök på mässan kändes deras konstruktion mycket sladdrig i sidled framförallt. Det tänkte jag kompensera med två stag i sidled som blir demonterbara ungefär mitt på långsidorna kommer de att stå lutande ut mot relingen, dock inte större lutning utan att dom döljs av kapellduken. http://www.bavariasverige.se/pages/zoombild.asp?bild=../boat_imgpage/91_Utv16S.jpg På denna bilden av Fabolan ser man att taket stöds upp av trä lister, men på den båten jag såg på mässan i Göteborg hade de bytt ut dessa mot alurör. http://www.bavariasverige.se/pages/zoombild.asp?bild=../boat_imgpage/91_Inv2S.jpg 5 minuter in i denna filmen ser man Claes Olivecrona höja upp taket när båten ligger på en trailer. Senast ändrad av pseudonym | 18 februari 2012 | 11:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 18 Februari , 2012 Jag följer det hela. Jag kanske skulle tillägga att lösningen är standard på Corsair 28, dvs själva luckan, däremot är min plexiglaslösning special. I princip så tar jag bort glasen och fäller ned luckan bara när jag ska fälla eller resa masten eftersom luckan annars är i vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Det förstod jag att luckan var original efter de diskussioner vi har haft på planket. Att du sedan kompletterade med plexi är ju en lösning som blir hållbar med tanke på att runt luckan är väl ingen yta man springer ner precis? Du har ju ett hav av trampoliner att röra dig på menar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 Februari , 2012 Smart ide att ha ett höjbart rufftak Men innan ni börjar såga upp rufftaket skall man även se till att man överför eller växlar av krafterna så att rufftaket inte kolapsar och att skrovformen inte påverkas börjar tänja sig vid belastning. Rufftaket liksom huvudskottet utgör normalt en bärande del i skrovet och skall hålla ut friborden och göra hela skrovet vridstyvt vid segling. Men löser man det konstruktionsproblemet så tycker jag det verkar vara en rätt smart ide på en mindre båt. Avväxling kanske kan ske med plastad förstärkning runt urtaget, en targabåge över öppningen eller att behålla en balk där luckgarget slutar. På min Omega 28 kunde jag bygga ut åt andra hållet, visserligen bra 3cm men ändå,,,, ack så viktiga centimetrar. Gjorde detta genom att kasta ut den lösa plast-durken, bygga upp balkar och sedan lägga in trägolv som kunde placeras några cm lägre. Om någon vill kolla så se min båtannons här på MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Februari , 2012 Hej och tack för påpekandet Hasse. Har haft ner innertaket redan vid ett par gånger då jag bytte avlastarna. Taket är mestadels i sandwichlaminat och endast enkellaminat vid avlastare och fallvinsharna. Jag ämnar att ta bort max 10 cm på bredden och ca 50 på längden. Att avlasta med ditplastade träbalkar skrev jag tidigt i tråden. Man kan även plasta dit vanliga vp elrör, för när man laminerar glasfiberremsor över bildar glasfibern balken och elrören formar endast hålrummet därunder. Jag var med en kamrat på 80-talet och plastade kanadensare som vi sålde som smör på den tiden och vi gjorde förstärkningar på detta viset med elrör. Det är kul att konstruera och prova sig framåt, det är en del av den framdrivande processen att klara det själv med vissa ögonöppnare från andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser