Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Merc1350

Båt olja

Rekommendera Poster

Ni som kör med nyare utombordare typ 07 och framåt vad använder ni för olja. Själv så har jag en Suzuki från 11 som jag tänkte göra service på själv och är lite osäker på vad jag ska hälla i ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla i manualen vad som gäller för just din motor. Jag antar det är en fyrtaktare.

Och vanligen en oljetyp i motorn och en tjockare typ i växelhuset.

Vet du typerna så bara att kolla om Biltema har dom typerna om du vill komma billigt undan.

Försök få reda på typerna och viskositet så du inte går på häftga namn som eventuellt Suzuki har på egentappade skitdyra sorter . OMC har eller hade sådana i alla fall.

Biltema ca halva priset eller mindre för samma oljetyper. Känner du dig otrygg med Biltemaoljor köp istället hos Suzukihandlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill be om ursäkt för att länken inte fungerade under så lång tid men jag har ändrat den nu.

Roligt att läsa alla inlägg som skrivits om oljeanvändningen! Biltemas olja verkar vara poppulär och bör ju således vara ett bra alternativ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häpp! jag ser fram emot min trisslott nu när jag fyllt i uppgifterna och skickat dom till den anonyme mottagaren.

Biltema är väl populärt eftersom folk verkar börja inse att oljor är svindyrt i Sverige av någon anledning och när man slutat tro på spöken och börjar läsa på själv så inser man att det är specifikationerna som gäller och inte luddiga argument eller skrämselpropaganda. Har man dessutom en motor som är 20 år gammal kan man lät hitta lågprisoljor som övertäffar det mesta som fanns i oljeväg när motorn var ny. Det är korrosionen som en dag kommer att döda min B20 långt innan livslängden tagit slut på grund av Biltemas olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merc1350,

Jag tycker att det vore klädsamt om du berätta lite mer om vilka den här gruppen består av och vad ni ska använda kartläggningen till. Jag ser att många svarat men personligen deltar jag inte i några undersökningar innan jag vet syftet och vilka upphovsmännen är bakom densamma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej gruppen består av tre vänner som blivit mer intresserade av motoroljor sedan vi märkt större skillnader mellan olika typer av oljor. Efter diskussioner om varför man använder köper och har preferenser för en specifik olja så gjorde vi en enkät. Det är ingen som representerar ett företag, vi pluggar fortfarande men har intresserat oss för motorolja och dess marknad. Om fler är intresserade kan jag lägga upp en sammanställning av de svar som kommer in, om det blir några så det är relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver sedan ni märkt större skillnader mellan olika typer av olja, skulle du kunna utveckla detta lite? det vore intressant att veta lite mer om det, är olika typre synkront med olika fabrikat eller menar du olika kvaliteer, typ mineral och syntet? Det vore väldigt intressant också att veta hur ni märkt skillnader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en fyrtaktare och jag hade inte tänkt att köpa de överprisade oljorna som märkena säljer. Måste ju finnas en uppsjö av oljor med samma API som borde duga och jag hade en liten fundering på min lokala Bensinmack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper 2-taktsolja hos Erlandsson när han har 20% rea under mars. Jag tror det är Valvoline i 4 liters dunkar. Blir billigare än Biltemas och funkar hur bra som helst, i synnerhet då jag kör en 50 hästars Tohatsu som är strypt till 40 och kör oftast 1000 rpm under maxvarv för 40 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frånsett det ursprungliga syftet med tråden som mest verkade vara bulls--t så kan det ju vara bra och se vad vi väljer. Kör på Mobile 1 och det har funkat perfekt för mina bil V8 diesel 6 or.

Drevolja av välkänd tillverkare. Hydral likaså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför exkluderas alla segelbåtar i frågeformuläret? Vi går för motor tio timmar i sträck ibland när vinden falnat. 

Frågorna kan förbättras. T.ex: Är du noga med att oljan är rätt klassad. 

Har själv ingen aning om vad som är en bra motorolja men är den bättre än SG har den funkat bra i mina motorer. GS får man inte tag i längre och jag kan inte köpa en dålig motorolja. Så länge den har en etikett med klassmärkningen. 

Trött på oljetrådar som skapas för att få motorägare att få Ågren om inte oljeflaskan är stajlad till max och kostar 200 kr/l.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med allting annat så är väl val av olja en kombination av de faktiska data som står angivet samt motortillverkares och verkstäders val. Nu är ju inte prisskillnaden så enormt stor mellan det ena och det andra. Därför väljer jag en välkänd produkt isf en för mig okänd. Varför schackra om småpengar när det gäller en drivlina för ibland långt över 150 000:-? Nä, jag köper inte olja på Coop för 125:- för 4 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord 26

Du skriver sedan ni märkt större skillnader mellan olika typer av olja, skulle du kunna utveckla detta lite? det vore intressant att veta lite mer om det, är olika typre synkront med olika fabrikat eller menar du olika kvaliteer, typ mineral och syntet? Det vore väldigt intressant också att veta hur ni märkt skillnader?

Vad jag syftade på var olika typer av basolja. Det är vad jag tror har gjort stor skillnad på resultatet jag märkt. Alltihop är dock ytterst ovetenskapligt :). De skillander som för mig har varit tydliga är hur mycket oljan sotar och lämnar avlagringar, sotar igen tändstiften och påverkar start och acceleration. Rökutväckling samt lukt på avgaserna och hur bra oljan löser sig i bränslet.

Typerna av basolja har varit mineral, syntet, och syntet vilken har en helt syntetisk bas och då var det diestrar som jag använde.

Bäst resultat tyckte jag att den esterbaserade oljan gav, faktiskt på alla de områden som jag nämde. Därför mitt ökade intresse, då jag tidigare inte brydde mig så mycket om oljekvalitet.

(Som en parantes så skar en cylinder när jag körde en mineralolja, men att skylla på oljan känns inte relevant p.g.a. alla andra upptänkliga orsaker. Men för min del gjorde det att jag började prova andra oljor, för att för hoppningsvis minska antalet renoveringar :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns numer en speciell klassning för fyrtakts utombordare som heter FC-W. En utombordare har en ganska olik driftsituation jämfört med en bil. Än så länge är det nog bara Mercury som kräver FC-W olja i instruktionsboken men alla utombordartillverkarna är med på normen och deras egna oljor är i regel FC-W klassade även om en olja med bara API-klassning fortfarande specas i instruktionsböckerna. Även Biltema och de flesta oljebolagen har FC-W oljor i sitt sortiment så priset är inte nån anledning för avstå en FC-W klassad olja, sen är det bara att se till att få rätt viskositet oxå.

http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/4-takts-utombordsolja-10W-30-36882/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att man håller sig till rätt klassning och viskositet.

Man kan inte bara gå på kända märken som Biltema , Valvoline, Castrol, COOP  mm för de har olika kvaliteer och viskositeter i sitt sortiment.

Den trygge som vet vad han ska ha köper sin olja billigt på Biltema eller annan lågprisbutik, medan andra gärna betalar extra för att dyr handlare välsignat oljan före köp.

Är alla nöjda med det så är det väl inget att bråka om?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att raljera och påstå att alla dyra oljor är dyra därför vi (läs blir lurade av handlare).

Har erfarenheter från racing, motorflyg och sportbilägande och V8 och deras servicefolk som har varit självständiga mekar utan att vara köpta av någon. Inte i något av de uppräknade fallen har man använt sig av sk budgetoljor. Är dessa yrkesmänniskor otrygga och okunniga? Jula har haft utförsäljning av Mobile 1. ALLT är utsålt. Kanske några av de trygga även har varit där och handlat???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en budgetolja för någonting? Är det en ny klassning jag missat eller är det bara under ett visst antal kronor per liter du menar?

Det är helt förståeligt att man är rädd om sina motorer som om de pajar ställer till mycket besvär och kostnader för ägarna.

Men att koppla hållbarheten endast till priset på oljan är att lura sig själv. Håll ording på klassning och viskositet så råkar man mindre illa ut än om man istället bara går efter vackert designade och dyra oljeburkar.

När jag går på bolaget kommer jag på mig själv att jag gör lite som de som köper vackert designade oljeburkar. Kanske inte så konstigt för klassningen på vinsorterna är sämre än oljor.
Men ibland undrar jag  varför jag går och kollar etiketterna på flaskorna och designen på BIB kartongerna. Man ser ju inte utanpå hur vinet smakar.

Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Budgetolja är det som säljs billigt (nåja relativt) till dels som okänt märke med innehåll som antagligen stämmer överens med deklarationen men kan vara olika oljor från olika tillverkare. Allt för att göra priset attraktivt och billigt. Sämre eller inte är inte jag man att avgöra men i det fallet lyssnar jag till dom som kan detta bättre. Folk i branschen tar i inte i dessa oljor överhuvud taget, Skulle tro att det finna en anledning till det. Alla i denna tråd har fina båtar och lägger ner enorma summor på sin investering. Varför då helt plötsligt köpa en snikolja för att den är 25-50:- billigare per liter för ett oljebyte som du antagligen skall köra hela säsongen på??

Mitt vin väljer utifrån kunskap och smak. Det är skillnad på Zinfandel och Zinfandel liväl som alla andra druvor. Genomgående stämmer det ganska bra att att du får bättre vin ju dyrare du köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en mycket bra jämförelse mellan vin och motoroljor. Jag som kan inte så mycket om vin tycker att upp till 100:- så märker jag att oftast blir dyrare vin bättre, men sen att köpa för mer än 100:- är ju slöseri för jag kommer inte att kunna uppskatta det mervärde den extra kostnaden ger. En riktig specialist/vinälskare gör det.

På samma sätt är det med båtmotorer, min Tohatsu 40 klarar sig på vanlig 2-taktsolja köpt hos Erlandsson. Motsvarar 100 kronors vin. Medan en racingmotor behöver kanske 1000 kronorsolja för den körs långa sträckor på 10 000 rpm. Ungefär som en vinälskare som avnjuter 1000 kronors viner och tycker att varje krona är välinvesterad.

Men att hälla 1000 kronorsolja i min Totasu är ett slöseri med pengar, på samma sätt som att hälla 1000 kronors vin i mitt gap är ett stort slöseri.

Däremot så köper jag gärna fiskerulle för 2000:- (på rea) för jag tycker att den jämna gången under långa fiskepass ger mig ett stort mervärde och glädje. Många nöjer sig mer 50 kronors rulle från Coop.

Det säljs olika viner/oljor/fiskerullar för det finns olika användare/förbrukare med olika förutsättningar. Och även jag kan ibland köpa dyrare vin för att imponera. Men knappt dyrare olja för vem skall jag imponera på då ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...