Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
hakank

Brev från Volvo Penta om fel m.m.?????

Rekommendera Poster

HEJ, ALLA MED VOLVO PENTA MOTORER! SPECIELLT NI SOM HAR D3:AN!  ÄR DET NÅGON SOM FÅTT BREV FRÅN VP OM ATT NÅGOT FEL MÅSTE ÅTGÄRDAS??  DE PÅSTÅR ATT JAG HAR FÅTT DET FLERA GÅNGER; MEN ALDRIG SETT TILL NÅGOT! DE HAR HELLER INTE VISAT ATT SÅ ÄR FALLET!!
SKRIV GÄRNA OM NI FÅTT NÅGOT OCH I SÅ FALL VARFÖR!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår förra båt hade vi en VP D1-30 motor från 2007. Volvo Penta skickade då ut ett brev angående en service-kampanj där man bytte EVC-boxen på motorn kostnadsfritt.

Fick brevet men hade då precis varit och servat motorn och firman som gjorde servicen visste redan om problemet och bytte vid service - kanske någon eller några veckor innan brevet kom.

Så ja - har fått ett brev från VP ang fel som ska åtgärdas. Att jag fick brevet berodde på att jag var registrerad som ägare av en D1-30 motor tack vare att garantikort osv var ifyllda och registrerade av Volvo Penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med en D4:a som är ordentligt reggad via service-talong etc men har inte fått något brev under de 1,5 år som jag haft den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta skickar bara ut brev om åtgärder om det är risk för allvarlig skada på båt eller ombordvarande. Om man vill veta om det finns någon aktuell kampanj på sin motor, kan man gå in på www.volvopenta.se och själv kolla på motornumret, om det finns någon kampanj,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vilja veta lite mer i detalj hur man går in och söker på VP's hemsida. Lyckas inte hitta något om kampanjer/bulletiner där men har inte heller motornumret tillgängligt just nu.

Via vilken del går man in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På websidan finns en ruta kallad Produktkorrigerande kampanjer . Där går du in, och anger motornummer.

Senast ändrad av Rollen | 19 februari 2012 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar inte som Vp sänder ut brev särskilt ofta av döma av svaren!

Begär man uppgifter från dem så får man inget svar. Allt blir plötsligt tyst!

VARFÖR??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte vet jag, men jag tror att det är VP som avgör när brev ska skickas ut oavsett vad vi tycker. Problemen kanske inte så omfattande som vi tror.

För egen del blev jag under 2011 först kontaktad via brev från VP, därefter uppringd av den ÅF jag köpt motorn av. VP informerade om att det fanns behov av garantiåtgärder och ÅF frågade om jag ville göra åtgärden hos honom. Nu hade jag köpt motorn åt en vän och hjälpt honom att montera i samband med att jag renoverade deras båt varför jag talade om för ÅF var i landet motorn hamnat. Min ÅF ringde då till min vän och fixade så att en ÅF närmare honom utförde åtgärderna.

Ja, det är ett exempel på hur det fungerar ibland. Allt är inte nattsvart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Text som jag får upp.

Din Volvo Penta-produkt är föremål för en servicekampanj som utförs i samband med nästa planerade service hos din Volvo Penta-återförsäljare. Ange din motors serienummer som referens.

Jag har bara kört knappt 2000 distanser men än så länge har den gått som en klocka. Nu kan jag ju skriva så bara för att rädda motorns anseende och därmed andrahandsvärdet på båten. Båten är iaf  en Flipper 666 och bilder på båten finns i min sjöbod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt VP. Kampanjen skall genomföras oavsett om du servar båten eller inte! De vill bara tvinga ägarna till en svindyr service. Det mesta kan man göra själv, som oljebyte, filterbyte, impellerbyte, kylvätskebyte och vinterkonservering. Lätt som en plätt och du spar in 3000 kronor!!

Be en verkstad att bara köra VODIA-kontrollen, det räcker!

Kräv att få kampanjen utförd utan att göra service!! Är det ett säkerhetsfel måste dom göra det!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inget tvång att köpa svindyr service hos VP ÅF för att få kampanjerna utförda. Men självklart försöker VP sälja den tjänsten och det är nog många som går på tricket och köper upplägget.

De garantiåtgärder som är gjorda på mina motorer är utförda av ÅF utan knot trots att jag aldrig någonsin köpt normal service av VP. Servicen är, som hakank säger, relativt enkel att utföra och man spar en skön slant på det egna arbetet. Dessutom blir man ju inte dummare av att göra något själv. Men visst har det hänt att servicen blivit lite struligare än man räknat med för man har ju ibland ställt till det för sig...

hakank, sälj båten så går nog blodtrycket ner... angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När någon raderar sitt inlägg kan nästa inlägg se konstigt ut. Så var det i detta fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att man inte hann läsa svaret då.. ?

Ang. flask-backen är den tom... sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...